Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kära forummedlemmar.

Som tysk Volvoägare har jag problem med luftfjädringen på min XC90 (2018). Verkstaden upptäckte en defekt kompressor efter att säkringen redan gått för en tid sedan. Det hände när det var kallt och jag fick höra att det inte var så ovanligt.

Jag började forska och hittade en garantiförlängning som Volvo erbjuder för USA och Kanada på grund av detta problem. (se PDF) Orsaken ligger i en felaktig komponent, som VOLVO själv har insett.

Volvo kundtjänst kommenterar detta INTE ALLS. Goodwill avslås också

Jag skulle vara intresserad av att veta om det finns några rapporter om detta i Sverige.

Jag kan läsa och förstå svenska ganske bra, men jag kan tyvärr inte skriva det så jag var tvungen att fråga företaget med "G" om hjälp :)

Jag ser fram emot kommentarerna och är glad över att ha hittat detta spännande forum.
Bilagor
0001.jpg
0001.jpg (226.72 KiB) Visad 4005 gånger
0002.jpg
0002.jpg (82.75 KiB) Visad 4005 gånger
0003.jpg
0003.jpg (327.95 KiB) Visad 4005 gånger
0004.jpg
0004.jpg (267.97 KiB) Visad 4005 gånger
0005.jpg
0005.jpg (294.56 KiB) Visad 4005 gånger
Senast redigerad av 1 volvomikke, redigerad totalt 0 gånger.
Jag var medveten om problemen med frysande fukt i kompressorn. Volvos uttalande i USA är annorlunda. Att säkringen går är den första indikatorn. Detta orsakas av rester av rostskyddsmedel som täpper till en ventil. Samma effekt, men ett problem i tillverkningen. Jag antar att det är därför även fordon som redan har reparerats får kostnaderna återbetalda. Men uppenbarligen inte i Europa. Garantin förlängs till 7 år på kompressorn om den givna felkoden visas.
Ja, det är en Volvo-återförsäljare. De har skickat papperen till Volvos kundtjänst. Volvo kundservice drog slutsatsen att dessa papper var interna och ville veta hur jag fick dem. (tillgänglig på NHTSA) Volvo förklarar (i USA) att det finns ett problem med några av kompressorerna (uppenbarligen levererade på Continental) men de tyska verkstäderna och tysk kundtjänst vet ingenting om detta. Av den anledningen vägras all goodwill. Säkringen gick efter bara 14 000 km - kompressorn gick sönder efter 19 000 km
Jag har luftfjädring på min skåpbil också. Den är utrustad med en filter-/torkpatron. Inte säker på om det används i applikationen för Volvo. Själva systemet är förfyllt med C02 eller motsvarande. Det betyder att den "normala" luften bara har tillgång till en del av systemet. Såvitt jag förstår "balanserar" dessa två trycksystem varandra men är inte direkt sammankopplade - annars skulle det inte vara meningsfullt att använda gas.
Det kanske inte var alltför smart av mig :)
För tillfället verkar "strategin" låta mig spela pingis mellan återförsäljaren och den tyska Volvos kundtjänst.
Jag kanske är villig att acceptera att jag inte har rätt till någon ersättning om jag får ett tillfredsställande svar på varför de gör skillnad mellan amerikanska kunder och europeiska kunder om det fanns problem med produktkvaliteten.
För närvarande verkar de inte ha någon förklaring redo för mig. Jag kanske måste gräva djupare.
Tyska "Continetal" meddelade idag att de kommer att åter fokusera på däck i framtiden. Verkar vara en bra idé :-)

Ett nytt batteri borde ju inte laddar ur p&ari[…]

Balans ljudsystem

Så här ser det ut i min.. Dom kund[…]

Det finns folk här som lyfter av multirib-rem[…]

Samma sak när man drar släpkärra. […]