- ons 02 apr 2025, 22:35
#1605985
Hej, köpte en fin och väl omhändertagen XC70 -16 för ett slag sedan som rullar 19k mil. Min tanke är att fortsätta ta väl hand om den och försöka köra 10 år och 20k mil till.
Jag funderar på om jag ska byta fjädrat och stötdämpare runt om i förebyggande syfte. Det är inget uppenbart trasigt just nu, utan bara att de har 19k mil i sig.
Mitt resonemang är att om jag byter direkt nu i förebyggande syfte så får jag åtnjuta lite härligt fin känsla i bilen under hela mitt ägande istället för att sitta och köra vidare tills någon stötdämpare börjar läcka eller fjäder går av. Troligen kommer det ju också ske när man inte orkar med det heller.
Så vad är egentligen frågan? Ville mest resonera med er, vad talar för och vad talar emot. Säger ni kör, det låter logiskt. Eller nej, vad gör du kör tills det rasar och byt då.
Jag funderar på om jag ska byta fjädrat och stötdämpare runt om i förebyggande syfte. Det är inget uppenbart trasigt just nu, utan bara att de har 19k mil i sig.
Mitt resonemang är att om jag byter direkt nu i förebyggande syfte så får jag åtnjuta lite härligt fin känsla i bilen under hela mitt ägande istället för att sitta och köra vidare tills någon stötdämpare börjar läcka eller fjäder går av. Troligen kommer det ju också ske när man inte orkar med det heller.
Så vad är egentligen frågan? Ville mest resonera med er, vad talar för och vad talar emot. Säger ni kör, det låter logiskt. Eller nej, vad gör du kör tills det rasar och byt då.