Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JompaS70
@Erik Å,

Okej. Jag har inget rör på min för värme.

Inget kompressionsprov utfört. Kan det vara så illa att det är det? :-/

Tycker du att det är någon vits med att riva ner allt när slangarna verkar flöda bra?
Användarvisningsbild
av Erik Å
JompaS70 skrev: tor 20 mar 2025, 09:31 @Erik Å,
Okej. Jag har inget rör på min för värme.
Konstigt, precis sådär ser det ut på min med röret som är av går till kylsystemet. Kanske nån har bytt grejer tidigare och fått en slang med kylvattenrör medan din bil egentligen inte skulle ha det.. ?
JompaS70 skrev: tor 20 mar 2025, 09:31 @Erik Å,
Inget kompressionsprov utfört. Kan det vara så illa att det är det? :-/
Jag brukar "fattigmanstesta" kompressionen när jag byter kamrem; drar runt vevaxeln för hand och känner om trycket står kvar i några sekunder på alla fem cylindrarna.
Bort med höger framhjul, vik undan innerskärmen och på med hylsa, förlängare och spärrskaft på centrummuttern på remskivan och vrid medurs. På två hela vevaxelvarv har man gått igenom alla fel cylindrarna. Viktigast är att motståndet känns ungefär lika på alla fem.. Läcker kolvringar eller ventiler så lär man känna skillnad och att mottrycket försvinner snabbt..
av DennisCA
Den mindre slangen är en vakuumslang som går till andra sidan insuget. Om den är av har du vakuumläckage i systemet. Jag hade samma fel, bytte den mot en bit bränsleslang.

Jag tror syftet är att ge extra vakuum även när man går på tomgång.
av JompaS70
Succé! :party:

Jag märkte ingenting jättemärkligt. Oljefällan var nog inte bytt på evigheter om ens alls. Spröd som knäcke.

Kanalerna i blocket var rätt rena. Alla slangar kändes okej.

Själva oljefällan var nog den som var i sämst skick.
Hade ny oljefälla hemma samt anslutningarna till den vid blocket. Rengjorde allt extremt noga i flera omgångar.

Monterade nya oljefällan samt dens anslutningar.
Tillbaka med de andra slangarna samt att den lilla som var av byttes. Provstart. Kändes bra. Ut och körde en bit för att få upp motorn i normal temp.

Ingen rök från oljestickan och absolut ingen ballong av latexhandsken vid oljelocket. Lite sug/vakuum nu istället för att handsken vill blåsa upp sig och fara iväg direkt :-D

Tog sin tid, men det var ju absolut värt det.
Bilagor
IMG_2049.jpeg
IMG_2049.jpeg (3.12 MiB) Visad 2681 gånger
IMG_2046.jpeg
IMG_2046.jpeg (3.53 MiB) Visad 2681 gånger

Jag tänker i lite olika banor, vilket kanske[…]

Bilen startar fortfarande varje gång, men ja[…]

Hej Lennart, Tack så mycket för svar! […]

Har du provat googla på Volvo 9140432? Verk[…]