Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

XC60 D5.

Har blivit varse om läckage vid oljefiltret/oljefilterhus som måste har pågått under en längre tid.

Det är oljigt där man skruvar fast oljefiltret, ned på fästet på motor, ned på slang/elkablage under oljefilterhuset och nu har det små droppat på generatorn.

Skall detta enbart vara från o-ringen på oljefilterkoppen? Kan det vara någon annan o-ring på oljefilterhuset? Eller kan koppen eller oljefilterhuset ha spruckit för att små läcka?
Någon som har sprängskiss över oljefilterhuset?

Märkligt att verkstaden inte har tagit upp detta problem med läckage så att man kan åtgärda detta. O-ringen och filtret byts varje år så det borde väl inte vara fuktigt och så mycket olja som har läckt ur.
Senast redigerad av 1 Sharkbait, redigerad totalt 0 gånger.
fjohan82 skrev: lör 08 mar 2025, 20:58 Det låter på din beskrivning som det är en 5-cyl diesel.

Hittade denna som dock är för 5-cyl bensin men de ser kanske ut på liknande sätt, båda har filtret monterat uppe på motorn.
https://www.volvopartswebstore.com/show ... Line=11324
Uppdaterade första inlägget med att det är en D5.

Tack för länken.

Laddade upp 4 bilder. Svårt att få med på bild allt men ser ut som det kommer från koppen/filtret men skall det kunna sprida sig som det har gjort? Är det några andra slangar som gömmer sig under tex insuget som kan läcka?
Tvätta rent en gång först, så du kan göra lite säkrare diagnos.
Annars bara byta hela oljefilterhuset(oljefällan) och tillhörande två slangar.
Är väl (var iaf) runt 2500 material + drygt 1h arbete. Ska packningarna bakom oljefilterhuset bytas så måste det ändå demonteras.
KalleJ skrev: sön 09 mar 2025, 05:32 Tvätta rent en gång först, så du kan göra lite säkrare diagnos.
Annars bara byta hela oljefilterhuset(oljefällan) och tillhörande två slangar.
Är väl (var iaf) runt 2500 material + drygt 1h arbete. Ska packningarna bakom oljefilterhuset bytas så måste det ändå demonteras.
Tack för info om pris.. var det från Volvo? Tyckte det var lite svårt att just hitta oljefilterhuset/pris. Hitta mest packning till oljefilterhuset.

Hade tänkt att det blir dagens aktivitet att rengöra allt så det blir enklare att felsöka.
Håller med föregående talare, ser mer ut som det kommer inloppsröret ovan, det kan man behöva täta, det har jag gjort på min V60 D4.
Tack för info med text och YouTube.

Ja, det verkar onekligen som läckage vid den där nippeln som de visar på YouTube.

Vad är det för packning på tub som man skall använda sig av?

Ryssen som visar ett fäste som saknas. Det saknas på min med. Det finns ett fäst på insugsröret som bara hänger i luften. Troligtvis pga det så hade insugsröret nästan tryckt sönder kabeln som ligger på motorn och under röret.
Finns fästet att köpa hos Volvo?

Som vanligt när man bara skall skruva lite men det växer vidare. Hade ett kvitter runt generatorn/mulitiremen så hade tänkt att byta multirem, spännrulle, ac-rem och frihjulet på generatorn. Vid inspektion upptäckte jag oljeläckaget.

Nu drar det med packningen till oljefilterhusets packning, täta den där nippeln som helt klart släpper ut olja, slangen från nippeln till motorn satt inte allt för hårt med klämma på nippeln, slänga på ny o-ring till filterkoppen, generatorn såg tråkig ut men den fungerar efter mätning men frihjulet har rostat fast.
Tycker att luftröret var lite bubbligt i plasten vid nippeln som läcker. Ett nytt luftrör är väl härligt prissatt. Var oljigt vid näste rördel i skarven med till turbon.

:party: :party: :party:
Det blev byte av ac-rem, multirem, spännrulle och ny generator.
Kvitter från området är borta. Märkliga elfel är också borta.

Luftröret är tätat vid givaren. Får hålla uppsikt över området.
Fästet som saknas från fabriken till luftröret införskaffades och blev stor skillnad på stabilitet med luftröret och fästet skapar utrymme för kabeln som ligger under luftröret mot motorn. För mig hade luftröret tryckt sönder plasthöljet till kabeln.

Alla som saknar detta fästet bör köpa och montera det!
Fäste : 30741409. 1 st.
Skruv : 982775. 2 st.

Verkar inte som att Volvo känner till fästet utan man måste komma med artnr. Tur att ryssen har delat med sig på YouTube om detta.

Oljefilterhuset kan man dela på och där sitter en packning. Denna packning säljer inte Volvo löst utan de säljer enbart komplett oljefilterhus för enbart 3000-3500kr.

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]

Kolla att du kan rucka på oken tills inre […]

Jag vet inte vilken EQS du suttot i, men den &aum[…]