- ons 05 mar 2025, 23:25
#1603683
20250121_190955.jpg (2.1 MiB) Visad 1689 gånger
20250227_135918.jpg (4.67 MiB) Visad 1689 gånger
20250227_135933.jpg (4.38 MiB) Visad 1689 gånger
20240828_110517.jpg (1.6 MiB) Visad 1689 gånger
20241010_120535.jpg (3.49 MiB) Visad 1689 gånger
20241010_120225.jpg (3.51 MiB) Visad 1689 gånger
20241014_123009.jpg (4.69 MiB) Visad 1689 gånger
20250305_155140.jpg (1.3 MiB) Visad 1689 gånger
20250305_154056.jpg (1.2 MiB) Visad 1689 gånger
Hej, ny på forumet! Har läst trådar på detta forum i över ett år utan att bli medlem, tyckte det räckte att läsa om de fel jag sökte efter mm.
Nu har jag hittat felet och vill själv dela med mig av mina erfarenheter.
Bytte till mig en 240 1988 som gått på Gotland
Mot en v70 + pengar i oktober 2023 lagom till min födelsedag, ville ha en bil som jag kunde mecka med själv och som var lätt att förstå sig på.
Vid hemkomst började sökande efter saknade lister mm, kollade youtube hur man gör saker, så jag vågade byta kamrem och vattenpump själv, efter det pajja värmefläkten den tog 4 dagar ca 4h per dag att byta själv då de börjat med en ram och satt en fläkt, sen byggt en bil runt.
Bytt remmar och en hel drös saker, tillbehör mm
Hottat upp bilen med nya dömpare, kraftigare fjädrar bak då jag kör mopeder på ställning på kroken samt släp mm.
Nu kommer det intressanta ang första elfelet:
Det började i början på vintern 2024
En morgon jag skulle till jobbet, backa jag ut ur kallgaraget, -10 ute, + 4 inne. Bilen startades, Pang! Huvudlyset pajjade när hellyset slogs på!
Hellyse fungerade, bak fungerade allt, men BÅDA halvljusen döda, hade nya i reserv sp bytte dem.
Bilen gick halva vintern utan problem, vid byte av växellådsolja och bakaxelolja upptäckte jag att Doris som bilen heter, läckte från ventilkåpan, köpte ny packning på biltema, läckte snart igen, köpte ny, läckte snart igen, sket i det och tänkte: tar det i vår! Gick en månan, sen var det så kladdigt av de ca 2dl olja som läckt ut så jag köpte nu en original packning från volvo, och den var bra mycket tjockare! Nu vart det tätt, körde vidare nån vecka till, båda framlamporna slocknade vid start en kväll! Bytte, npgon dag senare gick baklamporna ett i ett, började även lukta batterisyra, generatorn som överladdar? Lite kladd från olja på generatorn, men inte mycket, bytte batteri för 1000kr, 2v senare, börjar bilen att bli svprstartad och batteri dör foft, startar med nödstart, kommer hem, beställer en ny generator, får hem den på 2 dagar, byter, gamla var helt indränkt i olja ända in till lindningarna, fick ett ok batt av polarn, nu gick Doris igen några v. Inga lampor som guck sönder, men nu började hon att inte vilja starta och en ggr stanna mitt under körning. Började mäta, bytte fördelarlock och rotor, kollade trådar här på forumet och på youtube.
Bytte bränslepump, filtret, bränslereguleringen till insprutet ville ändå inte, kollade ALLA jordpunkter, rengjorde mm, bytte jordflätor, ville äbdå inte gå igång, bytte tändspole och tändstift, tändkablar mm, ville ändå inte, bränslerelät klickade inte alls, bytte det med till nytt, polarn koppla batt till det och vhockade igpng relät, edmfter det gick hon 2 dagar till från jobbet utan problem, sen kom samma fel igen, bytte ALLA säkringar, även huvudsäkringen 25a till bränslestyrningen, ville ändå inte, läste hör om Hallgivare som min har i flrdelaren dp det är en tidig 1988 även började jag fundera på bränslestyrningsboxen. Var udag med frugan till Nyköpings lassarett, startade fint dit och hem, på macken i Gnesta ville hon inte starta igen, inte ett liv, ruckade på kablar, rengjorde fördelare och rotorns träffpunkter, ville inte, försökte 10min, sen bara gick hon igång! Men hackade och hostade och ville istortsätt dö. Körde hem och stängde av, flrsökte starta, inte ett liv! Bytt halva bilen, gjort allt jag läst om här, sett på youtube mm men samma fel ändå! Blev irriterad och min AdHd tog överhanden, slet bort 25a säkringshållaren i motorrummet med näven då det var det sista jag kunde byta och även tro att felet var iom inget liv what so ever! Tog sönder hållaren i delar och då först såg jag hur ledsen, trött och sliten den var av grön ärg! Klippte kablarna och satte dit en vattentät marinhållare med bra kopplingar och krympslangar, provstartade och hon hoppade igång så fort man nuddade nyckeln, gick upp i affekt 1 sek, lugnade sig perfekt direkt som hon ska, stängde av och startade 5ggr efter varandra utan problem, lät henne gå lite, gasade upp osv, lät henne bli varm. Stängde av, starta durekt igen. Lät henne kallna 2h, starta utan problem igen, problemet verkar löst, lagt ut 4000kr på nya delar, sen var felet en eldel för 50kr jag dessutom hade hemma helt ny haha.
