Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte om man skall skratta eller gråta. Idag bestämde bilen för sig att den ville ha ännu en tråd på forumet.

Startade bilen på en parkeringen och körde ut till ett rödljus. Det slog om till grönt och jag köra iväg. Märker snabbt att kraften från motorn inte matchar gasen. Trodde först att det var lågt med bränsle för jag åkte på reserven. Stannade på macken och fyllde upp tanken helt. Körde vidare dit vi skulle och märkte inte att kraften saknades som tidigare.
Startade bilen när vi skulle hem och nu lyser den gula Motor lampan. :mad:
Jag söker på nätet och hittar ngt som liknar vad jag upplever.
Kör ut från staden och skall gasa på så håller bilen farten men kraften saknas. Sedan efter ett par 100 meter så kommer kraften från motorn igen. Gula motorlampan visade sig ända tills jag parkerade bilen hemma.

Jag har inga felkoder från bilen men när jag söker runt på nätet så kommer det upp många trådar/klipp om EGR ventilen. Kan jag vara på rätt spår eller är det ngt helt annat?

Kollar man på detta klippet så är det lite pyssel för att åtgärda problemet. :crying:

Denna killen låter det mesta sitter kvar för att rengöra EGR. Kan detta vara enklaste sättet för att se om en enkel rengöring löser problemet?
Oavsett om man rengör eller köper nytt så kommer detta problemet tillbaka i framtiden.

Fått fram denna felkod : P042D Temperature Sensor Circuit High Bank1 Sensor 2.

P042D Katalysatortemperaturgivarkrets hög signal (bank 1, givarkrets 2)

Temperaturgivaren visar 1001,96. Skall den räknas som trasig då?

Någon som vet vad denna temp sensor heter?
Motorkod : D5244T15

Volvo reservdelar kunde inte svara på vilken sensor det var när jag förklarade felkoden utan då var man tvungen att prata med verkstaden så att dem kunde förklara vilken sensor det är. :-o
Volvo reservdelar arbetar inte med felkoder utan i detta fallet finns det en Främre och Bakresensor i systemet. :-/
Fast att de hade den informationen kunde man inte säga vilken sensor det är med hjälp av felkoden.

Då blir det svårt att beställd när Volvo reservdelar visar sin strålande ovilja när man skall köpa reservdelar hos dem.

Någon som besitter kunskapen här om vilken sensor det skall vara?
Senast redigerad av 2 Sharkbait, redigerad totalt 0 gång.
Det första som kommer upp i min hjärna när jag läser dålig effekt, gul motorlampa, låg bränslenivå är bränslefiltret. Det jag skulle börja med är att öppna dräneringsskruv för att tömma filtret på ev vatten. Filtret sitter framför höger bakhjul. Är det inte nyligen bytt så gör det. Det är inte säkert att det löser ditt problem men det är en enkel och billig ätgärd. Stefan bergman har nyligen gjort en film på youtube när han byter filter på sin s60 d5..
dieselkenneth skrev: mån 24 mar 2025, 11:39 Det första som kommer upp i min hjärna när jag läser dålig effekt, gul motorlampa, låg bränslenivå är bränslefiltret. Det jag skulle börja med är att öppna dräneringsskruv för att tömma filtret på ev vatten. Filtret sitter framför höger bakhjul. Är det inte nyligen bytt så gör det. Det är inte säkert att det löser ditt problem men det är en enkel och billig ätgärd. Stefan bergman har nyligen gjort en film på youtube när han byter filter på sin s60 d5..
Jag var också inne på bränslefiltret innan jag fick fram felkoden. Kan unna bilen ett nytt bränslefilter.
Från 0-60 km/h känns det som något håller emot kraft men så fort man kommer över 60 km/h så går bilen normalt.

Stefan Bergman är en gåva till alla hobbymek.

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]

Beställt nya sommardäck, får bli G[…]