Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tycker att alla stift ser fina ut, ingen beläggning vad jag kan se. Känt igenom pin-hålen med den minsta synålen jag hade och alla har väldigt lika motstånd när jag drar ut den. Det enda jag såg var lite lite damm runt pin-hål 40 i den stora kontakten, men det kan lika gärna ha hamnat där nu när jag har grejat.
Återstår då att undersöka ECM. Kan jag skruva isär den utan att behöva kassera den eller är det enklare att bara skaffa en ny och testa? Är det plug-and-play eller behöver den till Volvo för programmering? Frågorna är många :-D
Användarvisningsbild
av jiha1968
Pin 40 i den stora kontakten på ECM går till vevaxel/svänghjuls-givaren, men är troligen inte relaterad till 5-Volt felet.

Tvätta pinnar och pinnhål med kontaktrengörare (utan olja), blås rent med tryckluft, på med ny tejp på kabelmattan (t.ex. Tesa 88103 och lite Scotch Super 33+/88) ta en sväng eller två med bilen tills felet återkommer en vacker dag.
Du vet ungefär på vilket ställe det gick att provocera fram felet , och kan gå rakt på sak när symptomen återkommer.

PS:
ECM (motorstyrningen) kan inte nyttas direkt från annan bil pga att dom är VIN/startspärr-kodat, så om man vill byta ECM får gammal modul klonas till den nya med kapabel programvara och utrustning.
Jag tror inte det är ECM som felar, mer sannolikt med kablar och kontaktstycken.
Okej, jag tackar så mycket för all hjälp! Jag kommer nog fortsätta att försöka provocera fram felet några timmar till innan jag ”stänger till” kabelstammarna. Det finns ställen som är väldigt svåråtkomliga som jag inte skalat upp ännu. Sedan vet jag ju inte vilka delar av kabelhärvan som är relevanta för mina felkoder heller, men jag får väl rycka och peta där jag kommer åt.
Användarvisningsbild
av jiha1968
I kabelhärvan från motorn till det stora kontaktstycket vid "höger strålkastare" (passagerarsidan)hittar du:

AC-tryckgivare,
Förvärmning av Dieselfilter,
Gaspedalens analogsignal,
CAN-bus ECM-CEM
LIN-bus Bränslepumpmodul (PEM)
Temp.givare i vänster spegel

Kabel till/från alla andra av motorns relaterade givare, solenoider o.l. går direkt från ECM och ner till motorn i kabelhärvan på växellådssidan av motorn.

12V Strömkablar från batteri och säkringsbox går framåt på förarsidan innan härvan svänger in till motorn nere på växellådan.

Lycka till med jakten :-)
Grävde mig lite djupare ner och hittade några kablar som inte hade någon slang och där ett par av dem hade skav igenom till koppar. Det är rätt små skador, ett par mm men tänker att om de ligger emot nån metall räcker det ju gott och väl för att leda över. Det är en liten bit innan kontakten till vad jag gissar är spjällhuset. Kan dessa ha något med saken att göra eller är det bara ett extra fynd? :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Blå-Grön : Negativ PWM styrsignal till ETA (ASV/Spjället)
Gul-Lilla : Positiv PWM (pulsbredd-modulerat) styrsignal till ETA

Gul-Lilla : Signaljord Spjällposition
Blå-Vit : 5 Volt till spjällets positionsgivare :party:
Lilla-Vit : Signal från spjällets positionsgivare

Om den den Blå-Vita kabeln jordas, kommer den att dra ner alla andra givare på denna 5 Volt linjen.
ETA var inte noterad på 5-Volt felkoden, men man kan inte lita 100% på informationen i Vida.
(man kan mäta vilka givare som delar denna 5 Volt linjen, med sovande/död bil)

Jag tror du har hittad felet, men om det är flera, ja det vet man inte ännu...

Bra jobbat!
Skarvade i en bit ny kabel med krympslang utanpå, sen var det några timmars jobb att klä in kabelhärvan och plocka ihop bilen igen. Rensade felkoderna och efter det har den gått som en dröm! :-D Gissningsvis har väl spänningsfallet på 5V till en början gjort att bränsletrycket inte reglerats som det skulle, därav felkoden som sa just att bränsletrycksgivaren gett för hög signal under för lång tid. Allt eftersom skavet blev värre blev det total kortslutning och då kom även felkoderna på diverse sensorer och referensspänningens krets A.

Jag tackar så mycket för hjälpen med felsökningen!
Den gick i exakt tre dygn, sedan började den larma för ABS/DSTC Service erfordras. Först trodde jag nån drivknut hade rasat, men nu tror jag det är ABS som jobbar när jag försöker köra framåt, den vill inte varva mer än 1100rpm så det är helt säkert något elektriskt.
Felkoder:
C003407 Right Front Wheel Speed Sensor
P163568 Tire/Axle Out Of Acceptable Range
U041568 Invalid Data Recieved From Anti-Lock Braking System Control Module

Förhoppningsvis är det sensorn, men kan ju vara nån kontakt jag kommit åt i mitt andra felsökande.
Följetongen fortsätter :x

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]