Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matso100
Hej alla duktiga volvo mekkare!
Har en V70 2009 2.4D Automat med följande symptom:

Ingen kraft eller acceleration, speciellt när motorn är kall, men även varm. Inga varningar på displayen. Märkte detta först förra sommaren på Autobahn vid en omkörning då inget hände när jag gasade för att komma förbi... Sen köerde frugan bilen mest och tänkte inte på det så mycket, tills i vintras då jag börjat köra den igen.

Nästan ingen kraft/acceleration när motorn är kall och inte mycket bättre varm. Vid kall start på morgonen kommer den knappt upp för en liten 15m backe strax utanför infarten, får växla ner till lågväxel för att sakta krypa upp. Svänger sen ut på huvudvägen men får ingen acceleration trots gasen i botten, men efter nån sekund så kommer det kraft med ett huj.

På motorvägen visar den liknande symptom, i minsta uppförsbacke ingen kraft och farten sjunker trots gaspådrag. För nån vecka sedan så kom jag knappt upp för hallandsåsen... Glöm omkörningar...
Har märkt, på bla motorväg, att om jag gasar på för fullt så händer inget, men om jag lirkar gasen lite upp och ner (från fullgas) så kommer det kraft efter nån sekund, fast man får fortsätta lirka...

För några veckor sedan så plockade jag ner och rengjorde EGR ventilen, som var ganska geggig. Märkte dock ingen skillnad efteråt. Använde denna EGR video:

Köpte förra veckan en billig OBD skanner på Kjell och laddade ner "Car Scanner" appen. Om jag förstår den rätt så ger den följande felkoder:
============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 2
----------------------------
P0428(00) [0x042800]
Catalytic converter temperature sensor, bank 1 - high input
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
P0674(00) [0x067400]
Glow plug, cylinder 4 - circuit malfunction
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
============================
[P3/VEA] Engine control unit[P3/VEA] Engine control unit
DTCs: 2

Någon som kan tipsa om tänkbara åtgärder?
Kan det vara TMAP som föreslogs i en annan tråd eller kan det vara nåt annat? Vid EGR servicen tog jag loss bl.a. batterilådan och märkte inte några skadade kablar. Allt annat som plockades bort verkade ok, alla luftkanaler etc...

Uppskattar stort all hjälp!
//Mats
av matso100
Hmm, 800+ visningar men inga kommentarer…

Jag har nu tagit ut och rengjort båda TMAP sensorerna. Den nedre vid kylaren var lite smutsig medans den övre var ganska så ren. Ingen märkbar skillnad efteråt men en eller båda kan ju vara dåliga trots ingen felkod om det.

Febrilt googlande ang. ovanstående OBD felkod P0428 har inte gett mycket..

Reservdeldskillen på Bilia gav mig reservdelsnumren för Catalytic Converter Temperature Sensor. Naturligtvis finns det två, men vilken som är ”Bank 1” vet tydligen ingen… ca. 1500kr st.

Servicekillen på samma Bilia var inte lika trevlig, men sa att felkoden inte nödvändigtvis betyder att givaren är trasig, den kan få felaktig information som då indikerar ett fel. Felsökning börjar på 2500kr…

Så vad är det då som kan ge för hög temperatur i katalysatorn? Nån som har en idé?
Tacksam för all hjälp.
av matso100
Hmm. Idag gick bilen som vanligt efter ett par minuters uppvärmning. Har inte hänt på 6 månader minst…

Har kollat lite mer på vad OBD läsaren säger.
Catslyst Temperature Sensor Bank1 verkar ok, värdena går upp till ca 260 grader vid normal körning.
Men Catalyst Temperature Sensor Bank 2 visar 1002 grader vare sig motorn är på eller av…
Hmm, fast felkod P0428 säger ju att Bank 1 visar för högt värde, inte Bank 2!

Nån som har några idéer på vad som är på g här?
av matso100
Tydligen är detta inte nåt intressant problem för någon på detta forum, men jag försöker en gång till...

De senaste dagarna har temperaturen varit strax över noll under natten, och vid uppstart på morgonen så har motorn då lite mer kraft och acceleration, nästan normalt, fast det tar fortfarande några sekunders betänketid vid acceleration, och kraften är inte konstant...

Vad är det som kan frysa? Vatten i bränslesystemet? Nån givare som spökar?

Kanske det är två olika problem, köldrelaterat och accelerations relaterat, för problemet med dåligt acc och kraftlöshet har vart sedan i somras/höstas då det inte var minusgrader...
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]