Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

I morgon kan det vara dags.

DN skrev:Northvolt kommer att ansöka om konkurs i morgon bitti om inte bolaget får in nytt kapital innan dess, uppger källor för DN.

Konkurshotet ska gälla hela den svenska verksamheten, som länge dragits med stora ekonomiska problem.

Enbart en mindre krets på Northvolt ska än så länge känna till det stundande beslutet.

Northvolts styrelse väntas fatta ett definitivt beslut om bolagets framtid under kvällen eller tidigt i morgon bitti, uppger två av varandra oberoende källor för DN. Om krisdrabbade Northvolt inte lyckas få in nya pengar under tisdagen kommer styrelsen att fatta beslut om att ansöka om konkurs.

En konkursansökan ska i så fall skickas in under onsdagen. Även regeringen har informerats om situationen, enligt DN:s uppgifter.
Nu är det dags.

DN skrev:Nu har Northvolts styrelse fattat beslutet. Bolaget ska ansöka om konkurs, och ansökan skickas in under morgonen, enligt DN:s uppgifter. Även regeringen har hållits informerad om situationen.
Patetiskt alltihopa. 88 miljarder har man tydligen bränt av utan att lyckats producera ett enda batteri med Svenskt innehåll. de få batterier man lyckades knåpa ihop var med kinesiskt importerat innehåll...

Galet, jag startade tråden 2017 för det kändes som en upplägg bara för att blåsa staten, kommunen och andra investerare, nu 7 år senare och 88 miljarder så är det ett faktum.

Stålverka 80 i megaformat......

Men någon skrattar ju hela vägen till banken i alla fall.

"SVT: Du har tjänat 200 miljoner på Northvolt. Hur känns det?

– Det är en dum fråga. Jag vill inte kommentera det, säger Carlsson."

Vad smäller härnäst ...

Luleå och SSAB nu planerar för en investering på 50 miljarder kronor i fossilfritt eller i Boden med Harald Mix

Vad ligger näst i Pipen.... Kanske AI när någon opportunist lyckas övertyga investerare att vi måst bygga en egen lösning för 100 miljarder som är bättre än de plattformar som tas fram i USA och Kina just nu.
VolvoB20 skrev:Patetiskt alltihopa.
Ja, verkligen. Lätt att säga med facit i hand. Men jag personligen har aldrig trott på att Northvolt skulle lyckas. Av rent matematiska skäl.

VolvoB20 skrev:Vad smäller härnäst ...
Allt som är beroende av att andra betalar, och nästan förutsätter en planekonomi, smäller förr eller senare när andras pengar tar slut. Alternativt smäller det för att det saknats resurser och/eller teknik. Enkelt att förstå. Det har dessutom historiskt testats i verkligheten i hela nationer genom politiska ideologier. Det har alltid misslyckats. Northvolt kunde inte undkomma detta faktum. Det går att göra en lång lista på satsningar som kommer att smälla av samma anledningar. Vissa av dessa är redan på god väg att smälla. Det går att skapa nya trådar i forum om var och en av dessa satsningar. Diskussionerna kommer att bli likartade. Slutet blir detsamma. För alla.

Men jag tror pinan förlängs ytterligare. Nu säger vissa politiker att staten ska gå in som delägare.

DN skrev:Socialdemokraterna utesluter inte att staten går in som delägare i Northvolt för att rädda kvar verksamheten i Sverige.

– Man ska inte stänga dörren till en så viktig framtidsindustri, säger Fredrik Olovsson (S).
Det är inte omöjligt -- men långt ifrån säkert (eller ens troligt) att någon köper Northvolt.

Ur mitt perspektiv är en av huvudanledningarna att det var omöjligt att få till en rekonstruktion av Northvolt att det inte klarade av att få igång produktionen. Hade de fått igång produktionen, men inte nått lönsamhet hade det varit relativt enkelt att ordna genom en nedskrivning av skulderna. Det gjordes med t.ex. Northland Resources, numera Kaunis Iron. Nu fungerar inte produktionen och då är det dödfött att försöka rädda verksamheten.

Om någon ny ägare ska gå in så måste de tro på att de får igång produktionen. Det skulle kunna vara en existerande batteritillverkare. Nu verkar det inte som om de är över sig intresserade -- men det är fullt möjligt att jag har fel. Ska det gå att få ordning på produktionen krävs med stor sannolikhet någon med bevisad kompetens inom området.

Någon annan kan säkert också försöka att köpa konkursboet. Jag skulle inte bidra till det med mina pengar. Det verkar inte vara enkelt att få det att fungera... :-(
Den 9 juli 2024 bodde jag på Quality hotell Ekoxen Linköping och skriv inlägg nummer 1546642 på sidan 48 i den här tråden. Lås gärna sidorna efter det och ett halvår framåt. Riktigt intressant diskussion att läsa.
Precis som då adresserar jag inte den här posten till någon särskild forumit.

