NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev: sön 30 mar 2025, 13:15 ..Väldigt märkligt detta..
Indeed :-)

Det händer ju faktiskt två saker när du startar motorn; dels får servot vakuum, dels startar ABS-enheten upp med allt vad det kan tänkas innebära.
Prova att lossa vakuum-slangen till servot och plugga nippeln på insuget.
Får du fortfarande sjunkande-pedalsyndromet vid motorstart så måste det ju ha med ABS att göra.. ?

En tanke till, hur är bromskretsarna uppdelade på din bil? Axelvis eller diagonalt?
Antag att det är luft i fram-oken, när du trampar med stillastående motor så aktiveras kolven som ska styra över trycket till den bromskretsen som *inte* har fått en läcka dvs bak
Video:

Men är ABS vaken så kanske den inser att det inte finns någon läcka och gör "bypass" mellan kretsarna via någon solenoidventil och kopplar in oken som det finns fjädrande luft i.. Långsökt, jag vet :-D

Har du kollat om alla fyra oken nyper fast rejält när du trampar med stillastående motor?
Har allt detta uppkommit EFTER dina åtgärder menar du? För jag tycker att allt låter helt normalt, avstängt har du ingen servo och pedalen kommer vara rejält stum, motor igång och du får servohjälp och ingreppet brukar hamna längre ner , men är den inte svampig eller sjunker tycker jag det verkar som det ska.
Menar du att du hade lika hög och stum pedal både med och utan servo innan ingreppet?
Erik Å skrev: sön 30 mar 2025, 13:28
Okalettos skrev: sön 30 mar 2025, 13:15 ..Väldigt märkligt detta..
Indeed :-)
Prova att lossa vakuum-slangen till servot och plugga nippeln på insuget.
Får du fortfarande sjunkande-pedalsyndromet vid motorstart så måste det ju ha med ABS att göra.. ?
En tanke till, hur är bromskretsarna uppdelade på din bil?
Har du kollat om alla fyra oken nyper fast rejält när du trampar med stillastående motor?
Ska kika ang vaccumslang till servon 👍.. Vet dock inte om servon är både vacuum och el eller bara vacuum 🤔..
Kretsarna är diagonala..
Vet inte hur hårt bromsarna nyper, men det är iaf omöjligt att snurra hjulen när man trycker väldigt måttligt på pedalen (både med motor på och avstängd, dvs med pedalen olika långt nere, men med ungefär samma spann från det att bromsen börjar ta), men det säger ju inte så mycket om man inte är starke-Alfred 😉..
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
NordT6 skrev: sön 30 mar 2025, 14:28 Har allt detta uppkommit EFTER dina åtgärder menar du? För jag tycker att allt låter helt normalt, avstängt har du ingen servo och pedalen kommer vara rejält stum, motor igång och du får servohjälp och ingreppet brukar hamna längre ner , men är den inte svampig eller sjunker tycker jag det verkar som det ska.
Menar du att du hade lika hög och stum pedal både med och utan servo innan ingreppet?
Hej Nord6,
Ja detta har blivit efter byte av alla bromsok.. Innan dess så var pedalen normal/perfekt, ungefär som på vår andra V50 (som dock är en D5 automat)..

Angående stumhet med/utan servo före bytet av alla bromsok så betedde sig pedalen som man kan förvänta sig (även om det inte var varje dag man bromsade hårt med servon avstängd såklart)..

Angående 'ingreppet' som du skriver, så borde väl det ske vid samma pedalhöjd, men med skillnaden att servon gör det betydligt lättare att nå samma höjd..
Funderar vidare, det borde ju finnas en säkring dedikerad för ABS någonstans. Om man tar ur den borde bromssystemet rimligen falla tillbaka på klassisk hydraulik och bete sig precis så.
Nån felkod lär förstås dyka upp ;-)
klacken skrev: sön 30 mar 2025, 16:41 Tycker det låter normalt,pedalen ska ju gå lägre när servon hjälper till än utan servo.Med motorn igång och tryck på pedalen sjunker den i golvet då eller hålls den på samma ställe?
Hej Klacken,
Det mesta finns beskrivet extra förtydligat från 29-mars (igår) fram till idag 👍🙂.. Samt pedalen når inte golvet (ens efter en halv minuts hårt tryck på pedalen med/utan servo), men den är kanske 70% nedtryckt vid hårt tryck med servon igång..
Senast redigerad av 1 Okalettos, redigerad totalt 0 gånger.
Erik Å skrev: sön 30 mar 2025, 16:19 Funderar vidare, det borde ju finnas en säkring dedikerad för ABS någonstans. Om man tar ur den borde bromssystemet rimligen falla tillbaka på klassisk hydraulik och bete sig precis så.
Nån felkod lär förstås dyka upp ;-)
Tack för att du engagerar dig så Erik 👍🙂.. (och ursäkta om jag någon gång låter 'brysk', men det beror isf bara på att jag ibland är rejält trött på meka utan att komma framåt)
Nu har jag plötsligt ytterligare två tips från dig för att lokalisera problemet 👍, vakuum och abs-säkring (abs borde definitivt ha en egen säkring.. Ska kolla..) 👍
Ps. Startade nyss en tråd under allmän bildiskussion angående avluftning av ABS..
Det är ibland svårt att veta om man bör hålla sig till en tråd eller skapa fler.. Ds.
kvillebäck skrev: sön 30 mar 2025, 18:13 Vet inte om jag skrivit det förr men i alla fall... Lättaste sättet att lufta ABS är att åka ut och tvärnita i rullgrus eller på grusväg så ABS-en får jobba. Då luftar den sig själv. Gör inte detta om ni har noll bromsverkan på pedalen!
Hej Kvillebäck,
Vet du var abs-luften hamnar efteråt?
Trasig Renault Scenic

Det blev tvärstopp i arbetet med Renaulten. H[…]

Min bil har varit lite trögväxlad och ja[…]

Går startmotorn rent och bra med kräm? […]

Tjena. Jodå det måste monteras last p&[…]