Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1603683
Hej, ny på forumet! Har läst trådar på detta forum i över ett år utan att bli medlem, tyckte det räckte att läsa om de fel jag sökte efter mm.
Nu har jag hittat felet och vill själv dela med mig av mina erfarenheter.

Bytte till mig en 240 1988 som gått på Gotland
Mot en v70 + pengar i oktober 2023 lagom till min födelsedag, ville ha en bil som jag kunde mecka med själv och som var lätt att förstå sig på.
Vid hemkomst började sökande efter saknade lister mm, kollade youtube hur man gör saker, så jag vågade byta kamrem och vattenpump själv, efter det pajja värmefläkten den tog 4 dagar ca 4h per dag att byta själv då de börjat med en ram och satt en fläkt, sen byggt en bil runt.
Bytt remmar och en hel drös saker, tillbehör mm
Hottat upp bilen med nya dömpare, kraftigare fjädrar bak då jag kör mopeder på ställning på kroken samt släp mm.
Nu kommer det intressanta ang första elfelet:
Det började i början på vintern 2024
En morgon jag skulle till jobbet, backa jag ut ur kallgaraget, -10 ute, + 4 inne. Bilen startades, Pang! Huvudlyset pajjade när hellyset slogs på!
Hellyse fungerade, bak fungerade allt, men BÅDA halvljusen döda, hade nya i reserv sp bytte dem.
Bilen gick halva vintern utan problem, vid byte av växellådsolja och bakaxelolja upptäckte jag att Doris som bilen heter, läckte från ventilkåpan, köpte ny packning på biltema, läckte snart igen, köpte ny, läckte snart igen, sket i det och tänkte: tar det i vår! Gick en månan, sen var det så kladdigt av de ca 2dl olja som läckt ut så jag köpte nu en original packning från volvo, och den var bra mycket tjockare! Nu vart det tätt, körde vidare nån vecka till, båda framlamporna slocknade vid start en kväll! Bytte, npgon dag senare gick baklamporna ett i ett, började även lukta batterisyra, generatorn som överladdar? Lite kladd från olja på generatorn, men inte mycket, bytte batteri för 1000kr, 2v senare, börjar bilen att bli svprstartad och batteri dör foft, startar med nödstart, kommer hem, beställer en ny generator, får hem den på 2 dagar, byter, gamla var helt indränkt i olja ända in till lindningarna, fick ett ok batt av polarn, nu gick Doris igen några v. Inga lampor som guck sönder, men nu började hon att inte vilja starta och en ggr stanna mitt under körning. Började mäta, bytte fördelarlock och rotor, kollade trådar här på forumet och på youtube.
Bytte bränslepump, filtret, bränslereguleringen till insprutet ville ändå inte, kollade ALLA jordpunkter, rengjorde mm, bytte jordflätor, ville äbdå inte gå igång, bytte tändspole och tändstift, tändkablar mm, ville ändå inte, bränslerelät klickade inte alls, bytte det med till nytt, polarn koppla batt till det och vhockade igpng relät, edmfter det gick hon 2 dagar till från jobbet utan problem, sen kom samma fel igen, bytte ALLA säkringar, även huvudsäkringen 25a till bränslestyrningen, ville ändå inte, läste hör om Hallgivare som min har i flrdelaren dp det är en tidig 1988 även började jag fundera på bränslestyrningsboxen. Var udag med frugan till Nyköpings lassarett, startade fint dit och hem, på macken i Gnesta ville hon inte starta igen, inte ett liv, ruckade på kablar, rengjorde fördelare och rotorns träffpunkter, ville inte, försökte 10min, sen bara gick hon igång! Men hackade och hostade och ville istortsätt dö. Körde hem och stängde av, flrsökte starta, inte ett liv! Bytt halva bilen, gjort allt jag läst om här, sett på youtube mm men samma fel ändå! Blev irriterad och min AdHd tog överhanden, slet bort 25a säkringshållaren i motorrummet med näven då det var det sista jag kunde byta och även tro att felet var iom inget liv what so ever! Tog sönder hållaren i delar och då först såg jag hur ledsen, trött och sliten den var av grön ärg! Klippte kablarna och satte dit en vattentät marinhållare med bra kopplingar och krympslangar, provstartade och hon hoppade igång så fort man nuddade nyckeln, gick upp i affekt 1 sek, lugnade sig perfekt direkt som hon ska, stängde av och startade 5ggr efter varandra utan problem, lät henne gå lite, gasade upp osv, lät henne bli varm. Stängde av, starta durekt igen. Lät henne kallna 2h, starta utan problem igen, problemet verkar löst, lagt ut 4000kr på nya delar, sen var felet en eldel för 50kr jag dessutom hade hemma helt ny haha.
Ska sägas att jag inte tycker att det var "onödigt" att lägga dessa pengar då det ändå är bra att veta att man har många saker nytt så hon går många år och många 1000mil till. Men elfel kan vara riktigt svåra att hitta, dessutom kan dem vara oförskämt enkla! Mitg tips till er är att kolla runt efter ärg på säkringar och kablar det första ni gör, sen allt annat som det tipsas om som jag inte behöver ta upp här :) känns iaf bra inför jobbresan i morgon att veta att jag själv löst mitt elfel och det känns väldigt bra!
Till sist, lite bilder på Damen :)
Bilagor
20250121_190955.jpg
20250121_190955.jpg (2.1 MiB) Visad 1689 gånger
20250227_135918.jpg
20250227_135918.jpg (4.67 MiB) Visad 1689 gånger
20250227_135933.jpg
20250227_135933.jpg (4.38 MiB) Visad 1689 gånger
20240828_110517.jpg