Ska sägas att jag inte tycker att det var "onödigt" att lägga dessa pengar då det ändå är bra att veta att man har många saker nytt så hon går många år och många 1000mil till. Men elfel kan vara riktigt svåra att hitta, dessutom kan dem vara oförskämt enkla! Mitg tips till er är att kolla runt efter ärg på säkringar och kablar det första ni gör, sen allt annat som det tipsas om som jag inte behöver ta upp här :) känns iaf bra inför jobbresan i morgon att veta att jag själv löst mitt elfel och det känns väldigt bra!
Till sist, lite bilder på Damen :)
Nu har jag hittat felet och vill själv dela med mig av mina erfarenheter.
Bytte till mig en 240 1988 som gått på Gotland
Mot en v70 + pengar i oktober 2023 lagom till min födelsedag, ville ha en bil som jag kunde mecka med själv och som var lätt att förstå sig på.
Vid hemkomst började sökande efter saknade lister mm, kollade youtube hur man gör saker, så jag vågade byta kamrem och vattenpump själv, efter det pajja värmefläkten den tog 4 dagar ca 4h per dag att byta själv då de börjat med en ram och satt en fläkt, sen byggt en bil runt.
Bytt remmar och en hel drös saker, tillbehör mm
Hottat upp bilen med nya dömpare, kraftigare fjädrar bak då jag kör mopeder på ställning på kroken samt släp mm.
Nu kommer det intressanta ang första elfelet:
Det började i början på vintern 2024
En morgon jag skulle till jobbet, backa jag ut ur kallgaraget, -10 ute, + 4 inne. Bilen startades, Pang! Huvudlyset pajjade när hellyset slogs på!
Hellyse fungerade, bak fungerade allt, men BÅDA halvljusen döda, hade nya i reserv sp bytte dem.
Bilen gick halva vintern utan problem, vid byte av växellådsolja och bakaxelolja upptäckte jag att Doris som bilen heter, läckte från ventilkåpan, köpte ny packning på biltema, läckte snart igen, köpte ny, läckte snart igen, sket i det och tänkte: tar det i vår! Gick en månan, sen var det så kladdigt av de ca 2dl olja som läckt ut så jag köpte nu en original packning från volvo, och den var bra mycket tjockare! Nu vart det tätt, körde vidare nån vecka till, båda framlamporna slocknade vid start en kväll! Bytte, npgon dag senare gick baklamporna ett i ett, började även lukta batterisyra, generatorn som överladdar? Lite kladd från olja på generatorn, men inte mycket, bytte batteri för 1000kr, 2v senare, börjar bilen att bli svprstartad och batteri dör foft, startar med nödstart, kommer hem, beställer en ny generator, får hem den på 2 dagar, byter, gamla var helt indränkt i olja ända in till lindningarna, fick ett ok batt av polarn, nu gick Doris igen några v. Inga lampor som guck sönder, men nu började hon att inte vilja starta och en ggr stanna mitt under körning. Började mäta, bytte fördelarlock och rotor, kollade trådar här på forumet och på youtube.
Bytte bränslepump, filtret, bränslereguleringen till insprutet ville ändå inte, kollade ALLA jordpunkter, rengjorde mm, bytte jordflätor, ville äbdå inte gå igång, bytte tändspole och tändstift, tändkablar mm, ville ändå inte, bränslerelät klickade inte alls, bytte det med till nytt, polarn koppla batt till det och vhockade igpng relät, edmfter det gick hon 2 dagar till från jobbet utan problem, sen kom samma fel igen, bytte ALLA säkringar, även huvudsäkringen 25a till bränslestyrningen, ville ändå inte, läste hör om Hallgivare som min har i flrdelaren dp det är en tidig 1988 även började jag fundera på bränslestyrningsboxen. Var udag med frugan till Nyköpings lassarett, startade fint dit och hem, på macken i Gnesta ville hon inte starta igen, inte ett liv, ruckade på kablar, rengjorde fördelare och rotorns träffpunkter, ville inte, försökte 10min, sen bara gick hon igång! Men hackade och hostade och ville istortsätt dö. Körde hem och stängde av, flrsökte starta, inte ett liv! Bytt halva bilen, gjort allt jag läst om här, sett på youtube mm men samma fel ändå! Blev irriterad och min AdHd tog överhanden, slet bort 25a säkringshållaren i motorrummet med näven då det var det sista jag kunde byta och även tro att felet var iom inget liv what so ever! Tog sönder hållaren i delar och då först såg jag hur ledsen, trött och sliten den var av grön ärg! Klippte kablarna och satte dit en vattentät marinhållare med bra kopplingar och krympslangar, provstartade och hon hoppade igång så fort man nuddade nyckeln, gick upp i affekt 1 sek, lugnade sig perfekt direkt som hon ska, stängde av och startade 5ggr efter varandra utan problem, lät henne gå lite, gasade upp osv, lät henne bli varm. Stängde av, starta durekt igen. Lät henne kallna 2h, starta utan problem igen, problemet verkar löst, lagt ut 4000kr på nya delar, sen var felet en eldel för 50kr jag dessutom hade hemma helt ny haha.
Ska sägas att jag inte tycker att det var "onödigt" att lägga dessa pengar då det ändå är bra att veta att man har många saker nytt så hon går många år och många 1000mil till. Men elfel kan vara riktigt svåra att hitta, dessutom kan dem vara oförskämt enkla! Mitg tips till er är att kolla runt efter ärg på säkringar och kablar det första ni gör, sen allt annat som det tipsas om som jag inte behöver ta upp här :) känns iaf bra inför jobbresan i morgon att veta att jag själv löst mitt elfel och det känns väldigt bra!
Till sist, lite bilder på Damen :)