Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
apersson850 skrev:Artikelnumren har jag inte koll på men det är två olika givare. Den som sitter upptill vid insuget är en tryckgivare enbart, den som sitter vid nedre vänstra hörnet på laddluftkylaren är en kombinerad temperatur- och tryckgivare (TMAP = Temperature and MAnifold Pressure).
Ok !
Tack för info

Jag har letat efter någon youtubefilm över byte TMAP, men inte hittat något tyvärr.
av Ceska
Utan felsökning i form av läsa av felkoder och eller livedata loggning blir det svårt. Du kan byta båda sensorer utan att det behövs adapteras, det uppe vid insuget och nere vid intercoolern.

av 780xlt
Gällande TMAP som sitter nederst :
är det någon här som har Volvos nummer eller Bosch nummer på den ?
Bara så att jag kan beställa hem en ny innan jag demonterar
av 780xlt
Jag kan i princip inget om detta med felkoder. Men en fråga:

Om mitt fel är att den övre sensorn inte fungerat pga igensotad och den har gett felmeddelande.
Jag rengör sensorn och den fungerar rent funktionsmässigt.
Kommer felkoden fortsätta ligga kvar och "störa" dvs att sensorn inte ger rätt funktion trots att den egentligen fungerar?
Eller är funktionen åter som det ska tack vare rengöringen, men att felkoderna ligger kvar i ett arkiv för felkoder som har funnits men som inte påverkar motorns drift ?
av Ceska
Felkod kan ligga kvar då men icke som aktiv. Dessa 2 givare är direkt kopplade till ECM (motorstyrdon). Dem kostar ca 500 kronor styck. Som jag sa utan lämplig avläsnings av felkoder livedata är det bara en gissning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är olika med felkoder beroende på hur allvarliga de är och/eller om de har med avgascertifieringen att göra.
En del felkoder ligger kvar tills de raderas, även om själva felet försvunnit (komponenten som felade är utbytt, exempelvis).
Andra koder ligger kvar ett visst antal körcykler, dvs motorn har gått från kall till varm till kall över en viss tid ett visst antal gånger. Sedan försvinner de om inte felet uppstått igen.
Somliga koder försvinner så snart felet är borta.
I samtliga fall anges koden som icke aktiv om inte själva felet finns kvar.

När min TMAP gav upp fanns ingen felkod, vilket tydligen skulle bero på att det inte var något orimligt i själva värdet som givaren gav, den bara gav det vid fel tillfälle. Ungefär som om hastighetsmätaren skulle visa 90 km/h, vilket inte är orimligt men likväl fel, då du bara kör i 40 km/h. Om däremot hastighetsmätaren visat 790 km/h hade du fått en felkod, för det värdet är uppenbarligen orimligt, oavsett hur fort du egentligen kör.
av 780xlt
Jag bytte TMAP.
Vips så fungerade motorn toppen !
Tack för alla tips i tråden.

Men...
Efter 3 veckors daglig körning så plötsligt så är felet tillbaka.
Vad är det troliga; den nya sensorn slutat fungera redan?
Annan orsak?
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&a[…]

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]