Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av BILÄGRE
Intressant att läsa om bilister som anser att inte hålla 110 på motorväg skulle vara bötesbelagt. Gäller det även de som håller 40 km/h i städerna som nästan ingen gör. Kan tillägga att jag även har en sportbil som har hastighetsbegränsning på 250 km/h. Med den bil har jag samma körsätt när jag kör ner till Italien genom Tyskland. Har inte upplevt något problem med detta. Och Tyskarna är duktiga att hålla avstånd. Gör de inte det så får de ett klipp i körkortet. Tre klipp betyder indraget körkort.
Användarvisningsbild
av lennarte
BILÄGRE skrev:Intressant att läsa om bilister som anser att inte hålla 110 på motorväg skulle vara bötesbe
Jag har inga problem men "folk" som kör saktare än rekommenderad hastighet oavsett väg eller skyltad hastighet. Alla måste få köra efter sin förmåga. Dock tycker jag att "dom" som ligger i vänster fil på motorväg (även andra fler filiga vägar) och inte håller skyltad hastighet ska byta fil.
Fick köra till Biltema igår går igen. Inte lika mycket långtradare (lördag) men ganska mycket trafik ändå. Håller som vanligt skyltad hasighet (100 km förbi Halmstad och 120 km i övrigt). Kommer ifatt en röd bil som ligger c:a 15 km under, blinkar med helljuset och han släpper förbi mig (föredömligt). Men sedan gick han tillbaka till vänster fil igen........🤮
Jag fick i alla fall lära mig i körskolan (senaste uppkörning 2013) att man alltid ska (om möjligt) köra i höger fil.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag fick i alla fall lära mig i körskolan (senaste uppkörning 2013) att man alltid ska (om möjligt) köra i höger fil.
Njae... sedan rätt länge lär man också ut :
Du ska planera din körning och placering i körfält så att du inte behöver göra fler körfältsbyten än nödvändigt.
Det innebär att man i stadstrafik (under 70km/h), väljer den fil som närmast leder dit man skall.

/Thomas
Användarvisningsbild
av lennarte
Funk skrev:
Njae... sedan rätt länge lär man också ut :
Du ska planera din körning och placering i körfält så att du inte behöver göra fler körfältsbyten än nödvändigt.
Det innebär att man i stadstrafik (under 70km/h), väljer den fil som närmast leder dit man skall.

/Thomas
Nu var det motorväg jag pratade om. Stadskörning är (här i Halmstad i alla fall) rena vilda western.....

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Tack. Tro mig, jag har gått igenom instä[…]

Jag har mätt upp spänningen vid generato[…]

Ersättning inlösen 740 -88

Hej! Har tagit på mig att hjälpa en v&[…]