Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bronze
Jag vet att märkningarna på kamdreven "inte spelar ngn roll" så länge låsning av kammar och vev står rätt.

Jag ska nu byta packboxar och ser till så att märkningarna stämmer efter det.

Hur ska jag veta vilket varv på veven som blir rätt nu när jag inte har märkningar på kammarna som referens?

Ena varvet ser det ut som på bilderna och andra varvet lika illa fast annorlunda.

Har inte fått verktyget för att låsa kammarna än men antar att veven står några kugg före märkning (15grader) när kammarna ligger vågrätt i linje med spåren i toppen. Dvs märkningarna i bakkant av motorn där man låser kammarna.
Bilagor
6.jpg
6.jpg (62.82 KiB) Visad 3895 gånger
4.jpg
4.jpg (71.15 KiB) Visad 3895 gånger
3.jpg
3.jpg (73.68 KiB) Visad 3895 gånger
2.jpg
2.jpg (73.24 KiB) Visad 3895 gånger
1.jpg
1.jpg (57.21 KiB) Visad 3895 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
bronze skrev: lör 01 mar 2025, 17:33 ..Ena varvet ser det ut som på bilderna och andra varvet lika illa fast annorlunda.
Det går exakt två vevaxelvarv på varje kamaxelvarv. Kamaxeldreven har dubbelt så många kugg som vevaxeldrevet.
Så vevaxeln är vid sitt märke dels samtidigt med kamaxlarna, dels då kamaxlarna är 180 grader bort från sina märken.
Det är ingen skillnad på de två varven sett ur vevaxelns perspektiv, det är ju kamaxlarna som bestämmer vilken takt kolvarna befinner sig i.
Och insprutning/tändning synkroniseras till rätt takt med kamaxelgivaren även om det nu är vevaxelgivaren som mäter in exakta tidpunkten
Krångligt det här :-D var det svar på frågan?
av bronze
Så är det.

Problemet är ju att jag inte vet var kammarna är eftersom märkningarna är satta ur spel.

Hur vet jag att de är på rätt varv utan att lyfta ventilkåpan och se om ettan är i komp?
Användarvisningsbild
av Erik Å
bronze skrev: lör 01 mar 2025, 19:53..
..Problemet är ju att jag inte vet var kammarna är eftersom märkningarna är satta ur spel.
Det ser du väl i andra änden på kamaxlarna. Styrspåren för låsverktyget ligger "off center" på båda så det ska inte gå att missta sig på 180 grader hur de ska vara vridna vid låsläget.
Typ _ - eller om det var tvärtom :-). Hursomhelst, de ska bara kunna passa i låsverktyget på ett sätt. Och där ska vevaxeln vara låst med pluggen också så blir allting rätt
__låsverktyg.PNG
__låsverktyg.PNG (67.77 KiB) Visad 3683 gånger
Hoppsan, google hittade en 8 sidor lång utredning om kamlåsning på en sajt som heter jagrullar :-D
viewtopic.php?t=76661&start=40

Och här en utredning på garaget. Snygg bild en bit ner och så förklaras även att med låspluggen så fastnar kolv #1 20 grader före övre dödpunkten.. Det kan nog vara klokt att läsa
Vet inte om låsning innebär att även märkena på kamaxeldrev och vevaxel står mot sina pilar, jag har ju aldrig låst vid nåt av de fyra kamremsbyten jag gjort. Men jag köpte faktiskt lås-kit sist :party:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=202409
__kamaxlar.PNG
__kamaxlar.PNG (495.66 KiB) Visad 3632 gånger
av bronze
Aha, är de offcenter så är ju saken enkel.

Hade tänkt slippa använda tolken för veven för att inte behöva ta bort startmotorn men känns som att det blir att göra så ändå.

Då står allt rätt och jag kan även för skojs skull då sätta märkningarna på kamdreven rätt.

Stort tack för alla svar.
av bronze
Jag tror inte den tolken jag beställde innehöll delen för veven.

Det måste ju relativt enkelt gå att använda något annat i det fallet?

Någon som vet diameter på verktyget/hålet?
av bronze
Satsen innehöll låsning för vev men den går aldrig längst in och låser. Beställt på motornummer. Har haft en som snurrar motorn och jag försöker få in verktyget men det går inte helt enkelt.
Leverantören kan inte svara på något heller så nu står skiten vecka efter vecka
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har siktat efter märkningen på vevaxel och oljepump? Så ni är i närheten när ni börjar försöka få i verktyget?
av bronze
Jag fick böja upp "fliken" på verktyget lite då den tog emot blocket och hindrade till att gå ända in.

Tyvärr hjälpte det inget…

Det går nu ända in med motorn blir aldrig låst, går att dra runt bäst man vill ändå

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]