Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnderssonE
Hej,

Vi har en XC70, 2016, automat, som gått 18000 mil.

Bilen har börjat gå ryckigt och volvoverkstaden har konstaterat att det handlar om att lamellerna är skadade i växellådan och att den behöver bytas ut.

De ville inte spola växellådan för att se om dert löser problemet, eftersom det bedömdes att det bara vore att kasta pengarna i sjön. Det går bra att köra med bilen, men det blir som sagt ryckigt vid gaspådrag vid typ 40-70 kmh. Byter man till sportläge och växlar med spaken så märks det knappt något alls.

Har fått ett erbjudande om att byta till en begagnad växellåda som gått 12000 mil (6 månaders garanti), alternativt byta till en renoverad låda. Alternativ ett skulle gå på totalt ca 50k, alternativet med en renoverad låda ca 80k.

Vill bara få höra om det är någon som är väl insatt i frågor om växellådor som kan säga något om hur man bör tänka?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är ju en avsevärd prisskillnad att byta växellådan eller lämna in bilen till en verkstad som har riktig utrustning för att spola igenom lådan.
Jag hade låtit få lådan grundligt spolad för att verkligen utesluta den delen, det hade trots allt känts bättre i efterhand att man hade börjat med en billigare alternativ åtgärd.
av KalleJ
"volvoverkstaden har konstaterat att det handlar om att lamellerna är skadade i växellådan och att den behöver bytas ut."

Hur har de gjort det?
Börja med att byta oljan och se till att nivån är korrekt på någon annan verkstad och läs ut felkoderna.
Allt annat är gissningslek utan den infon.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Nu vet jag inte om bilen är en AWD med 6-stegade lådan eller FWD med 8-stegade lådan, men tittar man på Bildelsbasen finns det lådor i alla prisklasser.
Lådor som har ca 10-12K mil ligger på mellan 10K-20K, sen tillkommer arbetet. Hur pass omfattande det är att ta ner lådan på en XC70 har jag dock ingen kunskap om men med den prisbilden så räknar de väl på en arbetskostnad runt 30K.

Volvoverkstäder är väl inte direkt kända för att vara prisvärda, kanske kan en annan verkstad med goda omdömen ta på sig ett eventuellt framtida byte.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... ection=asc
Användarvisningsbild
av apersson850
Har de någon förklaring till varför lådan blivit sliten på det viset de påstår? Den XC70 AWD jag hade lever än med ny ägare och har nu gått över 43000 mil med original automatväxellåda, TF-80SC, som fungerar utmärkt.
Jag körde 50000 mil med en 854 Turbo, inklusive husvagnsdragning, utan att byta kopplingslamell heller.
Jag undrar fortfarande hur man sliter ner automatlådan på det här viset?
av Malmstroem
Det behöver inte vara att den använts på ett sådant sätt att den slitits ut. Det räcker gott med att ha otur. Man brukar väl säga att 80% av alla fel är slumpmässiga.

Däremot torde sönderslirad lamell tillhöra de 20% som direkt går att hänföra till förarfel. ;-)
av torx20
Är inte lådan korrekt spolad någongång, så gör det först av allt.
Jag har haft liknande problem och gjorde en första spolning efter 17000mil, detta resulterade i att lådan växlade som ny, 12L olja gick åt.
Är nu inte lådan spolad tidigare, så finns det dock en liten risk att skit sätter igen något ventilpaket om man har otur.

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]