Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Kollar på en fin V70 2011.

Problemet är att den är lite rostig på framskärmarna. Jag vill gärna tro att det inte är så farligt, och att jag kan hålla detta i schack. Har ingen större vana av rostlagning, men kan lära mig.

Vad tror ni om det? Hade ni räds detta?

Vänster sida
bild1.jpg
bild1.jpg (3.12 MiB) Visad 2320 gånger
bild2.jpg
bild2.jpg (3.71 MiB) Visad 2320 gånger
Höger sida
bild3.jpg
bild3.jpg (3.11 MiB) Visad 2320 gånger
Wallner77 skrev: fre 21 mar 2025, 21:58
Klassiska rost-angrepp på V/XC70 , XC60 och eventuellt V/S60. frågan är väl hur rosten ser ut vid trösklarna, du behöver även ta ner innerskärmarna för att kunna kolla in hur insidan ser ut. Det är typ inte igenom-rost(vilket är bra?) på utsidan av framskärmen; går nog att fixa det "typ".
Det är nog inte försent att rädda den. Men antagligen måste innerskärm och plasttröskel bort så man kommer åt att slipa bort all rost även "runt hörnet". Jag skulle självklart förseglat med epoxy direkt på plåten (blir idiotförklarad här men det skiter jag fullständigt i :-D ) och sen täckt med underredsmassa på insidan och bättringsfärg på synliga ytor. Sen hållit ett öga på att det inte slår upp nya bubblor efterhand..
ok, lite som jag tänker också då. Jag är lite sugen på denna bil så :-)

Men om nu det inte skulle gå som tänkt och man behöver sätta dit en ny framskärm. Går det att få till lackeringen av den så det ser bra ut? Jag menar lacken har ju åldrats på övriga bilen, så risk att det blir tydliga nyansskillnader.
Självklart får man lämna in för ett sådant jobb.

Ny framskärm finns ju att tillgå för en rimlig kostnad, vad en lackerare skulle ta har jag ingen aning om dock.
Visst, byta framskärmar är ju ingen katastrof om resten av karossen är fin. Kika på bakskärmarna och undertill också...
Har ingen koll på lack..
Ja om resten av bilen är fin och motor och låda lirar så är det där den minsta "problemet"
du kan ju åka runt din närmsta lackerare och se vad det kan kosta att lackera om en eller två framskärmar baserat på din bilfärg och så får du väl ta det som sista utväg.
Wallner77 skrev: lör 22 mar 2025, 16:53 jo, precis så tänker jag också. Men av nyfikenhet, fixar en lackerare så att nyansskillnader inte syns mellan ny och gammal lack?
Vill ju gärna tro att ett proffs fixar allt, men någon som vet?
Det bör funka. men sen är silver /electric silver överlag svårare att göra så det blir lika men inte omöjligt. är det plast(som stötfångarna kan det bli 50/50 även från fabrik.

Jag som har electric silver har bytt stötfångaren fram 2gånger och fått båda ersatt med en ny från fabrik och dessvärre ur "en viss vinkel" så syns det nyansskillnad mellan huv och front. ett exempel: https://www.blocket.se/annons/1002459908 men om det gäller paneler som framskärm så bör det vara mindre synlig om nu inte lackeraren fuckar upp det.(som även märkesverkstäder gör).
Erik Å skrev: lör 22 mar 2025, 16:19 Visst, byta framskärmar är ju ingen katastrof om resten av karossen är fin. Kika på bakskärmarna och undertill också...
Har ingen koll på lack..
Jo, det är fin fö. Bakskärmar ser bra ut.

Undertill är jag inte så orolig för. Kanske feltänkt. Nått tips vad man bör kolla, typ riskområden?
Ytrost lär det ju vara lite varstans undertill dock.

Du kan inte återanvända batteriet tex i[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]