Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xayide
Hankook Evo 3 är rätt heta för mig, konsekvent väldigt tysta, de hamnar ofta i mitten eller bättre, till och med 2a på någon test. Testresultaten för andra premiumdäck som Michelin är rena lotteriet och kan variera från första till sista plats. Däck som Continental verkar genomgående extremt bra och hamnar ofta top 3, men hamnar däremot långt ner på komfort pga hårdhet och oväsen.

VOL-däck är ett annat kapitel. De Pirelli Scorpion Verde jag har idag är rent livsfarliga på våt väg, precis som nämns i norska tester.
xayide skrev: ons 02 apr 2025, 22:12
VOL-däck är ett annat kapitel.
Man bör ta VOL-märkningen med nypa salt, det betyder bara att däcken kommer som följd när man köper ny bil. kan vara från Michelin, Pirelli, Continental och kanske några märken till.. T.ex använder Bmw och flertal tyska bilar Hankook.
xayide skrev:De Pirelli Scorpion Verde jag har idag är rent livsfarliga på våt väg, precis som nämns i norska tester.
Intressant. Det låg Pirelli Scorpion som standard på min XC70, när jag hade den, men jag upplevde aldrig några problem med dem på vått väglag. Däremot var de inga banracingdäck. Inte för att jag försökte, men det märktes på en ovanligt lång livslängd.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Vad jag minns tyckte många om den tidens Pirelli Scorpion (Verde-modellen kom efteråt) som ofta monterades på bland annat XC70 och XC60. Det var ett hårdare däck med lågt rullmotstånd och medan däcket var ganska stötigt var slitaget samtidigt lågt. En kollegas däck av samma modell höll väldigt länge.
av least
UnleashFusion skrev:Hankook Evo 3
BMW använder Hankook som OEM-däck på ett begränsat antal bilmodeller.
(Och då efter att ha testat däcken på just dessa modeller.)
Det betyder inte att däcken kommer att prestera tillräckligt bra på just din bil.

Härom veckan läste jag att däck som har märkning av typen "electric" presterar sämre än de bästa vad gäller bromsprestanda och våtgrepp.
Och trots detta har vissa av dessa däck VOL-märkning, detta ger att Volvo prioriterar energieffektivitet framför säkerhet.

Utöver det, stod det även att däcktillverkarna kommer att minska antalet däck med denna typ av märkning på konsumentmarknaden.
Och endast erbjuda dessa som originaldäck till biltillverkare.

Sammanfattningsvis, att köpa ett märke på däck baserat på att "BMW" erbjuder det till sina bilar är absolut ingen garanti för god däckprestanda.
av Lövet
least skrev:BMW använder Hankook som OEM-däck på ett begränsat antal bilmodeller.
Tesla och Audi använder Hankook original på ett flertal modeller. Jag hade inte varit rädd för att välja dem.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Har till och från brukat en bil med en uppsättning Hankook Ventus S1 evo³ K127 (sommardäck med dimension 255/35-21) och en uppsättning Hankook Winter I*cept evo³ W330 (europeiska friktionsdäck i samma dimension).

Sommardäcken har gett bra grepp men avger ett ganska högt vägljud, som tack vare en välisolerad kupé inte är störande. Vid köp av samma däck till en mindre isolerad bil kan det vara värt att tänka på. Vinterdäcken rullar tyst och bekvämt, inte minst så här års. De hade det svårare i snö och vid halt väglag blev det tydligt att de är av typen europeiska friktionsdäck.

Bortsett från struntsaken att språkkontakten mellan Hankook och västvärlden glappar lite (se Hankooks olika modellnamn) har jag inget negativt att säga om dem. Däremot vill jag påpeka att jag inte har testat däcken ovan i någon större utsträckning. Min totala bild är däremot att Hankook gör bra däck som bör övervägas om man också tittar på däck från exempelvis Michelin, Pirelli, Goodyear eller Continental.
Användarvisningsbild
av ShogunX
least skrev: tor 03 apr 2025, 12:44Och trots detta har vissa av dessa däck VOL-märkning, detta ger att Volvo prioriterar energieffektivitet framför säkerhet.
Det stämmer. En sådan märkning indikerar endast att biltillverkaren i fråga har fått modellspecifika önskemål uppfyllda av däcktillverkaren. Märkningen behöver alltså inte stämma överens med biltillverkarens uttalade filosofi, exempelvis: VOL (Volvo-säkerhet), T0 (Tesla-kul), ☆ (BMW-prestanda) eller MO (Mercedes-elegans). Det kan handla om helt andra delar.
Värmepaket Volvo 240

Tog loss värmepaketet utan att ta loss instru[…]

Provar en övernattning för att se om jag[…]

Då är V40 en bra serie att titta p&arin[…]

Helt rätt, jag tror det finns en stor sp&au[…]