Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av bluuman
Ni med begagnade bilar, eller de där vagnskadeförs. inte är inkluderat(0-3 år beroende på avtal), kör ni med helförsäkring eller halv?

Ponera att du äger en Volvo från tidigt 2000-tal. Nu skall du välja antingen Halvförsäkring, dvs delkasko(glas, brand osv). DU kan också välja Helförsäkring, dvs med vagnskadeförsäkringen inkluderad.

Vad väljer du, och varför. Hur har du det idag?
Användarvisningsbild
av eiskall
Jag helförsäkring på min bil som är värd kring 100 000 kr. Detta helt enkelt för att jag har inte råd att bli av med 100 000 kr.

Inom branschen brukar vi säga att kör man halvförsäkrat kör man med hela bilens värde i självrisk.
av Ronne
Givetvis så kör man med helförsäkring på skorven.
På min bil skiljer det bara 130 kr mellan halv och hel per månad,
det är ju ingenting i sammanhanget.
Det dyra är ju trafikdelen som man måste ha.

/Ronne
Användarvisningsbild
av håret
helförsäkring känns tryggare så.
Användarvisningsbild
av Loner
Helförsäkrat då bilens värde är mer än jag har råd att pynta upp cash.

/L
Användarvisningsbild
av Fraz
Kör hel försäkrat på bilar som är värda mer än 15 000:-
Det kostar att laga upp en bil efter en ev avåkning.

Beror ju också på vad försäkringen kostar.
Användarvisningsbild
av Jensen
bluuman skrev:Ni med begagnade bilar, eller de där vagnskadeförs. inte är inkluderat(0-3 år beroende på avtal), kör ni med helförsäkring eller halv?

Ponera att du äger en Volvo från tidigt 2000-tal. Nu skall du välja antingen Halvförsäkring, dvs delkasko(glas, brand osv). DU kan också välja Helförsäkring, dvs med vagnskadeförsäkringen inkluderad.

Vad väljer du, och varför. Hur har du det idag?
Personligen tycker jag att om man ens funderar på att halvförsäkra en bil från tidigt 2000tal, så kanske man inte riktigt har råd med bilen???
Användarvisningsbild
av Nexus
helförsäkring så klart :) V70-99
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kanske missat ett alternativ? Jag skulle inte kunna tänka mig att ha något annat än trafikförsäkring. 3400 om året är tillräckligt tycker jag.
av anp
Tomas88 skrev:Kanske missat ett alternativ? Jag skulle inte kunna tänka mig att ha något annat än trafikförsäkring. 3400 om året är tillräckligt tycker jag.
Och skillnaden mellan trafik och halv är?

För egen del har jag alltid, efter en dyrköpt lärdom på första bilen för 20 år sedan, haft minst halvförsäkrat.
På mina bilar idag har jag helförsäkrat då skillnaden är så liten i pris mellan halv och hel.
Prisskillnaden har jag för övrigt tjänat igen för lång tid framåt, om man får tänka så, efter en viltolycka häromåret med den ena bilen.

Jag har gett bilen ledigt idag, schysst eller hur?[…]

Larm går v70 -07

:-D Movement skulle jag gissa på, verkar g&[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis om […]

Okej, ska testa det