Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Vi har precis i dagarna köpt en Volvo V70 2.4 bensin från 2001, som gått 26 000 mil. Kamremmen kommer att bytas inkl halvstor service.
men vad mer bör vi ha koll på vid den här milstolpen? Finns det några kända problem eller slitdelar som brukar behöva ses över?

Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Bromsvätska bör bytas med några års mellanrum, den övergår spontant till vatten och man får rostskador inne i bromssystemet. Förutom risk för ånglås och nada broms när det behövs :-/
Är bromsok och parkeringsbroms inte ompysslade nyligen får du räkna med att de kärvar och ligger på, kostar bränsle.
En 2001 kan ha Marelli-spjällhus, är det inte bytt tidigare så kan det bli aktuellt.
Toppentråd! Jag köpte min v70 2.5T -2004'a för en månad sen så vi sitter lite i samma båt, det är min första volvo så är helt ny på detta.
Verkstad sa att man byter kramrem & pump vid 30k "så du kan köra lite till".
Min bil hade "massa" el-fel bak som visade sig bero på en kortis(mot chassit) vid metallblecket där man "jackar i" bromsljuset i lampsockeln.
Larmsirenen öppnade jag upp i igår efter att ha läst här om batterier som fräter och givetvis var det så frätt att ledarna till batteriet var skalade och det var alldeles svart där inne, måste ha brunnit.
Annars är det vindrutetorkaren bak som kärvat ihop & vänsterfram bromsok som ligger på lite( man känner att den är betydligt varmare än övriga hjul när man varit ute o kört. )
sen sög jag ut all styrservovätska ur behållaren igår o fyllde på nytt o då slutade bilen att lya som magont när man svänger med med ratten.
Lite trix o fix blir det, men allt är så lättmekat och åtkomligt!, jag är såååå nööööjd.
Tips: jag köpte biltemas OBDdosa för runt 1000lappen, den ger en massa ledtrådar om vad som är fel. Men tyvärr verkar den inte visa nått om vilka av min parkeringssensorer som är paj.. bilen piper en lång ton medans man backar.
Toppen och tack allihopa för era svar.
Gick igenom bilen igår, drivlina, broms och rost.

Ser bra ut och det känns värt att renovera det ena och det andra.
Speciellt när bilarna är kända för att rulla 40k mil och vidare om man tar hand om dom.

Bytte tätningspackningen till bromsservon under ratten igår och därmed släkte felkoden som problemet gav.
Den känner av ett fel i vacuumet och ställer till det för tomgångsmotorn så att tomgången blir tidvis svajig.
Ordnat!

Turtlewax: Tack för input med milen.
Jag tror det blir kamremmen ändå.
Såg igår att jag hade litet/medel oljeläckage på kamremsida.
Ska försöka lokalisera det och byta remmen i samma veva.

Kommer köra en renovering av vevhusventilationen först.
femsjuproduktion skrev: tis 01 apr 2025, 12:12 ..Kommer köra en renovering av vevhusventilationen först.
Passa på att kolla alla vakuumslangarna i motorrummet, de tunnare (8-10mm) tenderar att vittra och få torrsprickor när de passerat 20 år.. :-/
Spjällhuset kan behöva en städning, likaså om man har en Denso "assisted air control valve" som gärna sotar igen med tiden.
viewtopic.php?f=19&t=175540&p=1547848

Luftförvärmningen på de äldre bilarna har en tendens att fastna på varmluft när termostaten åldras, gynnar varken effekt eller låg bränsleförbrukning.. På sommaren kan man köra utan folieslangen mellan blandningsspjäll och grenrör.

Jag trasslar med ett par andra problem men det är kanske bäst att hålla tyst om dem.. :-D
Erik Å skrev:
femsjuproduktion skrev: tis 01 apr 2025, 12:12 ..Kommer köra en renovering av vevhusventilationen först.

Jag trasslar med ett par andra problem men det är kanske bäst att hålla tyst om dem.. :-D
Tack för din delning!
Ska ta en titt och se över på det du nämner.

Kör på och dela.
Lyssnar gärna på vad du har för besvär med Volvon.
Eller om det var det du menade :-o
femsjuproduktion skrev: fre 04 apr 2025, 10:27 ..Kör på och dela.
Alright, skyll dig själv :-)
Problem #1, koksflagor i motoroljan som inte följer med ut vid oljebytena utan gömmer sig någonstans inne i motorn. Borde rimligen lägga sig i botten av oljetråget men de ser ut att ha perfekt storlek att kunna sätta igen oljesilen :-/
viewtopic.php?f=16&t=184521&p=1605920#p1605920

Har nu tappat ur den nya oljan för andra gången och kör den genom tredubbla melitta-filter. Jodå, jag hittar fortfarande "grus" :-o
_oljefiltrering.jpg
_oljefiltrering.jpg (155.82 KiB) Visad 1516 gånger

Problem #2, urtrampningslagret är av leksakskvalitet och ett byte kostar antagligen 15-20 ksek numera..
viewtopic.php?f=16&t=150465
@Erik Å, Aj! Det där låter mindre kul.
Låter som du garanterat har koks/skit i motorn.
Vet inte hur breda dina mekaniska kunskaper är, kanske öppna upp oljetråget och göra rent + en olje flush.

Följde dina råd och gick igenom slangar igår.
Mycket riktigt så hittade jag en färdig sprucken 8-10mm vacuum slang till spjällhuset.
femsjuproduktion skrev: lör 05 apr 2025, 21:28 @Erik Å, Aj! Det där låter mindre kul.
Låter som du garanterat har koks/skit i motorn.
Jag spolade igenom två gånger idag och efter andra sköljningen var det praktiskt taget fritt från kokssmulor i oljan som kom ut.
Tänkte åka nån vecka och sen pumpar jag ur oljan med handdriven oljebytare och gör partikelinspektion.. återkommer :-)
Är inte alls sugen på att ta ner tråget, funderar på att skicka in inspektionskamera genom avtappningshålet men det kanske är lika bra att inte veta hur det ser ut därinne :-D
Har lekt med tanken att montera oljetrycksmätare, det jag är orolig för är att kokssmulorna sätter igen oljesilen. De lär inte komma förbi oljefiltret.

Urtrampningslagret ska få sin årliga smörjning via video/titthålskirurgi framåt sommaren :-)

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]