Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag köpte min första bil för cirka en månad sedan, en v70n från 2001, och har lite grejer jag vill göra med den. Bland annat vill jag dra på https://accessories.volvocars.com/sv-se ... ll/all/allVolvos Cratus 18"-fälgar, för vilket jag behöver spacers då navet på bilen är för stort.

Jag har av flera bilintresserade (bland annat en mekaniker) blivit informerad om att jag behöver ha 10mm fram och 15mm bak, men jag fattar inte varför.

Fälgarnas ET (55) gör att 10mm både fram och bak hamnar inom det rekommenderade spannet för ET (hittar 43, 46 och 49 på originalfälgar för v70n), och jag borde därmed inte behöva 15mm bak. Så varför säger flera jag pratat med att jag behöver bredare?

Sen undrar jag även om 15mm ens räcker fram utan att slå i något, någon som har erfarenhet av ET55-fälgar på 18"? :)

Mvh
Lite roll spelar det, är relativt säker på att smalare bak än fram för bilen överstyrd och tvärtom :) Spårvidden är dock redan större bak, så det måste vara estetiskt. Tänkte mest om det riskerar att slå i ytterskärmen eller så :)
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]