Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikeyman35
Hej allihop och god jul på er! :D har några funderingar om min xc90 2.5t. Det försvinner kylarvatten, ganska långsamt. Det är övertryck i systemet när motorn är varm. Har kollat litegrann bara men ser inget.. Tips på ställen det brukar läcka på? Fråga 2: Vinkelväxeln var sitter den? Hur märker man om den börjar bli dålig? Är det någon olja i den?
av CuteStoffe
Hade exakt samma problem på min v70 2.4t 01:a var en spricka i motorblocket, trodde att det var topppackningen först (gjorde provtryckning hos volvo) så vi rev ner all men så var ej fallet.. var en liten spricka mellan 4 och 5:ans cylinder.. men planade toppen och satte dit allt igen och körde holts motor svets (finns på mekonomen).. nu har jag snart kört 500mil utan en droppe vatten som har försvunnit och bilen går bra mycket bättre en den har gjort tidigare..
av jbl
Kylar systemet brukar hålla tät. Men det kan vara så enkelt som locket till expanstionskärlet.

Vinkel växeln sitter bakom din motor till höger och ihop med växellådan. Drivningen till höger hjul ser du också. Du ser detta ståendes under bilen med näsan pekandes åt fronten. Det brukar låta om den om det börjar bli problem. Den är fylld med helsyntet GL5 API 75W90, en special olja ifrån Castrol som Volvo säljer. Enligt Castrol finns det ingen motsvarande olja på marknaden.

Det är klokt att kolla på vinkelväxeln då dom är kända för att läcka olja.

Total oljemängd till min XC70 2.5T-2003 är 0.75liter. Jag vet inte om din vinkel är större.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Tack för era svar Cutestoffe och jbl. Jag ska kika lite på min vinkelväxel så att den inte läcker olja.. Angående mitt kylarvätskeläckage så vore det ju skönt om det bara var locket till expansionskärlet.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]