Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

least skrev: tis 04 mar 2025, 16:22 Ehh, hur 17 gick det där till?
Glömt verktyg ovanför lyktan och sen mosat med huven?
Nej absolut inget sånt, e väldigt noga med mina bilar.
Om det kan ha börjat från ett stenskott? Vet ej men båda 2 i princip samtidigt e ju konstigt
Måste varit spänningar i materialet redan från tillverkning..?
Alla plastlampor gillar väl inte kallavfettning. Har för mig de kan bli spröda och spricker? Var nån annan tillverkare (ej Volvo) som hade ganska stora problem med det för ett tag sedan.
Jag är i alla fall försiktig med det, säger absolut inte att det är orsaken här.

För dessa sprickor är extrema. Röstar också på nåt tillverkningsfel; inte ovanligt att det i t ex härdat glas kan finnas kraftiga spänningar som gör att glas plötsligt spricker/exploderar. Kanske liknande problem finns i plast?
Är det polykarbonat eller akryl i glaset?
Polykarbonat är extremt slagtåligt, sånt gör man skottsäkra rutor av. Men långvariga mekaniska spänningar tål det uppenbarligen inte, det skapar ett nätverk av sprickor med tiden.. har själv sett fenomenet på bockade detaljer :-/
Vad jag vet används de båda alternativen för i princip alla moderna bilar, och då polykarbonat i allra störst utsträckning.

Är skadan slitagebaserad resulterar det i de flesta fall i en massa små sprickor, likt ett tätt spindelväv, som ofta börjar högst upp (men ibland också längst ner) på strålkastarna; likt på sista bilden. Strålkastare med två ganska olika skador på en och samma bil komplicerar en gissning kring själva orsaken/orsakerna. Gissningsvis är det olika händelser och någon av dem kan mycket väl ha haft en inverkan på den första händelsen (som jag då gissar var ett begynnande slitage).

Hej uppdatering! Testade att nollställa men f[…]

Jag har noterat att varvtalsräknaren stå[…]

Vi som beställt nya XC60

Faktiskt reagerat på detta i min V60. Min v&[…]

Tidigare har det handlat om återkallelser p&[…]