Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det är som i de flesta större frågorna.

Tittar man bara på SVT/TV4 och läser DN så är man förd bakom ljuset och man får en chock om ex Trump vinner val.

Det är ett enormt problem att MSM inte gör sitt jobb och granskar, ifrågasätter och rapporterar från olika vinklar.

Var är reportagen om Stegra?
Utvecklingen av laddpunkter i södra Europa?
Ger SIDAs bistånd resultat?
Osv
Osv
Efterräkningar blir det med största sannoliklhet iom att de är under chapter 11 och de amerikanska advokaterna är inte nådiga om det kommer fram att man undanhållit saker el fulat sig, de tänkte de nog inte på när de ansökte om chapter 11.
poseidon skrev:Det är som i de flesta större frågorna.

Tittar man bara på SVT/TV4 och läser DN så är man förd bakom ljuset och man får en chock om ex Trump vinner val.

Det är ett enormt problem att MSM inte gör sitt jobb och granskar, ifrågasätter och rapporterar från olika vinklar.

Var är reportagen om Stegra?
Utvecklingen av laddpunkter i södra Europa?
Ger SIDAs bistånd resultat?
Osv
Osv
ja du vet hur det fungerar. Bara vissa saker får komma fram /talas om..
Men om det finns med Grönt så är allt OK...
Sedan om det är en total blåsning, ja det var ju grönt (host)
Henrik Jönsson gör till stor del det jobb som public service borde göra. Henrik Jönsson och de flesta andra andra alternativa medier är ärliga med sin ståndpunkt och de talar i de flesta fall öppet om att de inte är neutrala. SVT däremot ska enligt uppdraget vara neutrala och objektiva. De påstår dessutom att de är det. Det är upp till var och en att avgöra. Jag har min uppfattning klar.

Det vore klädsamt att SVT startar en serie debattprogram om den gröna omställningen och bjuder in företrädare från alla de bolag som vill åt de gröna pengarna, samt kritiker till hur den gröna omställningen genomförs. Ett program per grön satsning. LKAB, Stegra, Northvolt (försent nu), utbyggnad av elexport, vindkraft, kärnkraft, elbilar inkl. laddinfrastruktur, alternativa bränslen, etc. I debattprogrammen skulle ett antal ämnen avhandlas. T.ex. klimatnytta, samhällsnytta, alternativkostnader, marknadsmässighet, politiskt spel, lönsamhet, energi, resurser, etc. Ett tiotal huvudämnen, programlängd 4 timmar med tre pauser. På den kritiska sidan kunde man som ett förslag bjuda in dessa personer:

• Jan Blomgren
  • Christian Sandström
  • Christian Steinbeck
  • Magnus Henrekson

Det finns många flera möjliga namn att föreslå. Men dessa fyra personer täcker in mycket av det som behöver komma fram i svensk debatt om grön omställning, som inte kommer fram idag. Det skulle räcka långt. Men public service vägrar envetet att allmänheten och skattebetalarna ska få en chans att höra något annat än den gröna lovsången. Jag hävdar bestämt att om inte public service klarar av, eller inte vill utföra, ett sådant uppdrag så har de inget existensberättigande. Det finns gott om alternativa medier som gör jobbet bättre till en bråkdel av kostnaden. Men jag skulle ändå föredra att ha ett public service som fungerade och som kunde vara neutrala och objektiva på riktigt.

Om SVT har brist på programledare som mentalt skulle klara att leda ett sådant debattprogram, så är mitt förslag att de ber Henrik Jönsson offerera tjänsten. Henrik skulle nog kunna ge SVT ett bra pris.

I tillägg till ovan föreslagna debattprogram skulle Uppdrag granskning behöva granska och avslöja för allmänheten det politiska spelet bakom LKAB:S satsningar, Stegra samt de politiska beslut som lett fram till de stora förändringarna av bl.a. vårt elenergisystem som ägt rum, varför vi har elområden, vem som vill att vi exporterar el, varför man i energiöverenskommelsen (som senare bröts) införde förnybar, i stället för att skriva fossilfri, varför elpriserna egentligen är som de är och varför de var på ett annat sätt förut, varför elnätsavgifterna höjts kraftigt och fortsätter att höjas, varför man inte kan ansluta en elenergiintensiv verksamhet i södra Sverige, trots att vi har ett årligt elenergiöverskott, etc. Uppdrag granskning behöver börja arbeta omedelbart, det behövs i ett akut skede program om LKAB, Stegra, etc.

Northvolt hade aldrig kunnat köra så djupt i diket om public service och annan MSM hade skött sitt jobb.

Om SVT skulle ställa upp på att göra det som jag föreslagit ovan, så ska jag köpa en trisslott.
Detta är 20 största ägarna till Northvolt. Att dessa skulle baserat sina investeringsbeslut på SVT är bara trams.

Volkswagen AG
21,96%
Goldman Sachs Group Inc
15,68%
Vargas Holding AB
7,59%
Peter Carlsson
6,88%
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP)
5,32%
Baillie Gifford & Co
4,96%
Volta III Investment Holdings Sarl
4,47%
4 To 1 Investments KB
3,71%
AMF Pension & Fonder
2,98%
Imas Foundation
2,54%
Lövet skrev: lör 15 mar 2025, 19:00 Detta är 20 största ägarna till Northvolt. Att dessa skulle baserat sina investeringsbeslut på SVT är bara trams.
Det tror jag inte heller. Men många små underlevarantörer kanske hade kunnat undvika att bli lurade. Kanske även en och annan kommunalpolitiker. Vad vet jag. Men helt klart har det varit för stor skillnad på verkligheten och lovsången som MSM och PS sjungit om Northvolt. För länge. Transparens är ett grundfundament för ett demokratiskt och korruptionsfritt samhälle. Det borde även gälla MSM och PS i Sverige.
vjohnj skrev:
Lövet skrev:Detta är 20 största ägarna till Northvolt. Att dessa skulle baserat sina investeringsbeslut på SVT är bara trams.
Vem säger att dom skulle basera det på svt ? Vad har jag missat
Undrar jag med.
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95

Dottern som kör elbil (VW GTX) kommer p&arin[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Var[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008