Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Okalettos skrev: tor 20 mar 2025, 21:04
VolvoB20 skrev: tor 20 mar 2025, 20:48 Vad är dina förutsättningar? Ska du ha den i garderoben på din lägenhet eller i garaget på din villa?

Jag hade gått på L24 då jag inte bor i lägenhet.
Nej inte i garderoben.. Men oavsett storlek på tanken (6l och 24l är i samma prisklass) så vill jag inte köpa en alltför 'dålig' (som går sönder efter xx timmar eller som beter sig oväntat innan dess..
Jag har en typ STL 50 från Biltema och har kört i över 20 år nu rätt mycket med den. den är inte oljefri. Tar lite golvyta, rejäl tank och mycket enkel att flytta runt och klarar sig på ett vanligt eluttag
Bilagor
18-663_xl_1.jpg
18-663_xl_1.jpg (28.8 KiB) Visad 8182 gånger
Jag var å kikade på SOL24 idag.. Säljaren (den bäst lämpade enligt kollegor, men som själv sa att han inte hade så mycket erfarenhet/kunskap) sa att 24L inte var att rekommendera om man t ex ska använda mutterdragare, som ju kräver runt 200l/minut.. Men är det verkligen ett problem när man skiftar hjul på 1-2 bilar 2ggr/år? Det enda som väl händer är att kompressorn börjar jobba tidigare än man vill, men en mutterdragare fortsätter ju/väl jobba (men med mindre kraft) även om trycket sjunker så sakteliga?
Nja, har du liten kompressor och liten tank så är det nog bara att lägga mutterdragaren åt sidan tills tanken är återladdad..
Tror inte du kommer långt på flödet direkt från kompressorn. Den där friblåsande volymen krymper till en bråkdel så fort det blir lite mottryck.
Finns det ingen på YT som testat andra jämförbara kompressorer i samma storleksklass och som visar vad de orkar respektive inte orkar med?
Det verkar finnas några få stora kinesiska leverantörer som tillverkar kompressorer, sen dyker samma maskiner upp i olika färgsättning under alla möjliga olika varumärken men man känner klart igen dem. :-)

Typ sånt här :-D
Erik Å skrev: mån 24 mar 2025, 18:44 Nja, har du liten kompressor och liten tank så är det nog bara att lägga mutterdragaren åt sidan tills tanken är återladdad..
Tror inte du kommer långt på flödet direkt från kompressorn. Den där friblåsande volymen krymper till en bråkdel så fort det blir lite mottryck.
Finns det ingen på YT som testat andra jämförbara kompressorer i samma storleksklass och som visar vad de orkar respektive inte orkar med?
Det verkar finnas några få stora kinesiska leverantörer som tillverkar kompressorer, sen dyker samma maskiner upp i olika färgsättning under alla möjliga olika varumärken men man känner klart igen dem. :-)

Typ sånt här :-D
Den videon gav, verkligen ingenting iaf 😬😇..
Det är inget problem om kompressorn startar ibland (ofta), men det vore nog retligt om den startar efter 0,1-0,2 bars tryckminskning (trist att man inte får nån spec på sådant)..
Om jag räknat rätt så minskar tanktrycket med ca 0,4 bar i en tank på 24L med utflöde 200l/min om man tänker sig fem hjulmuttrar á 3s..
I frånvaro av spec, vid vilken differens brukar en kompressor starta?
Kan kolla imorgon på min V-twin; oljebyte och VVT-solenoidservice på gång i garaget (på bilen, inte på kompressorn :-)) ..
What could possibly go wrong? :-D
Kollat: ca 8/6kg
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Min kompressor stannar vid 8kg tryck och startar igen vid 6kg. 24 liters tank. Det går att köra en luftpicka till hjulbytet, men det gäller att det inte rostat fast.

Numer kör jag med en Ryobi batterimaskin. Mycket enklare. :-D
av Okalettos
Har inte köpt någon än..
Nu är jag inne på en vertikal (fortfarande gärna tystlåten och oljefri)..
Hittar två kandidater från motonet.se (bra företag?) som dock är magert specade, samt en på Bauhaus.. Samtliga oljefria, men bara Stanley siltek som är (otroligt) tystlåten, 59dB (troligen inte dBA) , nästan så man undrar om specen är felaktig..
Är det någon som har erfarenhet av nån av dessa?

Black&Decker 227/50V-NK
https://www.motonet.se/produkt/blackdec ... gLKb_D_BwE

Stanley Siltek SXCMS1350VE
https://www.motonet.se/produkt/stanley- ... t=70-09261

Herkules Fifty
https://www.bauhaus.se/kompressor-herku ... escription
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns en del kompressorer i väldigt varierande prisklass på blocket men du vill kanske ha nytt?
EbbevonVolvo skrev: mån 24 mar 2025, 22:43 Min kompressor stannar vid 8kg tryck och startar igen vid 6kg. 24 liters tank. Det går att köra en luftpicka till hjulbytet, men det gäller att det inte rostat fast.

Jag har både och, luftmaskinen har väl 2000 Nm så det lossnar på bråkdelen av en sekund så att man skulle köra slut på tanken på 24 liter är ingen risk.

Möjligtvis om man har en svag mutterdragare så man får stå och nöta , ja då räcker ju 24 liter inte långt.

Är inte enklare med ryobin för man ska ju ändå ha fram luftslangen då man ju alltid kollar trycket i däcnen vid bytet.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
VolvoB20 skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 24 mar 2025, 22:43 Min kompressor stannar vid 8kg tryck och startar igen vid 6kg. 24 liters tank. Det går att köra en luftpicka till hjulbytet, men det gäller att det inte rostat fast.

Jag har både och, luftmaskinen har väl 2000 Nm så det lossnar på bråkdelen av en sekund så att man skulle köra slut på tanken på 24 liter är ingen risk.

Möjligtvis om man har en svag mutterdragare så man får stå och nöta , ja då räcker ju 24 liter inte långt.

Är inte enklare med ryobin för man ska ju ändå ha fram luftslangen då man ju alltid kollar trycket i däcnen vid bytet.
För mig är det enklare. Ingen slang som ska dras runt bilen, och sen håller den där kompressorn ett fruktansvärt oväsen. Däcktrycket kollar jag oftast innan jag rullar fram dom för bytet och då kopplar jag på Ryobis batteridrivna variant.
IMG_5902.JPG
IMG_5902.JPG (4.66 MiB) Visad 3576 gånger
Ställ in trycket du vill ha i däcket, går till rätt tryck är uppnått sen stannar den.

För MIG är detta mycket lättare. :-D Du har ju ett komplicerat bullrigt alternativ. :sick:

Min bränslepump i tanken behöver bytas. […]

V60 bifuel, -18: omkopplaren

Tack för tipset min vän :) Men lite f&ou[…]

HVO 100 för dyrt?

varför väljer man HVO100?

Blev det något köp. Funderar sjä[…]