Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RZ01
#1603549
Bytte båda hjullagren (Promeister) bak för ett år sedan hos professionell verkstad, kostnad ca 10.000 kr. Bilen, modell 2010, har sedan dess gått ca 2.500 mil, nu totalt ca 29.000 mil. Den har servats varje år. Bilen används i huvdsak på helger för relativt långa sträckor, + 5 mil och står i varmt garage under veckorna. Inga incidenter har inträffat med bilen sedan bytet av hjullagret. Hjullagren fram är det inget fel på.

Vi började höra ljud från hjulen bak och drivningen framåt blev trög. Lämnde då in bilen till verkstad (samma som bytte för ett år sedan). Enligt verkstaden måste båda lagren bak bytas, de har "helt gått isär". Är det rimligt att lagren ska behöva bytas efter 2.500 mil? Rimligen kan det inte vara materialfel på båda lagren. Kan monteringen av dem ha varit felaktig?

Kan det finnas annat fel som påverkat lagren? Verkstaden har dock inte påtalat några sådana.

Tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1603574
När jag köpte min XC70 ny 2011 höll ett bakhjulslager 4000 mil. Det byttes på garanti och då konstaterades att dammskyddet aldrig monterats vid tillverkningen av bilen. Skyddet satt på den andra sidan och det lagret vet ingen än hur länge det håller. Just nu närmar det sig 43000 mil och är inte i behov av byte än.
Framhjulslagerna höll ungefär 20000 mil på den bilen.
Min XC90 har gått 18000 mil och där vet ingen än när det är dags att byta lager.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1603576
RZ01 skrev: tis 04 mar 2025, 12:00 Bytte båda hjullagren (Promeister) bak ..Kan det finnas annat fel som påverkat lagren?
Jag var inne hos en butik som var specialist på kullager för några år sedan, letade FAG-lager till en drivaxel.
Iallafall, mannen i butiken höll en utläggning om folk som beställer billiga lager på nätet och sen är missnöjda för att de går sönder på nolltid. Det är FAG och SKF som gäller, köper man något annat får man skylla sig själv, var hans åsikt :-D
Han hade nog en poäng där, uppenbarligen har kinesiska lager generellt dåliga tätningar (finns filmer på YT med analys) som släpper in saltvatten och då rostar lagren upp inifrån.
På framhjulsdrivna bilar sitter bakhjulslagren någorlunda skyddade mot vattenstänk innanför bromsskivan men så fort man har en drivaxel så är tätningen exponerad där axeln går in..
Det är förmodligen rost och inträngande vatten som dödar även FAG; jag tog ihjäl ett framhjulslager innan 20k när jag gick på med högtryck på insidan av styrspindeln. Det på andra sidan gick 50k, då var tätningen helt slut när rost på innerringen gröpt ur tätningen vid drivaxeln. Nu sitter det SKF på båda sidor, återkommer när de är slut ;-)
Bakhjulslagren (antagligen FAG från fabrik) rullar på tyst och fint efter 65k :-)

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]