Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min förra Saab blev klart trevligare efter byte av fjädrar och dämpare vid 24 000mil, den kändes även bättre än den var vid 17 000mil när den köptes. Framförallt var det framdämparna som jag tror bidrog till största lyftet, den hanterade och hävde farthinder och gupp mycket mer följsamt i framvagnen. Innan bytet var det som att den ville slå igenom för lätt, men det var inte gungigt eller nåt läckage - antagligen bara reducerad funktion.

Volvon jag har nu känns ändå som den rör sig hyfsat värdigt ännu efter 17000mil men det är lurigt med dämpare som inte är 1 eller 0 utan tappar funktion över tid. När den väl blir cykelpump har man säkert kört 10 000mil med halvkass verkan.
Stötdämpare brukar ju slitas men fjädrar är annorlunda. Jag har varit med om att nya fjädrar har gått av snabbare än den gamla på andra sidan. Så att sätta dit nya fjädrar behöver inte alls minska problemen, kan vara tvärs om.
William85 skrev:...det är lurigt med dämpare som inte är 1 eller 0 utan tappar funktion över tid.
Precis. Att gunga bilen för hand ger åtminstone någon indikation. Fortsätter bilen gunga som en gammal amerikanare vet man att det är dags i alla fall.
apersson850 skrev: sön 06 apr 2025, 13:53 . Att gunga bilen för hand ger åtminstone någon indikation. ..
Det är en väldigt trubbig metod. Min bil gungade inte ett dugg under nämnda test. Och ställde man sig på dragkulan och hoppade av så gick den upp i topp och stannade där utan att pendla. Men med nya dämpare bak går den upp l-å-n-g-s-a-m-t :-) De lossplockade gamla dämparna gick att manövrera för hand utan minsta motstånd, raka spåret till återvinningen. ;-)
Det är nog mer utslagsgivande att lasta maxvikt i bagaget och åka på en skumpig väg. Gungar bilen som ett fartyg i dyningarna efter en storm så är det nog hög tid att byta bakdämpare.
Fram har jag ingen bra metod..
Är i nästan samma sits, min ena framdämpare på min xc70 -14 läcker och skall bytas, tänkte också byta bakdämpare samtidigt, gått strax under 20k

Men bör man byta fjädrar i förebyggande eller är det onödigt? Tycker man hör många där fjädrarna går av kring 20k mil. Tråkigt att göra om jobb och ev hjulinställning.
Volvoinorrbotten skrev: sön 06 apr 2025, 21:43 Är i nästan samma sits, min ena framdämpare på min xc70 -14 läcker och skall bytas, tänkte också byta bakdämpare samtidigt, gått strax under 20k

Men bör man byta fjädrar i förebyggande eller är det onödigt? Tycker man hör många där fjädrarna går av kring 20k mil. Tråkigt att göra om jobb och ev hjulinställning.
Har du tänkt byta dämparna så byter du även fjädrarna(dom kostar inte så mycket om du inte köper hos Volvo då flyger priset iväg.
fram hö/vä: https://geparts.se/sv/fjaderben-komplet ... -2008.html + https://geparts.se/sv/fjaderben-komplet ... -2008.html ~5200kr

bak antar jag fjädrar från lejsjöfors(cirka 400-500kr/st? + dämparna bilstein b4 (runt 500-600kr/st + fjäderbenslagring
Jag byter på min nu som gått -14. Båda fjädrarna bak var av så dom fick jag byta, och det är en rostskada på en fjäder fram så jag är rädd att den kommer gå av snart också (hände en bekant till mig nyligen). Så jag byter hela skiten fram, fjäderben/ dämpare, fjädrar, alla gummin, topplagring, länkarm. Struntar i styrleder då dom är enkla att byta i efterhand.

Det är inte så roligt att mecka framvagn så jag byter hellre allt på en gång och kan njuta av att köra på fräscha grejer framöver, än att smådutta då och då.
Jag bytte på min nyss. 25k mil. Dom bak var helt slut och fram var ännu mer slut. Fjädrarna var OK. Bytte allt. Som att köra en helt annan bil nu.

Dock tog det ett tag innan jag upptäckte att fjädringen var kass. Tyckte den var mer åt stötiga hållet och när jag fick göra en undanmanöver kändes det att dämparna var trötta. Men de var i mycket sämre skick än jag trodde. Inga synliga läckage. Förmodligen för att dom redan var tomma.

Byt du.
Återkoppling i tråden. Landade tillslut i att genomföra bytet. Min bil blev trevligare även om inga delar var uppenbart helt slut. Blev även av med lite småljud från bakvagn som jag kunde få fram få den gick över lite ojämnt underlag.

Så den första förhoppningen uppfylld. Nu hoppas jag att jag får tio problemfria år vad gäller fjädrar och stötdämpare. Blir nog annat att ta tag i så att det räcker ändå.

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]