Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

valln skrev:Till oljeälskarna
Ja, det är hemskt och orimligt. Därför är det ännu viktigare att det som ska ersätta fossilbilen i stor skala inte går på fossila bränslen. Då blir det ingen förändring.
Jag har medvetet valt siffror som är till fördel för elbilen på samtliga poster. Jag vill undvika diskussion om själva siffrorna i sig. Det är själva uppställningen och storleksordningen som är viktig. Inte enstaka procent hit och dit.
Excelfilen har jag sammanställt med data från EIA och Statista. Siffrorna för 2025 finns av förklarliga skäl inte ännu, och siffror för 2024 är inte släppta. Därför fick det bli 2023, men det har mindre betydelse. Verkningsgraderna är tagna i överkant på samtliga poster, t.ex. har jag förutsatt att alla gasturbiner i hela världen är kombicykel. Så bra är det inte i verkligheten. Detsamma med kolkraften, jag förutsatte att större delen körs superkritiskt, det är inte så i verkligheten. Det finns många gamla kolkraftverk kvar med mycket lägre verkningsgrad. Och som de flesta elbilsåkare vet så är elbilens (batteriets) verkningsgrad mycket sämre på vintern. Min sammanställning tar bara upp teoretiska siffror under idealiska förhållanden. I verkligheten är det sämre.
Ibland undrar jag om politiker och annat löst folk är helt pantade, att tror att Northvolt kan komma att säljas el tas över är ju så urbota dumt att ens nämna. Konkursen kommer ta åratal att utreda................SUCK!
Om vi nu inte klarar att bygga batterier till elbilar (batteribilar) så kanske vi ska lämna det till expertisen i Kina, och istället satsa på att utveckla bränsleceller till elbilar (bränslecellsbilar)?
Allinug skrev:Om vi nu inte klarar att bygga batterier till elbilar (batteribilar) så kanske vi ska lämna det till expertisen i Kina, och istället satsa på att utveckla bränsleceller till elbilar (bränslecellsbilar)?
Det pågår, men är väldigt långt från produktion och industrinivå än. KTH och Chalmer håller på så vitt jag vet.

/Thomas
valln skrev: tor 13 mar 2025, 20:39 Till oljeälskarna
Det handlar varken om olja eller elbilen verkningsgrad när vi pratar Northvolts kollaps

88.000.000.000 Skr, 5000 personer och 7 års jobb och noll producerade batterier med svenskt innehåll.

Det räcker inte med stora ord och en vacker vision. Man måste ha kompetens och kunna producera, annars går det så här.

Der är ju inte så att de saknat pengar, de har ju badat i pengar .
Derank skrev:https://www.svtplay.se/video/KDvMrWb/up ... sition=129
Hyfsat kvalitativ granskning. Frågan är bara varför SVT (och i princip alla andra main stream media) sjöng med i kören så pass länge, trots alla varningsflaggor som kom ganska tidigt. Bara det att det regnade offentliga medel över Northvolt borde vara skäl nog att granska även om inga oegentligheter misstänks, men kan misstänkas. Och det kan det alltid när mycket pengar är inblandade. Framförallt när det är andras pengar.

Man borde åtminstone blivit mera skärpt när AP-fonderna gick in och investerade i Northvolt som inte var börsnoterat. Jag har för mig att AP-fonderna undvikit icke börsnoterade bolag innan. Men självklart är det så att man inte ville förstöra något från medias sida. Uppdraget att vara folkets tjänare och ställa kritiska frågor och objektivt granska var inget som SVT tyckte var viktigt.

Tvärtom, SVT:s "Den gröna kapplöpningen" sändes hösten 2023. Där fick Peter Carlsson göra reklam för Northvolt, och andra ledare för andra gröna bolag fick tillfälle att göra samma sak. Som en uppföljning av programmet hade SVT ett panelsamtal "Samtal om den gröna kapplöppningen" där programledaren Camilla Kvartoft myste när Jan Moström (VD LKAB), Svante Axelsson (Fossilfritt Sverige) och Henrik Henriksson (VD H2Greensteel, numera Stegra) ryggdunkade och berömde varandra om hur duktiga de var. De uttryckte bl.a. följande fraser: "Vilka fantastiska ledare vi är!" "Du också" "Det tycker jag är mest imponerande, vilka hjärtan som bultar" "Det är mycket tyckande i de här frågorna" "de här olika professorerna från olika folkhögskolor" "Det är väldigt många som lutar sig tillbaka på läktaren och tycker väldigt mycket" "Är det så att kunskapsnivån inte är så hög så kanske man tycker ännu mera" Då skrattade publiken och Camilla Kvartoft log och myste mycket tydligt.

Det var äckligt att se. Det var i princip gratis marknadsföring och reklam för de inblandade bolagen, ofrivilligt betalt av skattebetalarna. Totalt partiskt från SVT. Inga kritiker fanns på plats och kunde bemöta påhoppen. Programmet med panelsamtalet togs bort från SVT play 13 maj 2024. Varför då? Ja, SVT begrep nog att loppet var kört. Men programmet finns på YT för den som vill se spektaklet. Tills dess sjöng SVT ohämmat med i kören om hur bra bl.a. Northvolt var.

Men, men. Det återstår att se vad de "duktiga" ledarna i panelsamtalet kommer att åstadkomma i verkligheten. De har mycket kvar att bevisa innan de har gjort sig förtjänta av den höga svansföring de hade under panelsamtalet.

Nu kom SVT äntligen med Uppdrag granskning där Northvolt granskades. Men alldeles för sent. I annan (alternativ) media var problemen kända långt tidigare. Och naturligtvis bland de flesta anställda samt i synnerhet hos alla de leverantörer som inte fick betalt. Och som nu aldrig får betalt. Bättre sent än aldrig för SVT:s del. Men det är skamligt och hyckleri från public service sida att sjunga med i en kör som sjunger falskt, och när loppet är kört kvickt göra en kritisk granskning för att rädda sitt skinn. Men mig lurar de inte.

Förhoppningsvis blir det efterräkningar för Northvolts ledning. De har betett sig ytterst skamlöst och omoraliskt mot alla småföretag som har fordringar på Nortvolt, och som för sent fattade att loppet var kört. Vi får se vad juridiken säger.

Affärsvärlden skrev:Fängelse eller inte, rättvisa behöver skipas efter Northvolt
Northvolt borde ha ansökt om konkurs redan i höstas. Det var redan då uppenbart för Afv och andra. Men det dröjde till nu. Styrelsens dröjsmål borde göra dem personligt betalningsansvariga. Inte minst för det miljardbelopp som Northvolt har betalat till rådgivare istället för till de seriösa småföretagare som Northvolt lurat med sina osanningar. Ansvaret vilar även tungt på hejaklacken i media som in i det sista har medverkat till bluffen.
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94

Kör du via telefonen kan det vara som s&ari[…]

V60 och mönsterdjup

Hade samma dilemma. Knappt 3mm kvar på tv&ar[…]

Vet inte om man skall skratta eller gråta. I[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte s[…]