Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karkkan
Var och gjorde en idag, då, mina sommar däck framförallt höger fram var helt sneslitet. Dock så såg jag när jag kom hem att Camber vänster bak, har röda siffror efter inställningen, den ligger alltså lite utanför specen från Volvo, Varför dom gjort så har jag ej fått svar på ännu. Men det kanske är så lite att det inte gör något. Före justeringen var den ok. men antar att ändrar man en vinkel så ändras resten också.
Bilagor
Hjulinställning.jpg
Hjulinställning.jpg (2.11 MiB) Visad 1558 gånger
av HakanF
Camber går inte att justera på V70 utan att modifiera bilen. Men det ser onekligen ut som det är mycket fel kanske utslitna bussningar?
av karkkan
Kan man anta då att. när dom justerade toe in så ändras camber också, och eftersom man inte kan ändra camber som du skrev så får man leva med att det ändras av toe in? Kollar man på toleransen så ligger det inte så mkt över vad jag förstår. Men han sa inget alls om detta. mera än att allt rött i tidigare inställning är det som är utanför toleranserna och det de justerat.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det är inte så att fjädrarna bak har satt sig? Camber brukar gå mot mer negativ när fjädrarna tycks ihop
Spontant känns -2 grader i mesta laget, det brukar väl ligga runt -1 grad eller mindre på moderna bilar.
Jag skulle ha kollat länkarmsbussningarna.
av HakanF
På denna video är det en som justerar camber där kan du se vilket stag som har direkt inverkan på camber. Men det kan vara vad som helst i bakvagnen som är slitet vilket gör att det kolla om du ser något glapp någonstans. Men även om du byter allt så finns det ingen garanti att det blir bra.https://www.youtube.com/watch?v=Ie0ActInZg0
Användarvisningsbild
av bensinskalle
HakanF skrev: lör 12 apr 2025, 11:37 På denna video är det en som justerar camber där kan du se vilket stag som har direkt inverkan på camber. Men det kan vara vad som helst i bakvagnen som är slitet vilket gör att det kolla om du ser något glapp någonstans. Men även om du byter allt så finns det ingen garanti att det blir bra.https://www.youtube.com/watch?v=Ie0ActInZg0
Justerar och justerar. .. Bryter loss svetsmuttern och filar hålen :-D

Nä det finns ingen justering som sagt. Är camberm off så är det ett tecken på att bussningarna är dåliga, t.ex. just det staget man ser på filmen. Det sitter sen ett litet fram nedtill också som kan påverka.

Blir det fortfarande dåligt trots fräscha bussningar har man antingen otur att de nya bussningarna/ stagen har fel mått, eller så är något inte riktigt i bakvagnen. Något kan ha fått en smäll eller så
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]