Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hejtrc
Hej!
Jag har ett återkommande problem med min V70 D5 årsmodell 2011. Det är en superfin bil, jag är ägare nummer två, den har alltid servats på ordentlig verkstad och enligt intervall, aldrig bommat en besiktning, är helt rostfri och har precis slagit över till 21000 mil. Kamremsbytt för ett tag sen, givetvis. Men! Ungefär varannan månad börjar den varna för dåligt batteri. Varningen kommer bara när bilen är avstängd med nyckeln i, t.ex. om jag stänger av bilen men sitter kvar och lyssnar på radion i någon minut eller låter nyckeln sitta i medan jag lastar ur barnet ur bilbarnstolen. Det handlar alltså inte om många minuter innan den dyker upp. Så fort motorn är igång försvinner varningsmeddelandet, och det kommer inte tillbaka förrän bilen återigen är avstängd. Varningen dyker upp oavsett om jag kört en kortare tur på under ett par mil, eller om jag kört tio mil i sträck.

Batteriet är mindre än ett år gammalt och bör inte vara i särskilt dåligt skick. Sist varningen dök upp satte jag i en batteriladdare, som indikerade att batteriet var nästan fullt redan då. Jag lät den ändå sitta ett par timmar och sedan dess (1,5 månad sedan) har den inte varnat igen. Grejen är att jag underhållsladdade den ett par månader innan det också, med följd att den slutade varna i ett par månader.

Vad kan felet vara? Varningen dyker upp trots att bilen har bra batteri, jag hör inga missljud från motorutrymmet, den går som den ska och mig veterligen laddar den som sig bör också. Någon sensor? Mjukvara? Eller håller generatorn på att ge upp trots att den uppenbarligen laddar?
Belastningstesta batteriet så vet du vilket skick det är i. Sedan så ska BMS och batteriräknaren nollas när man byter batteri på dessa bilar samt när man laddar måste man alltid ansluta laddaren till chassiejord och inte batteriets minuspol så BMS kan registera laddningen av batteriet annars så får man problemen som du beskriver.
Du kan börja med att låta BMS räkna om laddstatusen och rapportera korrekt värde till CEm genom att göra enligt länkade videon.
Som ovan skrev måste man nolla när man byter batteri.
Även vissa firmor byter bara batteri utan att nolla. Och det funkar. Bilen startar alltid men tråkigt att ha felmeddelande hela tiden

Rätt eller fel jag har gått in med dator och nolla bsm i efterhand och då har problemet försvunnit.

Vissa säger att man inte ska nolla om man inte har bytt batteri.. Så där får du själv välja.
Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att […]

Har aldrig haft problem iaf. Tror ägandet &au[…]

Fick patchen idag till min V90 2019. Funkar nu. Vo[…]