Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder, vi har alltså en V60 D4 awd från 2013 som rullat ca 27000 mil. Den började för ett tag sedan att utan förvarning dö, uteslutande när man släppte gasen och t ex rullade fram emot korsningar och liknande. Hände inte varje gång man körde utan bara ibland. Vid landsvägskörning inga problem. I princip varje gång det hände hann jag lägga i neutralen och starta den innan bilen stod stilla. Någon enstaka gång krävdes några startförsök. Inga felkoder har satts.

Vid två tillfällen med några veckors mellanrum har bilen i samband med ett antal omstarter gått i limp mode och när jag sedan pluggat in OBD-läsaren har den satt felkoden P0193 - Fuel Rail Pressure Sensor Circuit High Bank 1.

Nu känns det som problemet har eskalerat lite, igår kväll tog jag mig med nöd och näppe hem efter att knappt ha fått igång den de sista gångerna.

Jag har försökt läsa mig till vad felet kan vara, men det är inte enkelt. Kontaktstycket på bränslepumpen tänkte jag försöka komma åt och inspektera för det verkar vara ett vanligt fel, men kan dålig bränsletillförsel ge ovan nämnda felkod eller är det helt enkelt sensorn som är kass? Vill ju inte börja byta grejer helt på måfå, då känns det som jag kan få hålla på ett tag :x
Senast redigerad av 1 MisterMister, redigerad totalt 0 gånger.
av SkankyHank
Skulle säga att det finns fyra saker att kika på, i följande ordning:

- Tryckgivare
- Kablage/kontaktstycken
-Reglerventil
-Bränslepump

Skulle börja med att kika på kablage/kontaktstycken. Sedan byta tryckgivaren om inga uppenbara fel visar sig på kablaget.
Tack för svar!

Jag rensade lite runtomkring och kollade kablaget så gott jag kunde, men kan inte se några uppenbara skador. Plockade loss trycksensorn och beställde en bättre begagnad från bildelsbasen, så nu är det bara att invänta den och testa. Återkommer med resultatet :-D
Nu har det gått ett tag sen sist men problemen finns kvar. Det jag gjort sedan sist är att byta bränsletrycksgivare och bränsletrycksregulator. Den har gått att köra bilen men ibland dör den och är tjurig att få igång igen, ofta går den i nån slags limp mode tills jag starta om den. Nu har det även tillkommit fler felkoder som gör att jag misstänker nån skada på kablaget, Har öppnat upp och letat igenom i princip allt som går att komma åt i kabelväg men kan inte se något fel någonstans.

Koderna jag har nu är:
P025800 Injection Pump Fuel Metering Control B Low
P000300 Fuel Volume Regulator Control Circuit Low
P06A600 Sensor Reference Voltage A Circuit Range/Performance
P019300 Fuel Rail Pressure Sensor High Input

P064500 A/C Clutch Relay Control Circuit
P218102 Cooling System Performance

De två sista kan vara orelaterade till motorproblemen, men tänkte jag tar med dem ändå. Har även fått larm på att bakaxelsensorn för halvljuset är ur funktion.

Jag misstänker alltså att det finns någon skada på kablaget, men frågan är hur jag kan hitta det? Som jag har förstått det så har vissa sensorer gemensam matning av 5V från ECM, så att veta vilka dessa är hade underlättat något enormt :)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Börja med att felsöka ECM-P06A600
Denna 5V referens krets A, är kopplat till dom här givarna:
Bränsletryck
AC-högtryck
Laddtryck 1 och 2
Felsök (periodisk?) kortslutning, hittar du kabelfel, kolla alla andra kablar på samma ställe noggrant, bilen har troligen flera kabelfel mellan motorns givare och motorstyrningen (ECM)
Vibration, vatten eller värme skapar gärna kabelfel efter ett tag...