20240828_110517.jpg (1.6 MiB) Visad 1689 gånger
20241010_120535.jpg
20241010_120535.jpg (3.49 MiB) Visad 1689 gånger
20241010_120225.jpg
20241010_120225.jpg (3.51 MiB) Visad 1689 gånger
20241014_123009.jpg
20241014_123009.jpg (4.69 MiB) Visad 1689 gånger
20250305_155140.jpg
20250305_155140.jpg (1.3 MiB) Visad 1689 gånger
20250305_154056.jpg
20250305_154056.jpg (1.2 MiB) Visad 1689 gånger
#1603758
Samma fel uppkom idag på väg till jobbet, stannade och tog ut paket på ica, inte ett liv! Försökte 4 ggr med nyckeln i snabb följd, sen kom hon, hosta lite, men gick sedan igen till jobbet, jobbade från 13 till 21:30 bilen starta utan problem och gick hem 4,2 mil utan problem, stängde av hemma, startade igen direkt, den hostade och ville dö, men kom snart, ut igen efter 3h nu starta hon direkt. Tror det är något med varmstarten, ibland startar hon varm utan problem, inäbland tvärvägrar hon. Vet inte vad jag ska söka nästa sak. Någon skrev någonstans om 2L olja i full tank för att smörja något spjäll som sköter varm/kalluft in i motorn? Någon säger Hallgivaren i Fördelaren, någon annan tror jetronikstyrboxen. Börjar bli rådlös nu haha, trodde verkligen att det var säkringshållaren! Men icke! Samma fel kvarstår egter utbyte av många komponenter!!
#1603796
Nu har du kommit så långt att det inte går att sluta. Att lamporna bränns av tyder kanske på jordfel och liknande, men nu har du väl kommit tillrätta med det mesta av de åldersproblemen. Trösta dig med att en ny bil aldrig hade gått att fixa sådana fel på.
Utan att vara expert men bara "löst allmänbildad" på B230 så tänker jag på spridare resp motorstyrning. Ifall soppapumparna ger tryck som de ska - dvs inget med reläet eller så - är det relativt enkelt för dig att med papperstricket kontrollera att alla spridare gör sitt jobb. Lossa dem och lyft upp på ett rent flak papper, kör startmotorn en halv sekund och titta på spridningsbilderna. Därefter om du kan låna en ECU och kastbyta för ett experiment. Det kräver alltså en kompis med en likadan bil som går bra, så svårt. Det är som om ECU:n konstrar eller en givare som inte ger rätt signal. Ev kabelbrott/kontaktproblem.
Gnista har du, låter det som, men de här har väl en modul (förstärkare) som ibland går på lunch och troligen ger startproblem. Det säljs nya universalmodeller för rimliga pengar som kan vara något att prova med också. Men nu tänker jag sluta spekulera och låta de verkliga experterna träda in i diskussionen.
#1603802
Vissa modeller av 240 (340) och även 740 (91‐92) har ett amerikanskt (Bendix) tändsystem. Kallades på den tiden ofta för Chrysler tändsystem för det satt då även på Chrysler ägda Simca modeller. Det har inte gått till historien som något av dom bättre. Är det ett sådant du har??? Ser ungefär så här. Detta
(förmodligen) på en )Volvo 740
052413124821.jpg
052413124821.jpg (92.65 KiB) Visad 1260 gånger
8-)
#1604020
Helluu! Har ingen förstärkningsmodul på min tidiga 88, b230a lh med hallgivare i fördelaren, beställde en tändförstärkare, men finns ingen i bilen tog jag reda på, kom på sena 88:an. MEN har nu hittat hela felet!
Kabeln på tempgivaren satt på, men löst, tröck dit den så det klickade i spärren, nu går bilen som innan! Dvs startar U.A med varm motor! Så enkelt men så svårt att hitta. Att jag lagt ut på nya delar gör inget, då vet jag att halva bilens elsystem är nytt och halva bränslesystemet likaså och de ganla delarna sparas i reserv då jag VET att dem fungerar. Har tagit mig tid och tänkt vad gör vad och varför ditren och datten, testat, läst lig till, frågat, kollat videor på yt osv.
0kr i sökavgifter mm på verkstad iaf. Bilen har under tiden gått att använda ändå, men dragit lite mer soppa och varit svår på varmstart. Troligtvis har någon tidigare ägare haft isär kabeln men inte tryckt i den ordentligt. Under de 1,5år drygt jag ägt bilen har den setat där, len med tiden glidit mer och mer isär, gett konstiga fel, för att tillslut ha glidit isär helt.
Lärt mig mycket om bilen och konstruktion under tiden jag felsökt och bytt delar. Ser det som att lära mig, var ju därför jag skaffade bilen från början, mecka själv, lära mig. + Nostalgi då man är uppvuxen med 240. Mötte 2sr 240 ågare idag, båda hälsade glatt. Skulle inte existerat att 2st 240 hälsade på varandra för 35år sedan hehe.
Så nu ska det bli spännande att göra flera varmstarter framöver och se om det car detta felet som jag tror till 99,9 eller så nära 100% man kan komma, annat fel vore konstigt! ALLT annat fungerar som det ska.
#1604037
Skönt att höra! Fin bil och välkommen till forumet, förresten. 😊
B16-23 är oförstörbara, men det finns alla dessa givare... Tomgångsmotorns (om modellen har sådan) kontaktstycke kan luras på samma vis som din temp-givare. Jag har själv haft B230 som hackat, stannat och betett sig. Det är diverse kontaktstycken som ger dålig signal och de är svåra att få grepp på. Du ska ha beröm för din envishet!
Mha forumrävarna här skulle vi bygga en felsökningsguide för de här maskinerna...

Låter bra, var först inne på[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att al[…]

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]