Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte eventuellt prova biltemas oljor i år på min D4 vea -15 och då även gå från 0w20 till 5w30 istället.
Men problemet är att de har så många 5w30 oljor att välja mellan, jag har läst på om det här med Acea klassningar men frågan är vilken 5w30 och klassning jag ska välja om jag inte ska ha 0w20 och Asea C5 och A5/B5.

Enligt spec "Based on the amount of the SAPS content, C-grade oils can be low-SAPS and mid-SAPS. C1 and C4 are low-SAPS oils, while C2, C3, C5, and C6 are mid-SAPS oils."

Ska jag välja en c2 eller c3 olja eftersom det ocskå är mid-saps likt c5 i 0w20 olja.

1. Första 5w30 flaskan står det ACEA A1/B1, A5/B5
API SL/CF

2. 5w30 flaskan ACEA C3
API SN
Lämplig att användas när ACEA A3/B4 eller C2 krävs

3. 5w30 flaskan ACEA C2, C3
API SN/CF

4. 5w30 flaskan ACEA C2
ACEA A1/B1, A5/B5
API SN/CF

5. 5w30 flaskan ACEA A3/B3, A3/B4
API SL, CF

6. 5w30 flaskan ACEA C3
API SN

7. 5w30 flaskan API SL/CF, ACEA A1/B1, A5/B5

8. 5w30 flaskan ACEA A3/B3, A3/B4
API SL, CF

9. 5w30 flaskan ACEA C4

10. 5w30 flaskan ACEA C2, C3
API SN/CF

11. 5w30 flaskan ACEA C2
ACEA A1/B1, A5/B5
API SN/CF
Du ska hålla dig till ACEA-klassningen som tillverkaren anger (bör finnas en liten skylt i motorrummet som anger detta). Jag utgår ifrån att du ska använda en s k låg SAPS olja dvs oljor med låg askhalt. C1 och C4 är s k låg SAPS oljor, medan C2, C3, C5 och C6 är medel SAPS oljor.

Du ska alltså inte använda en A1/B1, A3/B3 eller A5/B5 olja.

Vad gäller viskositeten är det inte så noga (jag är fullt medveten om att jag nu får oljepolisen efter mig), så länge den inte avviker alltför mycket. Min motor ska ha ACEA A5/B5 0W-30 olja men jag har alltid kört på A3/B4 5W-40.

De blaskiga -20 och -30 oljorna är framtagna för att fabrikanten ska kunna uppvisa låg bränsleförbrukning. Inget din motor mår bra av. Så länge du kör på 90-vägar kanske det inte spelar någon roll, men det är absolut inte en olja du ska köra med på tyska autobahn, i Alperna eller regelbundet dra tyngre släp med.

Kolla ACEA-klassningen du ska ha och välj viskositet utifrån det, exv 5W-30.
Yaniz skrev:Du ska hålla dig till ACEA-klassningen som tillverkaren anger (bör finnas en liten skylt i motorrummet som anger detta). Jag utgår ifrån att du ska använda en s k låg SAPS olja dvs oljor med låg askhalt. C1 och C4 är s k låg SAPS oljor, medan C2, C3, C5 och C6 är medel SAPS oljor.

Vad gäller viskositeten är det inte så noga (jag är fullt medveten om att jag nu får oljepolisen efter mig), så länge den inte avviker alltför mycket. Min motor ska ha ACEA A5/B5 0W-30 olja men jag har alltid kört på A3/B4 5W-40.

De blaskiga -20 och -30 oljorna är framtagna för att fabrikanten ska kunna uppvisa låg bränsleförbrukning. Inget din motor mår bra av. Så länge du kör på 90-vägar kanske det inte spelar någon roll, men det är absolut inte en olja du ska köra med på tyska autobahn, i Alperna eller regelbundet dra tyngre släp med.

Det är väl A5/B5 den skall ha?
Yaniz skrev: fre 11 apr 2025, 11:53 Du ska hålla dig till ACEA-klassningen som tillverkaren anger (bör finnas en liten skylt i motorrummet som anger detta). Jag utgår ifrån att du ska använda en s k låg SAPS olja dvs oljor med låg askhalt. C1 och C4 är s k låg SAPS oljor, medan C2, C3, C5 och C6 är medel SAPS oljor.

Jag vet ju vilken olja manualen säger som jag skriver i inlägget "0w20 och Asea C5 och A5/B5.
"
Det är dessutom en mid saps olja likt c2 c3 o c6, man kunde ju tycka att man skulle ta c1 eller c4 som är låg saps olja men antagligen finns det väl en anledning till att motorn ska ha mid saps.
Yaniz skrev: fre 11 apr 2025, 11:53 Du ska hålla dig till ACEA-klassningen som tillverkaren anger (bör finnas en liten skylt i motorrummet som anger detta). Jag utgår ifrån att du ska använda en s k låg SAPS olja dvs oljor med låg askhalt. C1 och C4 är s k låg SAPS oljor, medan C2, C3, C5 och C6 är medel SAPS oljor.

Vad gäller viskositet. Min jätteduktiga mek fick tyvärr för sig att jag skulle ha Mobill 1 5w50 Peak life på min 2.5T från 2004 (bensin).
Även mitt i varmsommaren lät motorn som en stenkross då jag startade bilen, ingen aning men det känns som om den motorn borde ha ganska grova oljekanaler...
KalleJ skrev: fre 11 apr 2025, 16:56 Du kan köra C3 om du vill. Hade jag gjort om jag haft diesel snurra.
Ja det ska väl gå ,vad jag läst så skillnaden mellan c2 o ç3 är att den ene är mer bränsle snål men mindre skyddande mot motorn.
PalleH skrev:
KalleJ skrev: fre 11 apr 2025, 16:56 Du kan köra C3 om du vill. Hade jag gjort om jag haft diesel snurra.
Ja det ska väl gå ,vad jag läst så skillnaden mellan c2 o ç3 är att den ene är mer bränsle snål men mindre skyddande mot motorn.
Jag hade inte använt low saps olja i en motor som har mid-saps olja enligt manualen.
Kör vanlig C3, C5 eller möjligtvis A5/B5 om motorn inte drar någon olja.

Och eftersom du har VEA pre my17 så kör lite kortare oljebyten.
KalleJ skrev: fre 11 apr 2025, 19:28
PalleH skrev:
Jag hade inte använt low saps olja i en motor som har mid-saps olja enligt manualen.
Kör vanlig C3, C5 eller möjligtvis A5/B5 om motorn inte drar någon olja.

Och eftersom du har VEA pre my17 så kör lite kortare oljebyten.
Jag behöver fylla på en liter mellan olje bytena vilket är ca 1200 mil.
C5 finns bara i 0w20 jag vill prova 5w30 då jag hört att den går lite mjukare då.

Jag även beställt en oljapluggsventil för att kunna göra oljebyten smidigare och två gånger per år.

Men har man partikelfilter så måste man väl köra på C oljor.
PalleH skrev: Men har man partikelfilter så måste man väl köra på C oljor.
Nej, Volvo har diesel med DPF som ska ha A5/B5.
Men har man oljeförbrukning är det smartare att köra på C olja helt klart.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]