Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
snowman skrev:Prisskillnaden upp till CTEK MXS 5.0 är ju ganska liten så då är det väl lika bra att ta den.
Den har dessutom vinterläge , rekondläge och kan ladda småbatterier...så varför snåla ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av Perra83
SvenB skrev:
Perra83 skrev: Har själv haft en Ctek 3600 och det är bättre tryck i en femma.
Har just en Ctec 3600. Varför är en laddare med bättre tryck värd att uppgradera till? Min bils "nattvila" är nästan uteslutande i mitt kallgarage, och jag kan ha laddaren påkopplad all tid där om jag så vill.
Nej har du den tiden så behåll 3600.
Stora batterier som det har varit i dieslar och AGM plus minusgrader då behöver en 3600 typ en helg på sig att ta hand om ett svagt batteri.
2010 köpte ja en S60 D5 -08 och bodde samtidigt i lägenhet utan garage iofs hade ha motorvärmarplats... Men då ställde ja bilen hemma hos föräldrarna på laddning över natten. Ibland var den inte laddad dagen därpå. Det är mina erfarenheter. Nu laddar jag med i garaget och då är batteriet oftast laddat på några timmar. Inne på tredje dieseln efter S60n och dom har laddats med MXS 5/10 och visst går det snabbare.
av Schmoyoho
Har en MXS 7. Lite overkill kanske, men den betalade sig omedelbart genom att rädda ett trött batteri genom recond-funktionen. Finns också ett supply-läge som är guld när man står med stereon på under långa perioder när man pysslar med bilen och inte vill ladda ur batteriet.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har också Biltemas 8A "Ctec" kopia och är mycket nöjd. Använder den mest till båten och då laddar/underhålllsladdar jag 2 st 88 Ah batterier med adapter till cigg.uttag. Det följer med 4 olika adaptrar, en då til cigg.uttag, en med "vanliga" batteriklämor, en med ringkabelskor för fast installation och en cigg. hona för kylboxar och liknande. Alla är använda utom den för fast installation. Och ja, den har både vinterläge och "reparationsprogram" som av avsulfaterar batteriet vid behover. Har kopplat om cigg.uttaget i 745-an till en säkring som går direkt till till batteriet så jag kan ladda från kupe'värmaruttaget direkt till cigg.uttaget och bara en "sladd i väggen". :lol: :lol:
av snowman
Biltema må ha en del bra saker men jag har råkat ut för på tok för mycket strul från deras elektriska grejer och just laddare behöver man förlita sig på så då satsar jag hellre på något mer välkänt även om det kanske i grunden är mer eller mindre samma produkt. Däremot kan jag köpa verktyg och andra mindre kritiska saker från Biltema. Tack dock för förslaget!
av Andreasace
snowman skrev:Biltema må ha en del bra saker men jag har råkat ut för på tok för mycket strul från deras elektriska grejer och just laddare behöver man förlita sig på så då satsar jag hellre på något mer välkänt även om det kanske i grunden är mer eller mindre samma produkt. Däremot kan jag köpa verktyg och andra mindre kritiska saker från Biltema. Tack dock för förslaget!
Även Ctek har problem ibland.
Den laddade sönder mitt MC batteri när det var dags för underhållsladdning.

Men kör med det du tycker är tryggast.
av snowman
Andreasace skrev:
snowman skrev:Biltema må ha en del bra saker men jag har råkat ut för på tok för mycket strul från deras elektriska grejer och just laddare behöver man förlita sig på så då satsar jag hellre på något mer välkänt även om det kanske i grunden är mer eller mindre samma produkt. Däremot kan jag köpa verktyg och andra mindre kritiska saker från Biltema. Tack dock för förslaget!
Även Ctek har problem ibland.
Den laddade sönder mitt MC batteri när det var dags för underhållsladdning.

Men kör med det du tycker är tryggast.
Absolut, även dyra märkes grejer failar men min erfarenhet är att det finns en tydligare vilja där att få grejer till att leva upp till förväntningarna och det finns en större chans till någon typ av ersättning. De gånger jag försökt reklamera elektriska prylar på biltema så har jag fått kalla handen, de tar ingen vidare ansvar för sina produkter, iallafall inte enligt min erfarenhet. Det är såklart okay i vissa fall, ex när kraven på kontinuerlig funktion inte är så kritisk och när priset skiljer sig ganska mycket.

Är man redan att ta vissa risker kan man absolut hitta ett par guldkorn hos Biltema. Jag har inte sökt på deras laddare men det verkar ju vara en bra produkt enligt denna tråden.
av rasmus85
Hej! Väcker liv i denna tråden då jag funderar på att köpa ny batteriladdare.
Med diverse äldre bilar samt även båt så stöter man titt som tätt på batterier som inte riktigt vill vara med längre. Nu senast gäller det båtbatteriet som som inte emot laddning efter vinterdvalan.

Jag sneglar på en CTEK MXS 5.0 som kostar 800 kr på Amazon. Jag har redan en CTEK Zafir (mindre laddare) men som saknar rekond-läget. Är det värt att köpa MXS enbart för rekondläget? (Att den har lite mer kräm bryr jag mig inte om, har inte bråttom). Lyckas man rädda ett enda batteri tack vare rekond-läget så är den ju intjänad, men frågan är om det verkligen funkar eller om det bara är säljblaj?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag köpte en MXS 10 på amazon, har testat recond ett par gånger. Vet inte om det gav något.. Det enda recond gör är att höja slutspänningen en aning. Tanken är att bryta upp sulfatering men det kokar samtidigt bort elektrolyt så man bör inte göra det för ofta..
av rasmus85
OK, är du säker att den är så simpel? Isåntfall kan jag ju lika gärna tuffa på med en gammal hederlig laddare på uppåt 15V.
Jag tror mig dock ha läst någonstans att den skulle bryta upp sulfateringen genom att skicka spänningspulsar..
Problem med Carplay Senus

Provat annan telefon? Annan kabel? Provat med […]

Toppar alla Volvo max 180? Tänker om man v[…]

Startgas avslöjar inte små läckor.[…]

Hittat en spricka i bakljuset. Inleder maj med en […]