Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, köpte en fin och väl omhändertagen XC70 -16 för ett slag sedan som rullar 19k mil. Min tanke är att fortsätta ta väl hand om den och försöka köra 10 år och 20k mil till.

Jag funderar på om jag ska byta fjädrat och stötdämpare runt om i förebyggande syfte. Det är inget uppenbart trasigt just nu, utan bara att de har 19k mil i sig.
Mitt resonemang är att om jag byter direkt nu i förebyggande syfte så får jag åtnjuta lite härligt fin känsla i bilen under hela mitt ägande istället för att sitta och köra vidare tills någon stötdämpare börjar läcka eller fjäder går av. Troligen kommer det ju också ske när man inte orkar med det heller.

Så vad är egentligen frågan? Ville mest resonera med er, vad talar för och vad talar emot. Säger ni kör, det låter logiskt. Eller nej, vad gör du kör tills det rasar och byt då.
Jag bytte båda bakfjädrarna när de gått av. Det var efter sisådär 20000 mil. Men min var en 2012:a och fjädrarna var ändrade när jag monterade nya, så de kan vara bättre på din 2016.
Jag har inte kvar bilen men den nuvarande ägaren ha upptäckt att en av framfjädrarna har gått av. Bara en liten bit, men ändå. Nu har bilen gått ungefär 43000 mil.
Tack för svar så långt. Ja det finns ju någon slags tanke om att nu när de gått snart 20k så finns det en rätt hög sannolikhet att man får uppleva fjäderbrott eller läckande stötdämpare. Även om slumpen lika gärna skulle kunna ge en 10k mil till. Men ett byte skulle både göra att sannolikheten minskar och att känslan i bilen faktiskt blir ordentligt mycket fastare och mer följsam.

Hur tror ni kring just det, alltså hur mycket tror ni att jag kommer uppleva kring känslan i bilen?
Angående främre länkarmsbussningar så känns väl de svaren lite off-topic.

PS. Tidigare ägaren bytte dem precis innan köp då han hade sett att de började må lite dåligt. Så nuvarande har gått omkring 500mil, så jag väntar lite med det förebyggande bytet av dessa.
I förebyggande syfte? Då kan du lika gärna byta ut hela karossen och motorn i samma veva, eller varför inte hela bilen... Man byter inte ut fullt fungerande delar om det inte behövs. Så kul kan det väl inte vara att hosta upp t.ex. 20 tkr och byta ut hela upphängningen om det inte ens behövs. 19 K mil... Det finns ju bilar som rullar runt på samma delar vid det dubbla miltalet. Men, det är i alla fall min syn på det.
Skriver ner din åsikt och reflekterar över den. Spontant tänker jag att stötdämpare och fjädrar på ett annat sätt tappar sina ursprungliga egenskapar och sannolikheten för att de fallerar ökar relativt mycket med tiden.
Karrossen blir både mycket konstig och dyr att byta ut och tappar inte på samma sätt sin funktion efter några mil och år.

Men som sagt, jag värdesätter all input.
Jag bytte dämpare vid 50k på min V70 mk 1, de bak var helslut men de fram hade faktiskt gått att åka vidare på. Bakdämpare borde jag nog bytt vid 30k kanske.
Fjädrarna är faktiskt helt okej runtom fortfarande vid 65k men nu är ju detta en gammal P80 som sällan gått med full last :-)
Framfjädrarna var förstås rätt rostiga, jag stålborstade och målade dem vid dämparbytet.. Räknar kallt med att de ska överleva 100k ;-)
Har faktiskt nya fjädrar till bakaxeln, tänkte se om man kan få upp rumpan 2-3 centimeter. Det är nog mest gummiskivan i fjädersätet som sjunkit ihop..

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]

Trasig lampa, takbelysning

Ja det låter inte som att det är sj&aum[…]