Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis blivit med V90 T6 Recharge Ultimate och letar nu efter laddbox….

Har såklart tittat på Zaptec, Eeasee och Amina med flera men box plus lastbalansering är man uppe i 6-8000kr ofta.

Nu hittade jag E2charge.se och deras box EVON One, 4500kr inklusive installation och lastbalansering. Det billigaste jag kunnat hitta, är det någon som har denna box och kan dela med sig av sina erfarenheter? Är man dumsnål som försöker spara mellanskillnaden eller får man i stort sett samma produkt för mindre pengar?

Jag kan inte bry mig mindre vilket märke det är egentligen, jag är inte heller intresserade av diverse smarta funktioner då jag har ett sjukt fördelaktigt elavtal. Jag vill bara kunna ladda bilen säkert, så att den hinner få fullt under natten till man ska ha den på morgonen….

Tips / idéer kring detta eller kanske rent utav förslag på en box man verkligen borde köpa?

// Henrik
Behöver du ens en laddbox för de behoven?
En laddhybrid med litet batteri lär du kunna ladda utan problem ur ett vanligt uttag i gott skick.
Ett CEE-don är stabilt och säkert. Och jordfelsbrytare lär redan finnas.

En laddbox är inte så mycket mer än en eller ett par kontaktorer, jordfelsbrytare som även beaktar DC och ett logikkort för förhandling med bilen.
least skrev:Ett CEE-don är stabilt och säkert. Och jordfelsbrytare lär redan finnas.
Det är inte självklart i lite äldre hus. Men det kan ju vara en bra investering att lägga pengarna på det istället, om det nu inte skulle finnas. Eller inspektera och eventuellt renovera befintligt uttag, om det skulle behövas.
Om du åtminstone har tillgång till 3-fass CEE-uttag är det bättre. Är fint att kunna ladda och förvärma med 16A. Det finns då portabla boxar med kabel att hitta för ner mot 2000kr och även lägre begagnat.
Att få ett sånt uttag installerat av elektriker annars kan inte bli så dyrt med rot-avdraget nu heller.
Du slipper även strulet som kommer med uppkopplade boxar med krav på internet och appar.

Omvandlaren ser ut så här, den är […]

Byta kolvringar

Det finns inga artikelnummer. Men jag hittade ring[…]

Hej, jag har köpt en Volvo XC90 D5 från[…]

Volvo V50 "Mr White"

20250516_161716.jpg En liten vår bild p&ar[…]