Därefter om nödvändigt kolla dom andra felkoderna, t.ex ECM-P218102
Oljetryck/temperatur-givaren ger felaktigt signal. (troligen kabelfel, eventuellt givaren)

ECM-P064500
Kabelfel eller AC-kopplingen
Hittade ett kabelbrott nere vid AC-pumpen. Den har två kontakter, den med en ensam kabel (grå/svart) hängde lös och dinglade. Så det är säkert därifrån felkoden på ACn kommer, men den har väl knappast med resten att göra.
Eftersom ACns högtrycksgivare ligger på samma slinga som mina felande sensorer får jag fortsätta att öppna upp kabelstammen därifrån, men det är riktigt svårt att komma åt innanför där strålkastaren ska sitta :-(
Ser jag inget fel på kablaget får jag väl försöka hitta motsvarande kablar uppe vid ECM och mäta på nåt sätt.
Bilagor
IMG_8523.jpeg
IMG_8523.jpeg (429.51 KiB) Visad 4235 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
Grattis, du hittade orsaken till felkod "ECM-P064500 A/C Clutch Relay Control Circuit" !

Går utifrån att 5 Volt felet (ECM-P06A600) är ett periodisk fel, så med tändning på, gärna med påkopplat strömförsörjning, mät 5-Volten på t.eks bränsletryckgivaren (grå ledning på pin 3) medan du manipulerar kabelhärvan i motorrummet mellan motorstyrningen och motorns givare, med ett öga på Voltmetern.
Ser du att mätvärde faller/ändras, så är du mycket nära felet.

Det är möjligt att felet med 5-Volten skapas av en av givarna, och inte av kabelfel, men som du beskriver symptomet låter det mest som ett kabelfel, troligen nära ett ställe som rör lite på sig vid motorbromsning. (när motorblocket trycks lite framåt) Kolla noggrant den tjocka kabeln som går från ECM (motorstyrningen) och direkt ner till motorn.
Hittar du spår av grön korrosion eller kopparfärgat film på kablarna har du troligen hittat ett ställe som får kollas lite mera...
Okej, så nu har jag kopplat in mig mellan jord och grå ledare på bränsletrycksgivaren. Precis när jag slår på tändningen ligger spänningen på 5,03V. Ibland håller den sig där hela tiden tills spänningen bryts, efter ca 15 sekunder eller vad det kan vara. Ibland börjar den dippa ner mot 3,5-4V. Kan inte märka att det händer mer när jag rör om bland kablaget, som jag i princip har öppnat upp överallt.
Däremot om jag tar upp ECM och lutar den åt sidan så går spänningen ner till kanske 1,5-2V. Ställer jag den upp igen så är det åter 5V. Tanken är ju då att antingen är det något i kablaget precis efter eller i kontakten, eller så är det fukt eller liknande inne i ECMen. Har inspekterat kablarna så noga jag kan, hittar ett jättelitet skav på en svart-gul kabel som går in i den mindre av de två kontakterna, men tveksamt om det ens är igenom höljet och dessutom är det ingen annan kabel som är skavd där.
Då är ju frågan, händer det att ECM behöver bytas eller är det till att leta vidare i kablaget? :x
Bifogar bilder på hur jag menar med ECM samt det lilla skavet.
Bilagor
IMG_8544.jpeg
IMG_8544.jpeg (1.66 MiB) Visad 3210 gånger
IMG_8542.jpeg
IMG_8542.jpeg (2.22 MiB) Visad 3210 gånger
IMG_8543.jpeg
IMG_8543.jpeg (2.33 MiB) Visad 3210 gånger
Användarvisningsbild
av jiha1968
Den Svart-Gula kabeln är troligen en jord-kabel til pin 2, 4, eller 6.

Du har troligen hittad orsak till 5V-felkoden med att luta på ECM, men det kvarstår att se om det kommer av "pin-fitment" i kontaktstycket eller nogot internt i ECM.
Ta en mycket tunn nål och kolla om alla pin-hål har samma motstånd/friktion.
Kolla pinnarna på ECM noggrant, skavsår (svarta fläckar) får rengöras.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]