Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Påståendena har gått brett isär, vissa hävdar att det är samma som Valvoline, Castrol eller liknande annan premiumolja.
Jämför man ett såkallat smörjindex som jag hittade i ett datablad, så låg faktiskt Biltemas olja högre än flera av våra premiummärken, vad då smörjindex innebär låter jag vara osagt.
Senast redigerad av 2 torx20, redigerad totalt 0 gång.
Det har varit olja från CarLube / Tetrosyl. Vi hittade säkerhetsdatablad som var helt identiska när diskussionen var uppe för nåt år sen :-)
Sen byter Biltema leverantörer närhelst de passar dem så det kanske är något annat numera.
Det går ju att kolla om man letar upp säkerhetsdatabladen hos Tetrosyl och jämför med dem som finns hos Biltema.
Är det helt identiska dokument kan man rimligen anta att Biltema fått dem från Tetrosyl :-)
Erik Å skrev:Det går ju att kolla om man letar upp säkerhetsdatabladen hos Tetrosyl och jämför med dem som finns hos Biltema.
Är det helt identiska dokument kan man rimligen anta att Biltema fått dem från Tetrosyl :-)
Jaha och vad säger det att oljan kommer från tetrosyl då? Inget för mig iaf.

Kör på biltema om ni vill och byt inom rimligt intervall. Olja är olja.

Finns märkes oljor med bil tillverkar godkännande för samma eller bättre pris om man vill ha.
Ända fördelen med Biltema är att man kan åka och hämta snabbt.
vjohnj skrev:Kör 5w/40 helsynt.har zip i problem men volvo rekommendera 0w/30. Som drar mer olja.
Ja ja vet att man kan spara 1 dl på 100 år om man gör så. Ok överdriver men..
Helt rätt! A5/B5 olja är som amerikansk öl och olja, vattnig & tunn.

Finns A3/B4 och C3 olja i 0W30 också, de är tjockare trots att det är samma "viskositet".
Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]