Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, v70 tar mindre än xc70 om dom har samma motor och låda,är ju en lättare och mindre bil.
Volvos 5cyl dieselmotor är nog en av dom snålare i förhållande till kraft. Har en s60 D3 5cyl manuell som ligger på 5.3 och en v60D4 4cyl automat som ligger på 6.4. S60 mera kortkörning och båda lite stadstrafik.
berrabus skrev:Enligt min erfarenhet förbrukar:
- automat ca 1 dl mer än manuell. Detta gäller då den 6växlade automaten.
- XC70 ca 1 dl mer än V70.
Låter ganska dåligt då med andra ord? Andra bilars automat drar väl inte så mycket mer soppa?
Efter att ha gjort research, så verkar Toyota Avensis vara bättre än Volvo. Toyota är mer pålitliga och går mer sällan sönder (enligt rapport från Länsförsäkringar), och reparationer på Toyota är billigare än Volvo. Verkar också som att Volvo i andrahand kostar orimligt mycket pengar för vad man får, jämfört med andra märken.

Dock verkar Toyota ljuga om sin bränsleförbrukning också, så det är ganska svårt att jämföra olika bilar med varandra. Men Toyota verkar inte vara mycket sämre än någon annan.
Jag tror du måste tänka mer såhär: Behöver du en bil så stor som XC70, eller behöver du en bil som är supersnål?

Har man lång vardagspendling kanske en Peugeot 308 eller Golf kan vara bättre, där man nog får ner förbrukningen ett par dl samt lite lägre skatt om varje krona räknas. Men göra lite avkall på komfort och rynlighet.

En diesel XC70 ändå är rätt snål för sin storlek och tyngd. Jag brukar säga att den drar ungefär som min tidigare Nissan Micra 1.0 som jag hade en gång för längesen. I Micran var jag alltid sur för att den var så kass för vad den drog, i Volvon är jag alltid imponerad hur lite den drar för vad man får.

Ca 0.6-0,65 på långkörning
Blandad vardagskröning tätort: 0.7 sommartid
Blandad vardagskörning tätort 0.8 vintertid

Det är en fantastisk bil som vi varit supernöjda med i 7 år, har varit en fröjd att åka land och rike runt med barnen när de varit små. Den är så rymlig och tyst i kupen att ingen varit åksjuk och man blir inte irriterad på andra trafikanter som när jag kört långt i mina tidigare bullerboxar. :P En väldigt harmonisk bil :-)
Automatlådan TF-80 SC/TF-80 SD, alltså den sexstegade som sitter i V70/XC70, påverkar förbrukningen mest vid stadskörning och kallstarter, speciellt riktigt kalla sådana på vintern. Då går den mer utan momentomvandlarlåsning än vad TG-81SC/SD (den åttastegade i de nyare bilarna) gör. Den åttastegade ger också högre utväxling och därför färre motorvarv per kilometer än den gamla sexstegade.
Tittar man på de två XC70 vi hade, en 2012 och en 2016, har den senare högre slutväxel och därför lägre varvtal, trots att de båda har TF-80 SC/SD. Vid 2000 r/min nådde den äldre 107 km/h, den nyare 115 km/h.

Just nu ligger den XC70 D4 automat AWD 2016 som vi fortfarande har på en färddatormätt förbrukning på 0,67 l/mil, medan XC90 D5 automat AWD från 2019 redovisar 0,72 l/mil. Men då går den oftare med släp. Färddatorn på XC90 stämmer väldigt väl med verkligheten, den äldre är lite mer optimistisk. Den lilla fyran i XC90 går vid lägre varvtal än vad XC70:ns femcylindriga gör, på landsväg.
När vi hade både XC70 D5 automat AWD Polestar 2012 och XC70 D4 automat AWD 2016 gick alltid den nyare lite billigare, men inte mycket. Det var dessutom oftast 2012:an som drog släp och alltid drog husvagn (den hade nivåreglering).

V70 kontra XC70 påverkar mest på landsväg, vid högre fart, då luftmotståndet påverkar mer. Dessutom är XC70 oftast AWD men V70 oftast FWD. Fler saker som ska snurra runt går tyngre.

Just när det gäller D3 tror jag inte det hände något mellan 2011 och 2012, men D5 fick en uppdatering som gav lägre skatt 2012 jämfört med 2011.

Oavsett vilken bil du väljer kan du påverka förbrukningen mycket med hur du kör. Det är dessutom alldeles gratis att göra det.
apersson850 skrev: ons 19 mar 2025, 11:00 V70 kontra XC70 påverkar mest på landsväg, vid högre fart, då luftmotståndet påverkar mer. Dessutom är XC70 oftast AWD men V70 oftast FWD. Fler saker som ska snurra runt går tyngre.
Inte bara luftmotstånd. XC70 har lägre utväxling om jag minns rätt så den varvar mycket mer vid samma hastighet
De två XC70 vi hade/har var utrustade med olika utväxling. Körde man med varvräknaren på 2000 r/min gick de inte lika fort. Den från 2012 kom till 107 km/h, den från 2016 gör 115 km/h.

Förklaringen jag fått var att från början ville man att XC70 skulle vara den bästa dragbilen och den lägre utväxlingen motiverade då varför den specificerades till 2100 kg släpvagnsvikt mot 2000 kg för V70. Sen offrade man den skillnaden i utväxling på förbrukningsaltaret men behöll den högre släpvagnsvikten.

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]