Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mamel
Hej,
Får man svära i volvokyrkan? Jag undrar om det är någon som har ledsnat på sin V90 och övervägt/provkört/köpt den nya Passaten (laddhybriden) och kan delge några synpunkter? Är lite sugen får jag erkänna. Helst av allt skulle jag vilja ha en modern V70 och då kanske Passaten är det bästa alternativet. Har en V90 T8 2022 late i dag.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, den har jag inte provat, men jag kan säga att det finns saker som är sämre med den XC90 från 2019 som jag har nu och den XC70 2012 som jag hade tidigare. Liksom det finns en flock saker som är bättre.
Samma gäller givetvis mot andra fabrikat.
av Mamel
Hej,
Nu svarar jag mig själv efter att ha bokat en provkörning. Svaret är att intresset falnade. En Volvo är mer bil, det går inte att komma ifrån. Passaten var mer bullrig och mindre distinkt än Volvon. Och kändes förvånansvärt klen, både i elmotorn och bensinmotorn, trots 115 + 177 hk.

Jag gillar inte V90:n för att den är för lång och bänglig samt för låg. Dessutom köpte jag dumt nog en R-design som är väldigt stötig. Hade det funkat med hunden hade jag köpt en XC60 alla dar i veckan.
Användarvisningsbild
av mikkiz
Ja vag bilar e rätt själlösa, ingen favorit. Själv bytte jag från en e220- 2017 amg till en v90 t6 -22 och trivs bättre i den.
Inget dåligt betyg :)
av Xanthopteryx
Nu vet jag att detta är VOlvoforum, men det är ändå intressant tycker jag att höra fördelar och nackdelar samt jämförelse med andra bilar.
Har nu inte provat någon nyare variant av följande men jag tänker, har du funderat och kanske testat på Skoda? Typ, vad heter dem... Superb? Octavia?
av Mamel
Xanthopteryx skrev: lör 22 mar 2025, 16:50 Nu vet jag att detta är VOlvoforum, men det är ändå intressant tycker jag att höra fördelar och nackdelar samt jämförelse med andra bilar.
Har nu inte provat någon nyare variant av följande men jag tänker, har du funderat och kanske testat på Skoda? Typ, vad heter dem... Superb? Octavia?
Om VW kändes lite rasslig så är väl Skoda ännu rassligare. Det är ju koncernens budgetmärke. Jag får dras med V90:n i väntan på att Den Perfekta Bilen lanseras.

Du kan inte återanvända batteriet tex […]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]