Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LazerHawke
LJN skrev: sön 07 jul 2024, 16:48 Mitt problem var att hela det invändiga dörrbladet på bakdörren längs med hjulhuset var/blev fullt med grus mm. under vintertid och körning vid blöt väderlek. Hade en trädgårdskanna fylld med vatten hemma och fick i princip använda den dagligen för att skölja bort allt. Och för detta problem är plastlisten verksam. Damm får jag in något ibland men kör på grusvägar sällan.
Så sista bilden är artnr på delen som man skall ange till försäljaren beställa hem så dom sätter på dessa innan lev? Är ju den värsta skiten man vill slippa så som du delat din uppfattning om dessa så är det ju klart värt be dom montera dom :-)
av Bempo
De där plastläpparna skulle sitta där från början och inget man ska behöva säga till. Bedrövlig felkonstruktion från början.
av Bullebock
Ska beställa ny xc60. Blev sjukt sugen på Charcoal-nappaläder/leatherette/grafittextil. Provkört och allt, sitter sjukt bra, men nu läste jag att baksätena är i fakeläder? Någon som har något att säga om dessa? Asså galon i bilar försvann väl med amazonen…. Är minst sagt förvånad och mycket besviken, för dessa stolar är ju otroligt snygga och hela interiören är fantastisk snygg. Men är inte så sugen på lossas skinn. Hur är dom slitagemässigt jämfört med läder och känslan?
Känner att jag måste tillbaka till volvo-handlaren och undersöka detta närmre!

Mvh
av dieseltuc
bem skrev: tor 25 apr 2024, 18:12
RilleS skrev: tor 25 apr 2024, 16:15
Swehiort skrev: tor 25 apr 2024, 15:06 Man kan ju ladda batterierna när man kör på bensin. Har testat och det går ganska snabbt att ladda upp till fullt.
Vet någon om det drar mer bensin per mil under tiden man kör laddning av batterierna?
Ja, det gör det.
Generatorn som laddar batteriet skapar ett motstånd för motorn, vilket gör att motorn behöver mer bränsle.
Det finns tyvärr ingen gratis energi, så det blir en omvandling av energin i bensinen till el i batteriet, som ett elverk. Plus lite effektförluster på vägen.

Så bränsleekonomiskt är det ingen bra idé att ladda batteriet medan man kör.

Men om man vill/måste/behöver köra på el längre fram på resan, eller vill vara säker på att man har tillgång till bilens alla hästkrafter, så är det en användbar funktion.
Visst drar det en del extra bensin att ladda hybridbatteriet under körning. Jag gör det ibland för jag vill köra på el i stan jag kommer fram till (där jag jobbar). Ibland väljer jag istället "Behåll" (kapaciteten) i hybridbatteriet. Det går förstås lika bra, och drar ingen mer bensin. På vintern använder jag ibland körläge "Constant AWD" också i min V90 (MY22) laddhybrid. Men jag blir inte riktigt klok på om det går att köra hur långt som helst på det. Jag har provat några gånger till jobbet (6 mil) men jag tyckte det tog så mycket på hybridbatteriets kapacitet efter några mil att jag stängde av Constant AWD. Om hybridbatteriet går ner till 0% så småningom har jag inte provat än. Det heter ju Constant AWD så då borde väl 4-hjulsdriften vara i drift hela tiden, på framhjulen med bensinmotorn och elmotorn på bakhjulen.
Bilen börjar alltid ladda för att inte batteriet skall gå ner på noll. Dvs vid konstant AWD går generatorn på med jämna mellanrum. Noll är inte noll, pr3cis som på din iPhone så sparar den X%
av pergrein
Har också plan på att beställa en ny XC60 och undrar om dom kunde göra något på priset utöver kampanjen?

Mvh
Per
av UnleashFusion
pergrein skrev: sön 13 apr 2025, 16:31 Har också plan på att beställa en ny XC60 och undrar om dom kunde göra något på priset utöver kampanjen?

Mvh
Per
Jag har svårt och se att någon Volvo åf skulle ge ytterligare % utöver den kampanj(som man redan sparar minst 100-130tkr?) ,
Användarvisningsbild
av jiha
Hej!
XC60 T6 Plus Black nordic Edition.
Lade bara till dragkrok, Mattpaket och vinterhjul 19” dubb.
Beställde genom jobbet (stort företag) och fick 15% på tillbehören och 5% på bilen.
Totalt pris 667 003kr Rabatt 37 003kr Beställd för 630 000kr
Med vänlig hälsning, jiha
av pergrein
Fint, då ska jag försöka med någon % på bilen iaf. Är väl egentligen inte avgörande om jag nu verkligen vill ha ny bil men kan man betala mindre så är det väl bra. Men känslan är ju bättre när man fått lite % :-D

Mvh
Per
av Maker08
jiha skrev: sön 13 apr 2025, 15:32 Beställde ny XC60 T6 Nordic Black edition 2026. Status på Volvos sida är planerad leverans V.27🤩
Grattis. Beställde samma bil :-) Vad ser du information om leverans V27? Har du beställt via Volvocars.se (internt som fastanställd) eller har du köpt den via bilhandlare?
  • 1
  • 228
  • 229
  • 230
  • 231
  • 232

Tänkte bara nämna att om det blir fel p&[…]

Har du provat Main Reset? (dvs lyft batteripolen n[…]

-99 V70 2.5T ojämn tomgång

Ingen aning, har inte rört min MAF på 6[…]

Okej så Polestar engineered är inte sp&[…]