Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FredrikDegerman
Hej på er!
Jag har fått vibrationer som känns i stolen vid vissa hastigheter för att i vissa inte kännas alls. Första ”känningen” kommer vid 40 km/h för att sedan avta och komma igen vid ca 80 km/h. Ibland under acceleration en del missljud, men inte alltid.
Har varit under upphöjd bil och kan inte se eller känna något direkt uppenbart men tanken pekar mot stödlagret även om kardan snurrar på bra. Men hur mycket ska gummit flexa? …och stödfjädern verkar ha flyttat sig lite. Funderar även kring knutkorsen? Hardyskivan? (Ser lite sprucken ut)
Slänger upp lite bilder. Kommentera gärna!
Bilen har gått ca 25 000 mil, alltså knappt inkörd.
/Fredrik
Bilagor
IMG_6184.jpeg
IMG_6184.jpeg (4.5 MiB) Visad 1744 gånger
IMG_6179.jpeg
IMG_6179.jpeg (4.79 MiB) Visad 1744 gånger
IMG_6176.jpeg
IMG_6176.jpeg (4.35 MiB) Visad 1744 gånger
IMG_6181.jpeg
IMG_6181.jpeg (4 MiB) Visad 1744 gånger
Senast redigerad av 1 FredrikDegerman, redigerad totalt 0 gånger.
av FredrikDegerman
Knutkorsen har ju smörjnipplar och även om det är "för sent" och de skall bytas så kanske jag kan få lös dem till den grad att jag får bekräftat att det kan vara källan till vibrationerna, För det skakar på rätt bra nu och tycker det ökar hela tiden. Detta är ju en "daily driver" för mig så den rullar på en del. Mest i stan men ändå
Men jag får testa i helgen
av FredrikDegerman
Har varit under bilen igen och jag blir ändå lite fundersam. Visst, knutkorsen ser lite slitna ut men allt löper fint när man snurrar på drivaxeln. Likaså tycker jag att stödlagret känns fint/tyst. Men man kanske inte känner det med handkraft?
Jag testade även att pallbocka upp bakändan och lägga bilen i växel och lät den "snurra på" samtidigt som jag kikade under. Inga missljud eller vibrationer då heller. Nu gasade jag inte på och den rullade ju relativt obelastad, men jag blir inte klok ändå.
Det enda jag egentligen kan klanka ner på (förutom ev knutkorsen då) är gummit till stödlagret. Om jag ruckar på drivaxeln upp och ner så flexar det relativt mycket och stödfjädern har kommit lite ur position. Man kan även se att det har spruckit i överkant. Men kan detta påverka så mycket att hela bilen vibrerar när man kör?
Användarvisningsbild
av lennarte
Du måste ta loss kardanstången från bakaxeln så du kan vrida ordentligt på korsen. Du behöver inte ta bort den, bara ta loss den baktill så du kan vrida på korsen i olika vinklar.
Användarvisningsbild
av Chris72
Precis som Lennart skriver så bör man lossa kardanen så man verkligen kan vrida o vicka på korsen, det allra minsta glapp/spel kan ge såna vibrationer. Hade en 245a med de symptomen och det var inte lätt att hitta vilket kors det var, ett knappt märkbart glapp, men oxå lite kärvande samtidigt gav dessa vibrationer på den.
Stödlagergummit ser rätt använt ut, men vet inte om det ger såna symptom, är ju snarare tvärtom de som bytt köpt eftermarknads stödlagergummi har fått problem med vibrationer efter det p.g.a gummit är allt för styvt.
//Chris
Användarvisningsbild
av MickeEng
Hallå!
Hade 144:a-74 på sent 80tal bakre knutkorset var sopslut det som märktes var ett klonk vid start bakåt/framåt lite klonk när man gick på o av gas inga vibrationer när man körde. Plocka ner kardan och lämna in den hos en firma som renovera den märkte ingen större skillnad förutom att klonket var borta och man hade en frisk kardan.
Känns som det kan var stöd lagret eftersom det sitter just under stolarna.
Mvh///Micke.E
av FredrikDegerman
Tack alla
Har nu beställt ny Hardyskiva, nya knutkors samt nytt stödlager inkl gummi och fjäder.
Återkommer med uppdatering när det är bytt!…även om när man byter allt, och har kanske så tur att vibrationerna försvinner, så får jag kanske aldrig veta vad av det som det specifikt var som var orsaken till vibrationerna. Men jag orkar inte hålla på och byta en del i taget när kardan liks är nerplockad…
Återkommer!😃

Generatorn brukar ligga ansluten direkt till batte[…]

Förra ägaren säger att den är […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Tjusigt, kan man lämna in sin bil för om[…]

Moderna elbilar klarar in rejäl kyla speci[…]