Alla som åtminstone har läst i en fysikbok på gymnasiet borde ju inse att elbilens energiekvation är fullständigt överlägsen vad gäller eldrift vs fossilbil. En Volvo XC60 diesel drar kanske 0,6 l/mil och det motsvarar 6 kWh, 1 liter diesel innehåller alltså 10 kWh. Polestar 4 kan man köra på 2 kWh per mil. Det skiljer alltså en faktor 3 i förbrukad energi. Då har jag inte ens tagit med energin som åtgår att utvinna dieseln och ta det macken.

Svensk el produceras med vattenkraft, vindkraft, kärnkraft mm. Olja produceras av länder som Ryssland, Mellanöstern och Afrika. Naturligtvis producerar också USA, Norge men oljeproduktionen göder andra mindre trevliga länder.

Northvolt startades av Peter Carlsson, Harald Mix och Carl-Erik Lagercrants. Exempelvis Peter Carlsson är ekonomiskt oberoende för länge sedan. Han kan lätt ha Tesla aktier för 1 miljard kronor. Till och med Henrik Henriksson på Stegra sa i en dokumentär att han var ekonomiskt oberoende och gjorde de här för sina döttrar. Hans karriär var på Scania. Peter Carlsson har också varit på Sony Ericsson.

Som jag har förstått det fungerar det kapitalistiska systemet i Sverige att det är i början av karriären man riskerar sin privatekonom om företaget skulle gå omkull. Personerna som jag nämnde i stycket ovanför är jättelänge sen som dom behövde satsa egna pengar, dom har alltså kommit så långt att dom bara behöver satsa andras pengar.

Däremot satsar dom sitt namn och det är det sista du ska sälja som en gammal kursare sa till mig!
Kina är helt dominerande på batteritillverkning, men även en stor aktör på leveranskedjor för råvarorna.

Att vi i Europa skulle kunna konkurrera med Kina är nog ett önsketänkande.

• Kinesiska staten subventionerar kraftigt både batteritillverkning och leveranskedjor
  • Kina bedriver utvinning i Afrika samt några andra u-länder
  • Man har låg miljöhänsyn för att minska kostnader
  • Man har låg/ingen hänsyn till arbetsrätt för att hålla arbetskraftskostnader nere
  • Man använder billig fossil energi
Kina fortsätter med sina subventioner trots att det råder överkapacitet i tillverkningen.

Bedömare anser att KIna motarbetar att andra länder ska kunna kunkurrera med Kina om batteritillverkning. Som en ren tillfällighet slutade KIna att exportera grafit till Sverige i samband med att Northvolt startades.

EU är mycket medvetna om detta och det har bildats en akademi kallad EBA250 för att främja batteritillverkning inom Europa. Jag vet inte om någon annan batterifabrik lyckats inom Europa utan att importera teknik och/eller material från Asien. I så fall kanske det vore en lämplig ägare. Själva grundidén med EBA250 är just att Europa ska ha inhemsk batteritillverkning utan beroende från Kina. Men det kommer att bli oerhört svårt att få lönsamhet i batteritillverkning så länge som Kina håller priserna nere genom sitt agerande. För att lönsamhet ska kunna uppnås med våra krav på arbetsmiljö, arbetsrätt, miljöhänsyn, mm. så behöver batteripriset stiga. Men det tål inte elbilsmarkanden. Och att subventionera verksamheten innebär inget annat än att kostnaderna slås ut i samhället i stort. Kan samhället bära detta i kombination med att vi håller på att avindustrialisera en stor del av Europa som en följd av alla förbud, krav och regleringar?

Att en Northvolt skulle säljas till en kinesisk ägare skulle nog EU sätta stopp för. Om inte annat skulle vår egen myndighet ISP (Inspektionen för strategiska produkter) ha invändningar.

Battstat.jpg
Battstat.jpg (79.23 KiB) Visad 218 gånger
Battsupp.jpg
Battsupp.jpg (86.23 KiB) Visad 218 gånger
valln skrev:En Volvo XC60 diesel drar kanske 0,6 l/mil och det motsvarar 6 kWh, 1 liter diesel innehåller alltså 10 kWh. Polestar 4 kan man köra på 2 kWh per mil. Det skiljer alltså en faktor 3 i förbrukad energi. Då har jag inte ens tagit med energin som åtgår att utvinna dieseln och ta det macken.
Du har heller inte tagit med energin för batteritillverkningen, omsättningsförluster, gridförluster, självurladdning, etc. Men det viktigaste av allt: du glömde att över 60% av världens elproduktion är fossilt framställd, en stor del av detta med samma dåliga verkningsgrad som en dieselmotor. Det finns även en del poster du glömde med diesel också. Men summan är tyvärr att det inte blir någon större skillnad för klimatet oavsett vad man väljer. Men det kanske inte var den aspekten som var viktig? Helt klart är att båda alternativen har många andra fördelar resp. nackdelar som värderas olika beroende på användarens behov och plånbok. Fritt för var och en att välja. Ännu så länge...
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 95
Konstigt lampfel volvo 940

Låter som jordfel till mätarhuset d&ari[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]