NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: mån 03 mar 2025, 18:26
Okalettos skrev: mån 03 mar 2025, 15:04 Du, det var väldigt bra tänkt 😅, ska rengöra och se 🙂👍
Passa på att kolla om det finns tillräckligt slack i rörböjarna inne i motorrummet så du kan dra fram 15mm till.
Utifall du måste kapa vid nippeln och kona om :-)
Yes 👍.. Det var det jag kollade när jag upptäckte knölarna..
20250304_154232.jpg
20250304_154232.jpg (377.28 KiB) Visad 1428 gånger
Nu är det rengjort, men tyvärr är knöligheterna kvar..
Röret är väl lackat, vågar man slipa bort lacken lite försiktigt för att se om det bara är innestängd ytrost eller är det onödigt jobb, dvs byte som gäller?
(besiktningen har aldrig nämnt något om röret..)
Okalettos skrev: tis 04 mar 2025, 15:47 Röret är väl lackat, vågar man slipa bort lacken lite försiktigt för att se om det bara är innestängd ytrost eller är det onödigt jobb, dvs byte som gäller?
Testa med en kylskåpsmagnet, fastnar den så är det stålrör (dvs skäl att oroa sig för rost)
Fastnar den inte så har du kopparnickel. Då är knölarna antagligen underredsmassa eller färg..
Jag har kopparnickel på min -00, vore väl konstigt om Volvo gått tillbaka till stålrör. Men var stål några ören billigare så är det fullt möjligt :-)
Dessvärre är röret magnetiskt..
Mätte f ö diametern på en frisk sträcka till 5mm, men då ingår ju färgen, så det kanske egentligen är 3/16" 🤔..?
Bromscylindern sitter nånstans under batteriet, är det en någorlunda lätt match att ta bort 'batterichassit' (om det nu bara är det som är i vägen?) och komma åt den..?
Okalettos skrev: ons 05 mar 2025, 15:34 Dessvärre är röret magnetiskt..
Då är det nog läge att stålborsta bort bubblorna och inspektera + rostskydda. :oops:
Eller överväga att köpa nya kopparnickel-rör. De fram är ju rätt korta. :-)
Förr hade Biltema färdiga rör i olika längder och med olika nipplar till en rimlig peng.
Verkar finnas fler på nätet som säljer sånt. Gäller bara att lista ut lämplig längd och vilka kopplingar man ska ha.
Har nåt minne av att jag mätt genom att lägga ett snöre längs bromsröret genom alla krumbukter och sen mäta snöret :-D

Edit: jodå Feltema säljer fortfarande färdiga bromsrör för under hundralappen. Gäller bara att lista ut vad man har för nippel in mot ABS-modulatorn.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... /bromsror/
Erik Å skrev: ons 05 mar 2025, 17:59 Edit: jodå Feltema säljer fortfarande färdiga bromsrör för under hundralappen. Gäller bara att lista ut vad man har för nippel in mot ABS-modulatorn.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... /bromsror/
Ja det ser ju så ut faktiskt 👍, frågan är då bara vilka nipplar det ska vara 😬, nån som vet?

Ps. Fick nyss veta vad Bilia tar betalt för att byta röret vänster fram (ca 60cm).. Ca 8.000kr 😬, exkl bockning 😅 (färdigt rör finns inte som reservdel längre).. Det röret tar alltså i runda slängar 4 timmar att byta för Bilia.. Det låter ju som ett helsikes jobb om man skulle ge sig på det själv 🤕. Ds.
aj tusan.. kanske inte är så dum ide att skarva då ;-)
Har du tur kanske nippeln överlever demonteringen och rosten inte är värre än att den går att stålborsta och rostskydda
ps batterihyllan borde väl rimligen inte vara så komplicerad att lyfta på..? Jag kan ha fel :-D
Erik Å skrev: tor 06 mar 2025, 15:33 aj tusan.. kanske inte är så dum ide att skarva då ;-)
Har du tur kanske nippeln överlever demonteringen och rosten inte är värre än att den går att stålborsta och rostskydda
ps batterihyllan borde väl rimligen inte vara så komplicerad att lyfta på..? Jag kan ha fel :-D
Ja nä jag vet inte heller, men nåt mer än batterifacket borde förklara Bilias abnorma pris 🤔..
Jag får försöka få bort batterifacket och se om röret åtminstone syns (ser det inte ens med en spegel nu 😬) i motorrummet.. Och/men efter det så kanske man inser varför Bilia vill ha 4h på sig 😬..
Det känns just nu som att 'rädda nippeln' inte står så högt på önskelistan, hellre då en skarv (i motorrummet där det friska röret är) och ny nippel, men för all del så ska jag 'slipa' röret först och se vad magkänslan säger 👍..
klacken skrev: tor 06 mar 2025, 20:21 Låt röret vara kvar och kör, håller troligen bilen ut ändå
Det gör det alldeles 'säkert' :-), men vill ju inte att det spricker när man som mest behöver bromsa, vid en nödinbromsning 😬.. Är i efterhand förvånad att besiktningen inte ens sa något 'bra att veta' i höstas.. Men man ska väl inte vara förvånad 'nu för tiden'..

Du kan inte återanvända batteriet tex i[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]