Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
vjohnj skrev:
Allinug skrev:Vad är det som du tänker på? Är det SD:s trollfabriker och påverkanskampanjer från främmande makt som du tycker censureras genom EU-lagar som antagits för att skydda demokratin?
Nope sorry.
Hur folk kan ej säga vad o hur fel saker är i eu utan få ex böter eller som ex uk fängelse för saker. Samt hur folk från eu kan ej accesa x ryss media.
Tydligen kan inte folket tänka själva men eu vet hur tänka.. ok uk är inte i eu men.

Men kanske saker är bättre I Västerås? Men klart det är SD troll.... pajas tds
Att USA vill använda utpressning i den sitts Ukraina är visar ju endast att USA är beredda att gå långt i sitt agerande. Det är fel väg att skapa fred. I stället sätter det igång mycket aktivitet bakom kulisserna. WW3 skulle jag inte förvåna mig över om Trump får hållas. Att köra utpressing mot Ukraina i den konflikt Ukraina har med Ryssland startar en kedjereaktion av vaksamhet m.m. WW3 tror jag personligen kommer utkämpas på "nätet" med kollapser i infrastrukturens administration.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Allinug
Med EU har det skett en förskjutning av demokratin från riksdagen till regeringens ministrar och myndigheter. Riksdagen ska ju företräda oss, så det är dåligt. Vi får höra när riksdagen diskuterar beslut som redan tagits av EUs ministrar.

För kommuner och regioner är det möjligt att direkt engagera sig i europeisk politik, genom EU-bidrag och samarbeten med andra i EU. Så för Västerås är väl detta bra, men andra kommuner har ju samma förutsättningar beroende på vilka som sitter vid makten.

För att påverka världspolitiken är nog EU enda möjligheten.

Men det finns helt klart förbättringspotential i den demokratiska processen med EU. Jag hoppas att det är det som JD Vance menade när han talade om ”hotet inifrån”, men jag tror att han menade att EUs regler för att hindra spridande av desinformation var ett hot mot yttrandefriheten. Men EU tänker att reglerna är för att skydda demokratin mot påverkan från anti-demokratiska krafter.

Så det är inte bara militärt som man behöver skydda demokratin.
Användarvisningsbild
av Funk
vjohnj skrev:
Allinug skrev:Vad är det som du tänker på? Är det SD:s trollfabriker och påverkanskampanjer från främmande makt som du tycker censureras genom EU-lagar som antagits för att skydda demokratin?

Nope sorry.
Hur folk kan ej säga vad o hur fel saker är i eu utan få ex böter eller som ex uk fängelse för saker. Samt hur folk från eu kan ej accesa x ryss media.
Tydligen kan inte folket tänka själva men eu vet hur tänka.. ok uk är inte i eu men.

Men kanske saker är bättre I Västerås? Men klart det är SD troll.... pajas tds

i UK var det hets mot folkgrupp och anstiftan, jag gissar att du menar svepet rätt nyligen efter/under kravallerna. Det är straffbart på många ställen, t.o.m de flesta..
Att accessa rysk media är inte helt stoppat, bara stoppat TV på samma sätt som ryssland stoppat allt som inte är statskontrollerat.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Camel
Tragiskt att folk är så godtrogna. Att hänvisa till EU-stadgan om de grundläggande rättigheterna, artikel 11 - Yttrandefrihet och informationsfrihet, är en sak. Men i verkligheten har folket inte den frihet att yttra sig som föreskrivs i stadgarna. Långt därifrån. Storbritannien har gått längst inom den utvecklade delen av Europa i att begränsa yttrandefriheten, inkluderat fysiska metoder. Men de är ju inte med i EU längre. Kvar inom EU finns ett stort antal länder som begränsar folks frihet att yttra sig. Sverige inräknat. Det är lätt att tycka att censur är berättigat för att kväsa åsikter som man själv inte delar. Men det är en extremt farlig väg som förr eller senare slår tillbaka på alla. Det finns mycket att säga om detta, speciellt rörande kriget i Ukraina och den information folket ges i den utvecklade delen av Europa. Folket i Ryssland får inte veta sanningen om kriget. Det ser Putins regim till. Folket i den utvecklade delen av Europa får inte full information om kriget i Ukraina och spelet bakom. Det ser EU och de olika ländernas regeringar till. Den som tror att folket i den utvecklade delen av Europa får full information om kriget i Ukraina och spelet bakom, och att det bara är folket i Ryssland som förs bakom ljuset, är otroligt naiv.

Rowan Atkinson om yttrandefrihet
Användarvisningsbild
av Funk
vjohnj skrev:Satt o kollade på 60 minutes ett tag om hur polisen i Tyskland jagade fol för deras åsikter
Jag tror ju knappast det var för åsikterna dom jagades utan snarare hur dessa åsikter kanaliserades, t.ex hets mot folkgrupp, anstiftan etc. Ett ämne som är uppebart extra känsligt för tyskar av historiska skäl.
Någon nämnde UK, det var samma sak där.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
vjohnj skrev:I 60min säger dom att om du sprider "falsk" info så ... sårar du så... "hate" så...
Uk samma fast hårdare ex "intent to cause distress or anxiety,"

kan köpa om du uppmanar till ex mord etc,etc men såra folk...

Sedan kolla vad som har skrivit om i tidningar. om denna morallag i sverige. Även om du inte kar kört på fyllan så kan du bli av med KK för du har höga levervärde... Enligt Transportstyrelsen Då får du ett starff för nått du inte ha begått
Exemplet med levervärden är inte relevant, det kan man tycka vad man vill om men är ett annat ämne..

Det första kan vara uppvigling, anstiftan eller ärekränkning . Allt reglerat i lag även här.
Vari ligger problemet, att tyskarna tar t.ex hets mot folkgrupp på allvar, eller hur tänker du ?
Det är väl inte så konstigt att jag får tycka att en person är ett rövhål, men kanske inte tillåts stå på dennes gata och skrika till grannarna att dom borde tycka detsamma.

/Thomas
  • 1
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 147

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]