Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Dagens arbete.....
Ska åka runt och leta upp ett biltransportsläp. Pågen fick tvärbromsa när en tok kom på när han låg i ytterfilen att han skulle svänga av vägen. Det gick ju bra men motorn i hans Renault Scenic dog och gick inte att starta igen. Ringde bärgare och fick bort bilen och den står på hans jobb (Torslanda). Bärgaren försökte få igång del men lyckades inte. Så detta blir dagens jobb, att få hem den. Hans mamma körde upp sin Peugeot 107 till honom och tog tåget hem. Så nu ska vi bara få hem Scenicen......
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Varit i Göteborg på Volvo Torslanda och hämtat Renulten. Han jobbar på däckverkstaden där. Härre jä---att vad med Volvobilar där var....... Hyrde ett biltransport släp och och kört nästan 6 timmar i ett sträck med 745-an tillsammans med äldsta dottern (hans mamma) som sällskap. Funkade bra, motorn spann som en katt och bränsleförbrukningen (kör ju på etanol) stannade på 1,5 l/mil. Och då var där nästan 2 ton efter 745-an på hemvägen.
Ska kolla på vad som hänt med den i morgon
Användarvisningsbild
av lennarte
vjohnj skrev: ons 02 apr 2025, 21:36 Ja nu vet jag inte om denna bil har auto huvudsäkring som löser ut vid ex krock, och ibland kan dessa lösa ut vid kraftig inbromsning de blir svagare sam allt annat med older. Men vissa har en sådan
Aldrig hört talas om.......Men jobbar ju mest med lite äldre bilar. Ska ut ock kolla på den idag. Han sa' att startmoton lät konstigt och drog inte runt motorn.
av kvillebäck
Lite äldre bilar. Ja, allt är relativt :-) . Inertia switch fanns på jaguar på nittiotalet. Inte omöjligt att de fanns tidigare med men har inte haft någon äldre än så där jag sett den.
På Scenicen kan jag spåra den till 1996.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Vi är tydligen några före detta Jaguarägare här. :-D

Dock hade jag inga problem med just den. Däremot andra saker. :-(
Användarvisningsbild
av lennarte
Denna Renault Scenic är 2004 års modell..
Varit iväg hela dagen, men kollade batteriet i morse. Helt tomt, laddat batteriet under dagen. Motorn går runt men något är (alvarligt??) fel. Där finns ingen kompression i motorn. Ser bara ena kamaxeln genom oljepåfyllningen (avgas axlen) och den går runt i alla fall. Ska börja plocka av övre kåpan i morgon bitti. Kan det vara något med VVT?? Vet dock inte om det finns på denna motor. Borde vara det då denna motor kom till 2004 års modell och VVT har funnits längre än så.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Inget hört om det tidigare. Börja med Vo[…]

Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?