- tis 25 dec 2007, 17:56
#160506
Det enda man kan jämföra är väl jämn fart på lands-/motorväg - helst motorväg för då är ju hastigheten vanligen jämn.
Även där kan det skilja beroende på utrustning (kan tänka mig att 150 kilo merutrustning höjer förbrukningen kanske 3-6 cl/mil), däck (samma där, fabrikat, typ och bredd), AC på/av, last (kan lätt skilja 300 kg) etc.
I stan är det närmast omöjligt, jag har noterat med samma bil allt mellan 0,8 och 2,2 i stan beroende på trafikintensitet, rödljus, hur hårt man kör, hur kall bilen är etc. När det flyter kvällstid är ju stadstrafik ytterst bränsleekonomisk, säg att det flyter i 60 km/h på femman i några km mellan rödljusen. Tvärtom i rusningstrafik i Tingstadstunneln...
Även där kan det skilja beroende på utrustning (kan tänka mig att 150 kilo merutrustning höjer förbrukningen kanske 3-6 cl/mil), däck (samma där, fabrikat, typ och bredd), AC på/av, last (kan lätt skilja 300 kg) etc.
I stan är det närmast omöjligt, jag har noterat med samma bil allt mellan 0,8 och 2,2 i stan beroende på trafikintensitet, rödljus, hur hårt man kör, hur kall bilen är etc. När det flyter kvällstid är ju stadstrafik ytterst bränsleekonomisk, säg att det flyter i 60 km/h på femman i några km mellan rödljusen. Tvärtom i rusningstrafik i Tingstadstunneln...
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24