- sön 30 mar 2025, 23:53
Hej!
Fick problem med att lossa bromsröret från bromsoket - vänster bak...
Måste förmodligen byta röret (osäker längd 40-60cm? - nippelstorlek 8mm? (nyckel 11mm)
Finns det inte längre färdiga bromsrör att köpa?
Har sökt hos följande företag .:
Finns säkert fler ställen att kolla på?
Men ingen av ställena ger trygg information - kommer något av förslagen att passa?
Eller är det att köpa verktyg, rör + nipplar och pressa själv som gäller - för att vara säker att det kommer att fungera?
(Vad kan ett original rör kosta? - kanske har rätt böjar direkt?)
Bakgrund
Tänkte i början att det inte skulle vara så stort arbete - byte av t.ex. belägg och motionera kolvarna....
Men kolvarna gick betydligt trögre än jag planerat.
Lyckades trycka in bromskolven med tving - lyckades trycka ut kolvarna 1 ggn med broms pedalen -
Tryckte in kolven igen med tving - men sedan blev bromspedalen stum...
Hoppas nu att det inte är allvarligare än att byta bromsoken - har inte tid att "renovera" dessa.
Men så stötte jag på problem när bromsröret vänster bak skulle lossas från bromsoket...
Något som jag blir förundrad över -
Fick problem med att lossa bromsröret från bromsoket - vänster bak...
Måste förmodligen byta röret (osäker längd 40-60cm? - nippelstorlek 8mm? (nyckel 11mm)
Finns det inte längre färdiga bromsrör att köpa?
Har sökt hos följande företag .:
- Biltema - ingen träff.
- Autoparts - bromsrör "bak inre" (ger ingen säkerhet att köpa)
- Trodo - Bromsrör WP där finns att välja mellan 1200 eller 1500mm M10 (är dels för långa och M10 för stor anslutning).
- Skruvat - Bromsledningar, Vänster bak, Höger bak, Axelposition 2
- Autodoc - QUICK BRAKE CU-0650A-A Bromsrör 8osäkert om det kommer att passa)
Finns säkert fler ställen att kolla på?
Men ingen av ställena ger trygg information - kommer något av förslagen att passa?
Eller är det att köpa verktyg, rör + nipplar och pressa själv som gäller - för att vara säker att det kommer att fungera?
(Vad kan ett original rör kosta? - kanske har rätt böjar direkt?)
Bakgrund
Tänkte i början att det inte skulle vara så stort arbete - byte av t.ex. belägg och motionera kolvarna....
Men kolvarna gick betydligt trögre än jag planerat.
Lyckades trycka in bromskolven med tving - lyckades trycka ut kolvarna 1 ggn med broms pedalen -
Tryckte in kolven igen med tving - men sedan blev bromspedalen stum...
Hoppas nu att det inte är allvarligare än att byta bromsoken - har inte tid att "renovera" dessa.
Men så stötte jag på problem när bromsröret vänster bak skulle lossas från bromsoket...
Något som jag blir förundrad över -