Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av slc
2G holder. I Norge har vi ikke hatt 3G siden 2021 så det er fallback til 2G. Men Volvo bruker vel Telenor, så det hjelper vel ikke så mye med mindre de også velger å gjøre det samme (eller om Volvo kan bytte operatør på VOC).
av StefanMS
EPR skrev:Telia förlänger driften av 2G-nätet till 2027. Hur påverkar detta tjänster som Ecall osv? Behövs 3G för detta eller räcker det med 2G?

https://press.telia.se/pressreleases/te ... 27-3325928
Alla "telefoner" klarar ju 2G, det är ju bara att datahastigheten är klart långsammare. Min bil (XC60 Classic -17) fungerar fortfarande fint lite var jag än befinner mig, på platser där det rimligen inte finns någon 3G-täckning i dagsläget. Det är inga större mängder data som förs över till och från bilen när man kommunicerar med den från appen. Men jag tror att Volvo inte är kund hos Telia. Det har skrivits att dom kör med Telenor och dom har inte aviserat någon förlängning efter 2025. Men visst, det här kan ju Volvo lösa om dom bara vill.

Edit: inser (läst) att alla bilar inte kan köra 2G, det finns undantag som t ex Mercedes som måste ha 3G. Men min slutsats av det jag läst och praktisk erfarenhet är att min Volvo fungerar fint över 2G.
av EPR
Har varit i kontakt med Volvosupporten och fått två hela olika svar. Personen jag pratade med på telefon svarade att bilen inte kopplar upp sig till Telia om Telenors nät ligger nere. Men personen jag chattade med hävdade att VOC-enheten har ett danskt telefonnummer (lite oklart hur det påverkar) och att den kopplar upp sig till närmaste mobilmast.
av slc
Det er nok noe roaming inne i bildet her, men du er like fullt avhengig av at Telenor opprettholder tjenesten siden det er Telenor sitt SIM som sitter i VOC-modulen.
av slc
Må gjøres i software da det er eSIM. Du kan jo selv tenke deg sannsynligheten for at Volvo gidder å rote med det for ett år :)
Användarvisningsbild
av ErikT
Volvo Car Nordamerika har en lösning för P3, och Volvo Car Sverige säger att det just inte har en lösning för P3 men jobbar på det. De säger även att Telia kommer att ha G2 nätet igång fram till 2027.
Jag undrar varför koncernen Volvo Car inte samarbetar bättre mellan de olika divisionerna. Nordamerika har en lösning som även kan tillämpas i Europa.
Se Volvo Car service bulletin MC-10213337-9999.pdf
av slc
Hvis de sier at de jobber med en løsning for P3 så lyver de. :) De har ved flere anledninger gått ut og sagt fra at det er helt utelukket, Men som jeg har nevnt flere ganger (også i denne tråden tror jeg), det ironiske er at TEM-4G-en til amerikanerne er produsert i Sverige, men Volvo har aldri gitt dem beskjed om å tilpasse den til det europeiske markedet, noe utvikler bekreftet selv også når jeg tok kontakt for å spørre. (Forskjellig frekvens på 4G-nettene, så den er TEM-4G-en man får i USA virker ikke i Europa).
Användarvisningsbild
av Chrasher
Pratade med Volvo om det och de låter inte så aktiva i frågan. De sa att Telia hade skjutit upp nedstängningen något år eller två så de tror inte att Volvo kommer göra nåt alls med alla gamla bilar med gsm.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Har uppdaterat mittkonsolen efter att @theodorka[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]

Bilen fungerade utmärkt. 6-cyl 2.9 Manuell Ja[…]