Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karlstad123
Hej!

Jag är på jakt efter Volvo V90 ca årsmodell 2018-2020. Men eftersom det kommer ut väldigt få annonser i mitt närområde behöver jag lite hjälp med att få bättre bilder på olika färgkoder innan jag kan sätta mig och åka långt för att kika närmare på en bil. Jag är ute efter grå, åt det mörkare hållet. Gillar Saville grey, mörkgrå och graphite grey, dock bara sett dom på bild och bilder skiljer sig väldigt mycket åt. Kanske att graphite grey och mörkgrå är samma? De jag ser i verkligheten som jag tycker är snygga är ju svårt att veta vad dom heter.

Är det någon som kan hjälpa mig lite mer, vad skiljer Saville grey, graphite grey och mörkgrå. Har ni bilder? Jag vill inte att den går åt det blå och inte åt det bruna =)
Användarvisningsbild
av ShogunX
Vilka varianter som finns tillgängliga beror ibland på modellår. De som går under ”grey” är Savile Grey (492), Osmium Grey (714), Pebble Grey (727), Platinum Grey (731) Vapour Grey (740), Thunder Grey (728) och Pine Grey (724). Samtliga har effekten metallic och några av dem har även effekten pearl.
av UnleashFusion
Karlstad123 skrev: tis 25 mar 2025, 17:13 Hej!

Jag är på jakt efter Volvo V90 ca årsmodell 2018-2020. Men eftersom det kommer ut väldigt få annonser i mitt närområde behöver jag lite hjälp med att få bättre bilder på olika färgkoder innan jag kan sätta mig och åka långt för att kika närmare på en bil. Jag är ute efter grå, åt det mörkare hållet. Gillar Saville grey, mörkgrå och graphite grey, dock bara sett dom på bild och bilder skiljer sig väldigt mycket åt. Kanske att graphite grey och mörkgrå är samma? De jag ser i verkligheten som jag tycker är snygga är ju svårt att veta vad dom heter.

Är det någon som kan hjälpa mig lite mer, vad skiljer Saville grey, graphite grey och mörkgrå. Har ni bilder? Jag vill inte att den går åt det blå och inte åt det bruna =)
Detta är en broschyr för MY18 : Sid 45: https://autocatalogarchive.com/wp-conte ... 17-SE-.pdf - där kan du se Osmium grey,(714), Savile Grey(492)

här har du en osmium grey: https://www.bytbil.com/vastra-gotalands ... 5-18300088
Saville grey: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1001728333
Användarvisningsbild
av ShogunX
Karlstad123 skrev: tis 25 mar 2025, 17:13Jag vill inte att den går åt det blå och inte åt det bruna =)
ShogunX skrev:De som går under ”grey” är Savile Grey (492), Osmium Grey (714), Pebble Grey (727), Platinum Grey (731) Vapour Grey (740), Thunder Grey (728) och Pine Grey (724).
Några av de ovan tycker jag stämmer in på vad du inte söker. Det bästa är dock att besöka en återförsäljare med brett utbud och ta en titt i verkligheten då det ger en mer rättvis bild. För det brukar jag föredra en molnig dag och att använda någon typ av ljuskälla (exempelvis telefonens ficklampa) för att försöka imitera solljus.

Savile Grey är en personlig favorit med en mörkgrå (och smått blå) ton i molnigt väder eller i lätt skugga. I direkt solljus återges en blå ton - och från vissa vinklar även en grön, tack vare sin metallic- och pärleffekt. Samtidigt kan den misstolkas för att vara svart när solen är på väg ner.

Osmium Grey är en grå åt det mörkare hållet men som också kan upplevas som ljusare beroende på ljusförhållanden. I stort är det mångas självklara val när de vill ha en grå bil med metalliclack. Jämfört med Savile Grey är den vanligt förekommande.

Pebble Grey går mer åt det beiga hållet än någon av färgerna ovan. Jag skulle beskriva färgen som grå med en röd ton i. Även om jag inte föredrar beige tycker jag att den ser bra då den avviker från traditionella varianter av beige.

Platinum Gray är en väldigt mörk grå som går lite åt det bruna (och ibland nästan det lila) hållet. Jag skulle säga att den effektmässigt är ett svar på Savile Grey då den är mångsidig tack vare sin metalliceffekt.

Vapor Grey är en relativt platt mellangrå som en del har uppgett sig tröttna på efter ett tag. Vad jag kan uppskatta är effekten metalliclacken ger vid en närmare titt.

Thunder Grey är vad jag uppfattar som en mindre blå och en något plattare variant av Osmium Grey. Färgen är helt klart ett bra alternativ för den som söker en bil grå bil med metallic- och pärleffekt. I de förhållanden jag har sett färgen har den varit mörkare än Osmium Grey.

Pine Grey går åt det gröna hållet och är definitivt en intressant färg. Enligt mig är färgen både ovanlig och effektfull samtidigt som den gör sig särkilt bra på Cross Country-versionen av V90.

Förutom att det är vanligt att man upplever färger på olika sätt och det bästa då är att se färgen i verkligen finns också andra saker man kan överväga. En del av färgerna är svårare att matcha vid eventuell omlackering, en del är visuellt känsligare för tvättrepor och en del är mer benägna att se smutsiga ut än andra.
Användarvisningsbild
av Sulten
Karlstad123 skrev:Hej!

Det beror vel på vilken model du går för, R eller Inscription mv. T5, T6 ochså. Är färgen på bilen viktigare änn alt annat? (sjölva undvek jag röd).
Här är nogot att titta på

https://www.carsdirect.com/volvo/v90/2020/colors
https://www.carsdirect.com/volvo/v90/2019/colors
https://www.carsdirect.com/volvo/v90/2018/colors
av least
Vad är det för skum fråga, varför skulle inte färgen vara viktig?
I Norge kanske det är oviktigt men i resten av världen brukar färgen på bilen vara viktig vid köp.
Användarvisningsbild
av Sulten
least skrev:Vad är det för skum fråga, varför skulle inte färgen vara viktig?
I Norge kanske det är oviktigt men i resten av världen brukar färgen på bilen vara viktig vid köp.
Självklart kan du välja vilken färg på bil du tycker passar dig. Som jag förstod frågan så skulle en begagnad bil köpas, alltså istället för att beställa en fabriksny bil. Sedan måste du välja på vilka begagnade bilar som finns på marknaden, och vilka färger och utrustningsnivåer den första ägaren valde. Därför tänkte jag att det nog finns andra faktorer som normalt sett har större inverkan på valet av begagnad bil än lackfärgen. Som jag också försökte påpeka varierar färgvalet också efter årsmodell, utrustningsmodell och även motorstorlek. Förlåt att mina stora fötter trampade på dina ömma tår. (Personligt önskade jag en brun bil, men det blev 3dje blå Volvoen i rad.)
Användarvisningsbild
av Sulten
PS. Jag köpte en fabrikny Mazda förra veckan. Ja här fikk jag välja färg og utrustning efter eget önske.
av Karlstad123
ShogunX skrev: tis 25 mar 2025, 20:29 Vilka varianter som finns tillgängliga beror ibland på modellår. De som går under ”grey” är Savile Grey (492), Osmium Grey (714), Pebble Grey (727), Platinum Grey (731) Vapour Grey (740), Thunder Grey (728) och Pine Grey (724). Samtliga har effekten metallic och några av dem har även effekten pearl.
Tack snälla för input!

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]