Moderator: Moderatorer
vjohnj skrev:Vi har haft den i Göteborg i flera år. Den är 45kr/kW för snittet av de 3 högsta topparna. Jag brukar toppa runt 7-8Kwh vintertid om det inte är något extrem kallt eller så, så det gör 360kr den månaden (taxa för 2025).Funk skrev:Har inte satt mig in i denna skatt/avgift.
Det är på individuellt hushåll, och är inte en skatt.
Vanligt och inte så bra scenario: Du kommer hem från jobbet , kopplar in elbilen. Du börjar laga mat och petar in en tvätt medans du väntar på på att potatisgratängen skall bli klar.. Det blir en rätt rejäl topp i det lokala nätet, framför allt om alla på gatan gör ungefär samma sak. Är det dessutom vintertid och det redan drar en del för uppvärming och kanske duschande ungdomar så blir det mycket.
/Thomas
Trodde dom bara skulle lägga den på alla int på hushållsnivå under högförbrukning.
Samt vad kommer denna fina extra bra avgift bli då?
lennarte skrev:Vi har ju timpris, men vad händer om vi går tillbaka till rörligt pris ??? Eller fast pris????Har ingen betydelse vilket typ av avtal du har, toppar som toppar.
EbbevonVolvo skrev:Jag ser att vissa elbolag tar ut effektavgift under dygnets alla 24 timmar. Det är väl inte så det är tänkt? Ska det inte bara vara under dom timmar som nätet är högt belastat, så som t.ex. på natten?Njae, det är i alla fall delvis för de lokala näten. Vi har som sagt haft det sedan rätt många år i Göteborgsområdet.
Funk skrev:Har ni då effektavgift dygnets alla 24 timmar?EbbevonVolvo skrev:Jag ser att vissa elbolag tar ut effektavgift under dygnets alla 24 timmar. Det är väl inte så det är tänkt? Ska det inte bara vara under dom timmar som nätet är högt belastat, så som t.ex. på natten?
Njae, det är i alla fall delvis för de lokala näten. Vi har som sagt haft det sedan rätt många år i Göteborgsområdet.
/Thomas
Kan inte tänka mig att XC60 däckdimensio[…]
Skroten som finns här har inget självplo[…]