Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
Primus skrev:Efter 50 mil har jag följende att rapportera. Under 2,5 timmars sightseeing i Stockholm med släkten idag så tog den 8,4. Fram till detta har den legat på 8,2 med mest blandad körning. Kröp ned till 8.0 under en tur på landsväg med blandad 70 och 90km/h.
Låter riktigt bra för att vara helt ny! När den har gått 500-1000 mil kommer du märka skillnad! Både att motorn blir piggare och att förbrukningen kommer minska!
Den tiden när nya motorer var råa med grova ytor som behövde köras in för att få ned friktionen är över.

Dagens motorer ha så fina toleranser och ytor att inkörningen inte behöve/påverkar mycket. Förbruknigen tex kommer inte att ändras så det märks.
Användarvisningsbild
av Korny
Har bara hunnit med 40mil och ligger på 0.88, får väl kalla det blandad körning, lite stad och mest snabb landsväg (110-140km/h), på Nokian - G2 WR Friktion 225/50-17.

OT: Däcken har riktigt bra fastän dom va snorbilliga..
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Dagens motorer ha så fina toleranser och ytor att inkörningen inte behöve/påverkar mycket. Förbruknigen tex kommer inte att ändras så det märks.
Har haft mååånga bilar och samtliga har blivit piggare och snålare efter ca 800mil. Har även mätt upp t.ex acceleration och det har blivit förbättring, så det är inte bara inbillning!
av Sevak
Korny skrev:Har bara hunnit med 40mil och ligger på 0.88, får väl kalla det blandad körning, lite stad och mest snabb landsväg (110-140km/h), på Nokian - G2 WR Friktion 225/50-17.

OT: Däcken har riktigt bra fastän dom va snorbilliga..
Jag kör me med 225/50-17 på regor fälgen köpte med Nokian G2 WR friktion är nöjd med däcken. Gav 5200 hur mycket gav du?
Användarvisningsbild
av Guligan
Nämen allvarligt, ingen som har listat ut eller vet hur färddatorn funkar? Jag kan garantera att snittförbrukningen inte ackumuleras och mäts sen nollställning. Jag har på årets julresa (Gbg - en bit upp i Norrland, 100 mil, lyckats sänka snittförbrukningen från 11,2 till 10,2 enligt färddatorn. Bullshit, snittförbrukningen på resan har visserligen varit under litern men då jag kört totalt drygt 1000 mil med bilen torde norrlandsförbrukningen varit närmare noll liter för hela resan för att motsvara sänkningen på färddatorn med det resonemanget.

Jag tror det finns en maxgräns för hur långt tillbaks snittförbrukningen mäts, kanske 200 mil eller något liknande. Spekulation javisst, kan Du bättre?
av Steff 99
Det skulle vara intressant att veta när man skriver att jag har 1.2l i stadskörning.
I viken stad man menar.
En liten förklaring;
Kör man "stadskörning i Sveriges större städer Stockholm, Göteborg och Malmö , så innebär ofta stadskörning att man kör 150 meter sedan är det stopp 1-2 min(trafikljus)och så rullar det på
Jag själv har mätt snitthastighet i centala Göteborg och kommit fram till att den ligger mellan 15-18 km/tim.(hur många start o stopp blir inte det på en timma??)
Då är det inget ovanligt att förbrukningen sticker upp mot 1,5-1,8 l/milen
Kör man i en mindre stad(det är stadskörning också) så kan det innebära att det är avsevärt mindre stopp och en högre snittfart.
Där är det intressant att veta var man jämför med!!
av Primus
Nämen allvarligt, ingen som har listat ut eller vet hur färddatorn funkar? Jag kan garantera att snittförbrukningen inte ackumuleras och mäts sen nollställning. Jag har på årets julresa (Gbg - en bit upp i Norrland, 100 mil, lyckats sänka snittförbrukningen från 11,2 till 10,2 enligt färddatorn. Bullshit, snittförbrukningen på resan har visserligen varit under litern men då jag kört totalt drygt 1000 mil med bilen torde norrlandsförbrukningen varit närmare noll liter för hela resan för att motsvara sänkningen på färddatorn med det resonemanget.
Detta rasera ju hela teorin om att alla km räknas in.. :shock: :lol: . Håller med Guligan, är det verklligen ingen som vet?
Det skulle vara intressant att veta när man skriver att jag har 1.2l i stadskörning.
I viken stad man menar.
Det är ju förvisso sant. Men å andra sidan måste man ju någonstans dra gränsen. Annars kanske man hamnar i att beskriva vart i Stockholm. Sveavägen 17.00? Essingeleden 11.30? All forma av bränsleförbrukningsdiskussion har ju sina begränsningar.
av Steff 99
Det är ju förvisso sant. Men å andra sidan måste man ju någonstans dra gränsen. Annars kanske man hamnar i att beskriva vart i Stockholm. Sveavägen 17.00? Essingeleden 11.30? All forma av bränsleförbrukningsdiskussion har ju sina begränsningar.
Jag håller med att man måste dra gränsen någonstans.

Men vad finns det för intresse att veta att en V70 drar 0.7 och en annan 1,7 om man inte har körförhållanden ??
Olika stadsmiljöer och storlekar på städer gör att förbrukningen skiljer lika mycket som om man kör 90 eller 150 på landsväg och det borde väl ändå vara en bra info ,annars blir väl "tråden" ganska uddlös. :)
av dali
Ta med snitthastigheten som färddatorn rapporterar. Jag pendlar 12 mil per dag, 100-120, och min snitthastighet är 78 km/h enligt färddatorn. Har dock en V50 så min förbrukning är ointressant i tråden.
av VolvoXC70II
Hmmmm. Min XC70 II 3.2 drar 1,36l/MIL , snitt 54 Km/h på färddatorn. Den har bara gått 500 mil men hoppas att det sjunker...

Hade en s80 T6 innan 2003:a, den låg på 1,2 vid samma typ av körning.

Jag tankar 98 okt, kanske fåfängt men hänger med sen T6:an
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 56

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.