Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du hade frågat om V70 mk 1 så hade jag haft svaren :-D
Men kolla bakom alla hjulen, där stenskotten blästrar bottenplåten. Där brukar ju rosten starta..
Fjädersäten fram, subframe under motorn, hjulhus bak, länkarmar bak, fästen för bakre stötfångare. Gissar bara :-)
En annan sak som är bra att kolla är främre länkarmsbussning bak, det är mer regel än undantag att dessa ger upp på V70.
Jag har dock ingen aning om vid vilka miltal dessa brukar behöva bytas och vad det kostar.
Vanligt fel hos V70 är länkarmbussningar(finns inget intervall) men kostar typ.. 5000-6000kr hos volvo verkstad.
Kolla om rost finns vid ovankant av framrutan(mycket vanligt att det är bubblor/rost/) . hört att hjullager också slits mer? (inte för mig men men). ehm.. kolla att alla dörrar låser sig(kostar annars runt 3000-4000kr PER låskista). om bilen har elbaklucka kolla att den fungerar, att ACn och värmen funkar.
Erik Å skrev:Om du hade frågat om V70 mk 1 så hade jag haft svaren :-D
Men kolla bakom alla hjulen, där stenskotten blästrar bottenplåten. Där brukar ju rosten starta..
Fjädersäten fram, subframe under motorn, hjulhus bak, länkarmar bak, fästen för bakre stötfångare. Gissar bara :-)
Innerskärmen tar väl det mesta eller? Så är väl bara skärmkanter som man behöver kolla runt hjulen?
Subram och annat undertill blir ju inte så lätt att kolla . Hur kan man lösa detta på ett rimligt sätt?
Bilen finns hos bilfirma om det nu gör någon skillnad. Vad kan förvänta sig från varudeklaration map rost undertill tro?

UnleashFusion skrev: Kolla om rost finns vid ovankant av framrutan(mycket vanligt att det är bubblor/rost/)
Jepp. Detta har jag järnkoll på. Den ser mycket fin ut ovanför vindrutan. En anledning att jag är intresserad och kan acceptera andra fel. Rost på skärmkanter är ju lättare att åtgärda.

Vanliga problem utöver rost har jag koll på. Gjort min hemläxa vill jag tro. Rost undertill är väl det som jag känner lite obehag inför, men samtidigt tror jag inte att detta borde vara nått större problem. Det kanske har att göra med mina två nuvarande fransoser som ser bra ut undertill trots att de är ca 20 år gamla. Vill tro att en V70 inte är sämre.
Dessutom planerar jag att börja med Fluidfilm på mina bilar, så håller jag ev rost stången ändå. Blir nog lagom att göra samtidigt med det årliga oljebytet. Man är ju ändå uppklädd menar jag :-)

Just det, ~18000 mil har bilen gått. Så det är ju ett rimligt miltal.
Det handlar uppenbarligen om "sten- och grussprut" från hjulen. Mina enkla och billiga lösningar skulle säkert fungera även på det där... Ta bort båda innerskärmarna, kontrollera om allt är okej på insidan av skärmen, slipa ned ytan med grovt sandpapper med marginal både upptill och nedtill rosten, tvätta rent med sprit eller bromsrengöring och spraya på rostomvandlare innehållandes epoxi. Sedan avslutar du med att måla över med originalfärg och 2K klarlack nästa dag.
ja, borde vara lugnt detta. Sedan antar jag att man behöver hålla efter det med några års mellanrum. Har det en gång kommit så.......

Har ganska lite erfarenhet av rost dock, trots två 20 åriga bilar. Blir till att lära sig. Som sagt i värsta fall nya skärmar, men det ska väl inte behöva hända......

Min tanke är faktiskt att smeta på Fluidfilm på insidan av skärmen. Såg Mackan göra det i nått klipp. Så då måste det ju vara rätt :-)
Wallner77 skrev: tis 25 mar 2025, 20:16 ja, borde vara lugnt detta. Sedan antar jag att man behöver hålla efter det med några års mellanrum. Har det en gång kommit så.......
Det hänger helt på om man lyckas försegla de rostiga ytorna och få tätt mot omgivande frisk lack. Inga lacker är diffusionstäta har jag fått lära mig men 2-komponent kommer uppenbarligen närmast. Så jag kör med epoxy direkt på blästrad eller stålborstad stålplåt. Epoxyns god vidhäftning minskar risken att rost kryper in från kanten på lagningen och får färgen att flagna gradvis. Har rostangreppet gått på djupet så är det stor risk att det finns mikroskopiska porer rakt igenom plåten. Alltså måste man lägga nåt lämpligt kladd även på baksidan för att inte få tillbaka rost.
Men visst, man måste hålla ett öga på sina lagningar och fixa eventuella nya rostangrepp innan de sprider sig.
Wallner77 skrev: tis 25 mar 2025, 20:16 Min tanke är faktiskt att smeta på Fluidfilm på insidan av skärmen. Såg Mackan göra det i nått klipp. Så då måste det ju vara rätt :-)
Vet ej, jag sprayar 50/50 mix med hålrumsvax (BT 36-2417) och motorolja på plåten bakom innerskärmen. Funkar bra, har använt det sen 25 år tillbaka :-)

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]