Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

och letar man lite på nätet ser man att "stress cracks" på "injection molded polycarbonate" är ett välkänt problem.
Typ sådana här artiklar . Tydligen känsligt med detaljens utformning och hur man kyler ner den efter pressgjutningen..
https://www.polyrocks.net/news/pc-abs-i ... cking.html
Erik Å skrev:och letar man lite på nätet ser man att "stress cracks" på "injection molded polycarbonate" är ett välkänt problem.
Typ sådana här artiklar . Tydligen känsligt med detaljens utformning och hur man kyler ner den efter pressgjutningen..
https://www.polyrocks.net/news/pc-abs-i ... cking.html
Ja kyltid e ju viktigt vid tillverkningsprocessen. Märkte man när jag jobbade med formsprutor
least skrev:[quote=mikkiz post_id=<a href="tel:1603677" data-original-title="" title="">1603677</a> time=<a href="tel:1741205353" data-original-title="" title="">1741205353</a> user_id=74327]
Jag handtvättar dock endast mina bilar
Med foamlans?[/quote]

Ja bl.a alkaliskt med foamlance, sen kall på nederdel dörrar vintertid
Två-komponents klarlack hade skyddat plasten.
Första man bör göra om man köper bil man tänkt behålla länge. 3-400kr och ett par timmars arbete.
Tål biltvätt, avfettning, alkohol och skyddar delvis mot stenskott efter det.
least skrev: fre 07 mar 2025, 09:28 @mikkiz, I tråden som jag länkade var det just tvättmedlet för foam som tycks ha orsakat sprickorna. Det hade ett mycket högt pH värde.
Ja ph värdet e högt i koncentrat.
Med det blandas ju ut när du använder det.
Foamlansen tillför ju vatten automatiskt så det blandas säkert ut 1:15 -:30 beronde på inställning.
Ja brukar dessutom ha hälften vatten i behållaren redan.
Visa din semesterbil(d)

Det var intressant skogen är full av skrotade[…]

Nyckel till 850 1997

Jag har köpt en bil enligt rubrik och till de[…]

Volvo V40, 2014 eller 2016?

Utöver själva bilarna skulle jag ocks&ar[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]