Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Alexandur
Tjena grabbar!!
Senaste 2 veckorna har det hänt några gånger att växlarna fastnat, speciellt 1an och 2an. Det har även börjat "rassla" något vid högre farter, särskilt på särskilt femmans växel.

Bilen är en 745a från '86 med B230A, och antar att jag har en M47 (hur ser man det?) har rullat nära 35000 mil.

Någon har tipsat om att det kan vara synkringarna som börjar ge upp och att det är lättare att bara byta till en begagnad låda.

De frågor jag har:

-Vad behöver jag för att lossa en låda från en bil från skroten, alltså kan ställa upp den på pallbockar och krypa under och lossa??

-Finns det någon bra guide eller liknande jag kan kika på först?

Tacksam för svar! :)
Användarvisningsbild
av klementsson
Jag skulle gissa på att kuggar i växelådan inte heller ser helt friska ut, så mitt tipps till dej är att byta ut hela lådan en växelåda på skroten brukar ligga på 500-700:- så om du vill behålla bilen är det ett tipps. Oftast finns de redan ner tagna lådor på lagret hoss skroten så där behöver du inte oroa dej för de, problemet blir ju när du ska hänga på den där hemma, Växelådan på en 740 sitter bultad innifrån och för att få av den så måste du ha av kopplingshuset där du sedan får gänga av lådan är du van går detta rätt så snabbt men om du inte är det så skulle jag rekomender att du kanske uppsöker en bilverkstad. :) Kopplingshuset är de du ser som sitter bakpom motorn alltså in mot torpedväggen. och för att genomföra detta jobb skulle jag rekomendera en billyft alternativt pallbockar.

lycka till med operationen ; )
Användarvisningsbild
av andreas88
Hej du!

Ja till att börja med så ser du om du har en M47 låda på växelspaken, för M46 låda med överväxel har en liten svart knapp uppe på spaken.

Och vad gäller växellådan skulle jag också tippa på synk-ringarna i lådan, hade samma problem med min M47 synk-ringarna var lite slitna så dom greppade inte ordentligt, och jag bytte hela lådan.

om det inte finns lösa lådor som ligger på skroten så räcker det med pallbockar och en domkraft och en gäng verktyg tex en hylsnyckelsats, jag kan tipsa om att införskaffa en Haynes bok om 740, billig och bra att använda i den står säkert om växellådsbyte.
Användarvisningsbild
av klementsson
"Ja till att börja med så ser du om du har en M47 låda på växelspaken, för M46 låda med överväxel har en liten svart knapp uppe på spaken." Precis,
M47 är 5 växlad och m46 är fyrväxlad me overdrive.
Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Är BMS nollat så bilen vet att batterie[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]