Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David6362
Efter ja har kört min v60 T8 2019 så stinker de bensin runt förarsidan av bilen, oavsett om ja har kört på endast elen så luktar de ändå, de droppar eller läcker inget under bilen
Tack på förhand
av NordT6
Luktar det råbensin? Luktar ju lite fuffens när man precis parkerar när man kört på el och bensinvärmaren bränner ur å släcker också
Användarvisningsbild
av Steffe3
Samma med min T6, så skulle tro som ovan, att det är värmaren som luktar lite funky. Kan lukta lite åt plasthållet ibland också.
Användarvisningsbild
av mikkiz
TonyGalento2 skrev:Så luktade min t6a , det visade sig att bränsleledningen var klämd! Verkstaden hittade felet efter 3dje besöket!
Vet du vart den va klämd?
av Sainwave
Har lite samma issue med min 2021 XC60 T6 Recharge som vi köpte för 3 dagar sedan. Har noterat vid korta sträckor (som mest använder el) att det alltid luktar lite bränt och ibland lite bensin-aktigt. Har inte kört någon längre sträcka, förutom då jag hämtade bilen vilket tog typ 1,5 timme - minns ingen lukt efter jag parkerade hemma då. Det känns ju lite oroväckande oavsett, har funderat en hel del vad det kan va, är det Recharge funktionen som blir varm? Ska känna på fälgarna vid nästa stopp så det inte är broms relaterat. Oavsett lite olyckligt.
av MaverickJS
Sainwave skrev: fre 28 mar 2025, 16:10 Har lite samma issue med min 2021 XC60 T6 Recharge som vi köpte för 3 dagar sedan. Har noterat vid korta sträckor (som mest använder el) att det alltid luktar lite bränt och ibland lite bensin-aktigt. Har inte kört någon längre sträcka, förutom då jag hämtade bilen vilket tog typ 1,5 timme - minns ingen lukt efter jag parkerade hemma då. Det känns ju lite oroväckande oavsett, har funderat en hel del vad det kan va, är det Recharge funktionen som blir varm? Ska känna på fälgarna vid nästa stopp så det inte är broms relaterat. Oavsett lite olyckligt.
Har du tillskottsvärme/komfortvärme igång? I så fall går brännaren för att få upp temperaturen, och den kan lukta lite när den går.
Användarvisningsbild
av mikkiz
Tycker min oxå luktar fast jag kört med el, kör jag längre sträckor på bensin så känner jag ingen lukt.
Och min bil har ju elvärmare
av Sainwave
MaverickJS skrev:
Sainwave skrev: fre 28 mar 2025, 16:10 Har lite samma issue med min 2021 XC60 T6 Recharge som vi köpte för 3 dagar sedan. Har noterat vid korta sträckor (som mest använder el) att det alltid luktar lite bränt och ibland lite bensin-aktigt. Har inte kört någon längre sträcka, förutom då jag hämtade bilen vilket tog typ 1,5 timme - minns ingen lukt efter jag parkerade hemma då. Det känns ju lite oroväckande oavsett, har funderat en hel del vad det kan va, är det Recharge funktionen som blir varm? Ska känna på fälgarna vid nästa stopp så det inte är broms relaterat. Oavsett lite olyckligt.
Har du tillskottsvärme/komfortvärme igång? I så fall går brännaren för att få upp temperaturen, och den kan lukta lite när den går.
Ah, japp, det var problemet. När jag stängde av den så får jag ingen sån där lukt längre. Tack för tipset!
Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Har märkt att man ibland får dra å[…]

Broms höger fixas aldrig

byt bromsokshållaren och slangarna fram till[…]

Bygga vevhusventilation?

En sak som också är viktig är att […]